Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Klopt alleen was al met wodka methode bezig mijn ph is 8,0 om 18:00 gemeten vandaag kh 8,7 no3 is tussen 5-10 po4 0,02

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Het is mij nog nog niet opgevallen en ik heb dezelfde koralen als jij.

Ik ga er extra op letten. ik doseer dagelijks week 5 dosering .
Kijk wat ze doen bij 2x halve dosis.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Ik heb nu in de gaten gehouden laatste dagen het blijkt dat me gele leder elke dag op zelfde tijdstip een inzinking krijgt en echt een hoopje snot word en daarna staat die weer prachtig uit
Blijkt dus niet aan de azijn suiker te leggen wat ik toevallig op dat tijdstip doseerde aangezien ik deze week op andere tijdstippen gedoseerd heb en er niks veranderde aan de leder. Ben vanaf vandaag gestopt met fosfaaterwijderaar en begonnen met ijzer doseren hoe vaak moet ik ijzer doseren? Want het verdwijnt erg snel?

Ik heb nu in de gaten gehouden laatste dagen het blijkt dat me gele leder elke dag op zelfde tijdstip een inzinking krijgt en echt een hoopje snot word en daarna staat die weer prachtig uit
Blijkt dus niet aan de azijn suiker te leggen wat ik toevallig op dat tijdstip doseerde aangezien ik deze week op andere tijdstippen gedoseerd heb en er niks veranderde aan de leder. Ben vanaf vandaag gestopt met fosfaaterwijderaar en begonnen met ijzer doseren hoe vaak moet ik ijzer doseren? Want het verdwijnt erg snel?

Op jou indicatie heb ik zowel op mijn rif als op mijn stekkenbak een eenmalige extra week4 dosering Carbon gedaan, maar niks kunnen constateren aan de leders.

Ijzer doseren kan 0,05 ppm pee dag als spore element.
Als fosfaat verwijderaar maximaal 0.15ppm per dag. Na 6 uur meet je amper 0,05ppm terug.
In bijzonder gevallen (extreme fosfaat problemen) 3-4* per dag 0,15ppm per keer. (Om de 6uren).

Als fosfaat verwijderaar maximaal 0.15ppm per dag. Na 6 uur meet je amper 0,05ppm terug.
In bijzonder gevallen (extreme fosfaat problemen) 3-4* per dag 0,15ppm per keer. (Om de 6uren).

Glenn v.w.b. het inzetten van fosfaatverwijderaar: de fosfaatwaarde meet je dan dus per dag (misschien zelfs meerdere keren per dag?) als je fosfaat verwijderaar inzet? En dan verwijder je het daarna ook direct?

Glenn v.w.b. het inzetten van fosfaatverwijderaar: de fosfaatwaarde meet je dan dus per dag (misschien zelfs meerdere keren per dag?) als je fosfaat verwijderaar inzet? En dan verwijder je het daarna ook direct?

Het is een ijzer oplossing marjan.
Deze bindt fosfaat en word afgeschuimd. Het meten is alleen een controle om te kijken dat het daadwerkelijk uit de oplossing gaat. Tot op heden is dat bij mij en anderen het geval.
Binnen 6 uur is het minimaal meetbaar.
Als het meetbaar zou blijven zou doseren niet wenselijk zijn omdat het zou gaan opbouwen tor onwenselijke waarden.
Dus na de eerste 5 metingen weet je genoeg. Daarna kan je eventueel eenmaal in de 1-2 week meten.

kijk hier hoe het werkt:

http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1015637#post1015637

Laatst bewerkt:
Hoi glenn met welk test setje kan ik beste ijzer meten? Het gaat overigens goed met me koralen zien er perfect uit de poliepen staan allemaal vol uit en groeipunten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoi glenn met welk test setje kan ik beste ijzer meten? Het gaat overigens goed met me koralen zien er perfect uit de poliepen staan allemaal vol uit en groeipunten

Sent from my iPhone using Tapatalk

mooi zo , blij te horen dat ook jij succes hebt.
ik gebruik de Sera ijzertest, werkt makkelijk en accuraat (max 1 uur na doseren meten als je wil de dosering wilt nameten)

Hallo Glenn,

Nog bedankt voor alle tekst en uitleg en je geduld wat je voor mij heb gehad ben op de goede weg dank zij jou.
De stekjes die ik heb mee genomen, doen het heel goed, na 1 uur stonden ze er zo bij zie foto.
stekjes.jpg
Als het fosfaat gedaald is kom ik voor de andere die ik nog niet mee kreeg, je bent wel streng hoor topjes.

Gr. Karel.

je bent op de goede weg en het ziet er goed uit karel. (om te bedenken waar je vandaan kwam)
Nu alleen nog iets lager met PO4 voor de sps stukken.
Als de SPS erin gaat moeten alle kritische waarden beheerst worden, dus ook KH en Ca. een pre- en periodiek check op Mg en Kalium is wenselijk.
de andere waarden zijn de puntjes op de i.

Hallo Glenn,

Nog bedankt voor alle tekst en uitleg en je geduld wat je voor mij heb gehad ben op de goede weg dank zij jou.
De stekjes die ik heb mee genomen, doen het heel goed, na 1 uur stonden ze er zo bij zie foto.
Bekijk bijlage 361079
Als het fosfaat gedaald is kom ik voor de andere die ik nog niet mee kreeg, je bent wel streng hoor topjes.

Gr. Karel.

het handmatig aanturfen van berekende eenheden kan via de de tabel die meegeleverd is bij de derde tab blad van de DSR calculator.

Per vandaag bijgewerkt!

deze gebruik ik bij het 150L stekkenbak om in klad te werken. Hoef ik niet elke keer naar de tables of PC te lopen en werkt praktischer.

10557730035_58e83ecd76_c.jpg

Ik heb een vraag over de testjes, je hebt dus iig onderstaande tests nodig en een refractometer. Maar moet ik geen NO2, NH3/4 en PH meten? En is voor nummer 14, de Amino/Vitamine C geen test nodig?

2- KH : Salifert (Natrium Bicarbonaat)
3- Calcium: Salifert (Calcium Chloride)
4- Magnesium: Salifert (Magnesium Chloride)
5- (Magnesium Sulfaat) word alleen bij het aanmaak van nieuw water gebruikt
6- Kalium: Redsea ReefCare Potasium test (Kalium Chloride)
7- Strontium: Salifert (Strontium oplossing)
8- Boor: Salifert ( (Boor oplossing)
9- Jodide: Salifert (Jodide oplossing)
10- Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test. (Fosfaat oplossing)
11- Nitraat: Salifert (Nitraat oplossing)
12- Ijzer: Sera Fe (Ijzer citraat oplossing)
13- Nitraat verlagen: (Carbon - azijn/suiker oplossing)
14- Voor gezonde buttons: (Amino/VitamineC oplossing)

Ik heb een vraag over de testjes, je hebt dus iig onderstaande tests nodig en een refractometer. Maar moet ik geen NO2 en NH3/4 meer meten? En is voor nummer 14, de Amino/Vitamine C geen test nodig?

2- KH : Salifert (Natrium Bicarbonaat)
3- Calcium: Salifert (Calcium Chloride)
4- Magnesium: Salifert (Magnesium Chloride)
5- (Magnesium Sulfaat) word alleen bij het aanmaak van nieuw water gebruikt
6- Kalium: Redsea ReefCare Potasium test (Kalium Chloride)
7- Strontium: Salifert (Strontium oplossing)
8- Boor: Salifert ( (Boor oplossing)
9- Jodide: Salifert (Jodide oplossing)
10- Fosfaat: Redsea Reefcare PO4 test. (Fosfaat oplossing)
11- Nitraat: Salifert (Nitraat oplossing)
12- Ijzer: Sera Fe (Ijzer citraat oplossing)
13- Nitraat verlagen: (Carbon - azijn/suiker oplossing)
14- Voor gezonde buttons: (Amino/VitamineC oplossing)

Nitriet en amonia zijn start problemen en die gebruik je nooit meer. Tenzij je problemen vermoed.

Afhankelijk van je bezetting en doelstellingen je stoffen meten en aanvullen.

Amino kan je niet meten, dus het is net als voeren. Wel grbruik ik een advies dosering.

Ph verdiend bij voorkeur met 24/7 gemeten te worden. Het is een graad meter van je kh. Als de schommeling van dag / nacht te groot worden kan dat duiden dat je problemen heb met je kh en ca.

Ow, zeg maar als een thermometer. Raad je aan om zo'n meter te kopen? Of is het niet meteen noodzakelijk?

Ow, zeg maar als een thermometer. Raad je aan om zo'n meter te kopen? Of is het niet meteen noodzakelijk?

Dat ligt geheel aan je zelf. Je krijg wel vroeg een indicatie dat er wat fout gaat. En het is een kwestie van geld en gemak.

Dat ligt geheel aan je zelf. Je krijg wel vroeg een indicatie dat er wat fout gaat. En het is een kwestie van geld en gemak.

Ok, wat is het voordeel dan precies? Als je schommelingen waarneemt in de PH-waarde zijn je KH en Calcium niet goed? Maar zie je dat dan niet aan de KH en Calcium test? Ik snap het niet helemaal :)

Ok, wat is het voordeel dan precies? Als je schommelingen waarneemt in de PH-waarde zijn je KH en Calcium niet goed? Maar zie je dat dan niet aan de KH en Calcium test? Ik snap het niet helemaal :)

Als je kh en ca meet doe je dat eens in de week. (Sommige mensen langer)
De ph zie je continu (als je kijkt) dat is het voordeel. Het is een soort 24
/7 waakhond.

Back
Bovenaan