Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aparte groep in groepenkast - op aardlekschakelaar?

Peter B

Eeuwige beginner
Goedemorgen.

Ik ben in de voorbereidende fase.
Ontwerpje gemaakt, plaats bepaald, kostenraming gemaakt :p, en meer van die dingen (ook dromen, je kent het wel...).

Op de plek waar het aquarium moet komen is geen geaard stopcontact.
Dus de eclecricien moet even langskomen om daar een geaard stopcontact te plaatsen.
Dan laat ik dat stopcontact meteen op een aparte groep in de groepenkast zetten.

Nu zitten er in de groepenkast een aantal groepen op een aardlekschakelaar, en een aantal groepen niet.

Vraag:
Als ik een aquarium-only groep laat plaatsen, is het dan verstandig die op de aardlekschakelaar aan te sluiten of niet?
Wat zijn mogelijke voor- en nadelen?

Groeten,
Peter

Het belangrijkste voordeel is dat je geen doodsklap krijgt(ach is dit nu een voordeel:confused::confused:)

Dat is duidelijk, met die schoonmoeder dan.

Maar ik bedoel eigenlijk: de groep zelf is al geaard, is een extra aardlekschakelaar dan nodig?

Groeten,
Peter

Wat is dan het voordeel ??,de groep slaat uit en dan nog een keer???
Of is uit uit???

Het enige voordeel wat ik zelf zie .
Is dat als 1 van je andere apparatuur thuis ergens last van heeft dat je aquarium blijft draaien als je hem apart zet vind ik zelf wel fijn .
Bij ons had laast de frituurpan kuuren en klapte de bak in een half uur 3 x achter elkaar uit en resultaat de picaso zworm de rest van de avond zo wit als een laken rond.
Dua voor die paar tientjes is het wel fijn.

m.v.g henk

Aad, ik weet het ook niet.
Ben niet zo handig met stroom.

Waarom sommige groepen op een aardlekschakelaar zitten, en sommige niet (bv de oven, wasmachine) begrijp ik niet.
Ik zal het wel bij de electricein navragen.

Groeten,
Peter

Ik snap ook niets stroom,maar een tweede aardlek ?????????Wat heeft dit voor nut???

Ik ga dit volgen ,mischien heb ik het wel verkeerd gedaan:confused::confused::confused:

Aad,

Ik heb ff gegoogled (de eletricien heeft vandaag vrij, het is zeker zondag).

Wat ik ervan begrijp is dat de aardlekschakelaar een extra beveiliging is voor niet-geaarde apparatuur.
Ik de woonkamer zijn de meeste apparaten niet geaard, dus daar zit de extra aardlekschakelaar op.
De wasmachine en vaatwasser zitten op een geaard stopcontact, zonder aardlekschakelaar.

Maar ik ga het voor de zekerheid nog even bij de eclectricien navragen.
Ik het niet voor m'n schoonmoeder, dan toch zeker voor mijzelf!

Groeten,
Peter

Ik raad je aan om een goede vakman te raad plegen.

Het stroom gebeuren kan je hier niet even neer pennen het is niet zo heel moeilijk hoor, maar iedere situatie is weer anders.

Even een tip, laat je de stroom van je bak/ verlichting op splitsen over 2 groepen.

De vakman weet wel wat ik bedoel.

succes.

Ed, goede tip!
Dat van die twee groepen kan natuurlijk ook, zal het bij de electricien navragen.

Nadeel,zo raak je nooit je schoonmoeder kwijt199544op het muil

Euhhhhhhh aad, met 3/10 miliampere raak je niet van je schoon moeder af, ze zal hoogstens haar permanent
nieuw gedaan krijgen en dan heb je ze iedere dag geladen.

Op passen dus hahaha

hallo,

je mag max 4 groepen per aardlek hebben zover mij bekend is, als je een groep bij laat maken is het misschien verstandig om deze ook zijn eigen aardlek te geven. mocht er wat mis gaan slaat niet meteen alles uit.

ik woon zelf in en jaren 70 huis en vonden ze het ook niet nodig om geaarde stopcontacten te plaatsen, bij het aquarium zit nu wel aarde.
heb ook het aquarium water geaard met een "titanium ground pole" deze hang je in het water en steek je in het stopcontact en zo is je water ook geaard wel zo safe.

Euhhhhhhh aad, met 3/10 miliampere raak je niet van je schoon moeder af, ze zal hoogstens haar permanent
nieuw gedaan krijgen en dan heb je ze iedere dag geladen.

Op passen dus hahaha

Oke mijn laatste optie!!!-shoot-shoot-shoot-shoot-shoot-shoot

ik zou je electriecien vragen om een aardlekautomaat in de kast te laten zetten en niet een groep extra achter je aardlekschakelaar
het voordeel hiervan is als je wat hebt gaat niet de aardlekschakelaar uit en is je hele huis zonder spanning maar alleen de aardlekautomaat zal eruit springen van je aquarium
ook kan het zo zijn dat je nu al wat aardlek hebt vanwege je apparaten zoals koelkast wasmachine droger en ga zo maar door dan kan het zijn dat je straks elke keer je aardlekschakelaar eruit hebt liggen terwijl er eigenlijk niks aan de hand is dit komt stomweg door het optellen van de rest van de apparaten en je maar 30ma aardlek kan hebbben
dus gaan voor een aardlekschakelaar 16A b 30 ma aardlekautomaat helemaal apart voor je aquarium

op deze manier kan het ook.

alamat B16/30A 30mA
Direct na de hoofdzekering plaatsen.

Alleen mag je niet 2 groepen die apart op een alamat/zekering zitten in één buis hebben.

gr
twan

Ik ben zelf elektricien en dit is wat je nodig hebt.
een aparte groep op een Aardlekautomaat,dit is een automatische zekering met ingebouwde aardlekschakelaar .
het voordeel is dat jij goed beveiligd bent,en dat als er ergens anders in je huis een storing is je aqua geen last ervan heeft.

En als je het dan helemaal top wil doen laat je 2 groepjes zetten en 2 stopcontacte bij je aqua.
Zo kan je het een beetje verdelen heb het hier ook super veilig en zo is niet heel je bak uit als er maar iets aan het irritere is.

Groetjes wesley

Heren,

Dank voor de antwoorden, daar kan ik wat mee.
Ik zal met met de electricien bespreken.
Twee aparte groepen voor het aquarium lijk me wel wat.
Beter vooraf goed uitgevoerd, dan achteraf...

Groeten,
Peter

Back
Bovenaan