Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Waarom geloof ik in de methode ? Dit is naar mijn mening de eerste die toevoegingen bied op basis van meten. Tot voor kort gebruikt ik de zeovit methode van Kz. Hier ben ik mee gestopt.
Het gaf mij een gevoel dat ik bedonderd werd qua kosten b.v. tientallen euro's voor 100 ml azijn en wat suiker een boel geld voor de zogenaamde speciale Zeoliet die je elders voor een fractie van de prijs kan kopen. Daarnaast ben ik van mening dat een methode die zegt dagelijks 10 ml van a en 10 druppels van b toevoegen nooit goed kan werken. Elke bak is anders en dus ook het verbruik van de bak.

Klopt wat je zegt over de dagelijkse druppels. Het komt dan veelal neer op het "lezen" en "leren" van je bak. En het is niet alleen een methode op koolstoffen. Maar ik ben het met je eens dat het makkelijker is als er voor je gemeten wordt en de toevoegingen op je bak afgesteld worden. Maar dan nog moet triton eerst nog op het niveau zien te komen daar waar de zeo zich al bewezen heeft.... want als je het over imposante kleuren hebt, dan staat zeo nog stipt op 1.

Onno wat zou het voor jouw aquarium kosten op maandbasis?

Ik vind triton nog steeds interessant maar als de kosten dusdanig worden op een maand basis dat probeer ik deze methode niet.

Ook op andere fora spelen de kosten een grote rol....

Ik vind triton nog steeds interessant maar als de kosten dusdanig worden op een maand basis dat probeer ik deze methode niet.

Dit zal Onno je niet kunnen beantwoorden, want hij draait niet op de methode.

Ik ben gestart met 20 ml en zit nu al op 120 ml, Ehsan claimt dat z'n bak op 100 ml draait ( over 2000 ltr )
Kosten besparend zal het niet echt veel uitmaken, stabiliteit ben ik ook nog niet zo zeker van.

Ik draai nu 5 maanden op deze methode, het is geen sprookje!!!

gr Ray

Hoi Onno,

Andere fora heen en weer,

Heb je de prijzen in the UK gezien m.b.t. deze methode? Wanneer de winkeliers de prijzen gaan maken hoort Triton voor mij op.

Dit heb ik ook duidelijk tegen Ehsan gezegd.

Ik ben voorstander van deze methode maar meld hier ook de nadelen, immers zou dit niet juist zijn t.o.v. alle forumleden.

gr Ray

Kosten besparend zal het niet echt veel uitmaken, stabiliteit ben ik ook nog niet zo zeker van.

gr Ray

Hoi Ray, mag ik uit bovenstaande opmaken dat je enthousiasme voor deze methode afneemt? Of interpreteer ik je dan verkeerd?

Dit zal Onno je niet kunnen beantwoorden, want hij draait niet op de methode.

Ik ben gestart met 20 ml en zit nu al op 120 ml, Ehsan claimt dat z'n bak op 100 ml draait ( over 2000 ltr )

gr Ray

Hoe is het dan mogelijk dat jij op 120ml zit en Eshan op 100? en zijn aquarium is 3x groter en met bezetting.

Hier zit het hem in, heb geen zin om voor een 600 liter aquarium 50 euro extra in de maand te betalen :(

Hoe is het dan mogelijk dat jij op 120ml zit en Eshan op 100? en zijn aquarium is 3x groter en met bezetting.

Hier zit het hem in, heb geen zin om voor een 600 liter aquarium 50 euro extra in de maand te betalen :(

Het verschil is denk ik dat Ray zijn bak niet volgroeid is en daardoor graag snelle groei wilt en daardoor zijn bak anders laat draaien als Eshan die een volgroeide bak heeft en zijn koralen niet hard laat groeien maar voor mooie kleuren gaat en zo dus een relatief laag verbruik heeft.
maar het bewijst natuurlijk ook dat geen aquarium hetzelfde is en dat je dus ook niet kan zeggen wat iets van te voren precies gaat kosten.

Hoi Ray, mag ik uit bovenstaande opmaken dat je enthousiasme voor deze methode afneemt? Of interpreteer ik je dan verkeerd?

Ik ben wel "nog"enthousiast over de methode, maar deze inderdaad naar een lager niveau is gezakt. Met name het feit dat de prijs van de oplossingen straks door winkeliers wordt bepaald. Ik hoop dat het vastgestelde prijzen worden:confused:

Met deze methode bespaar je toch werk en tijd.

Gr Ray

Hoi Arjen,

De kosten zullen denk ik gelijk blijven met de waterwissel afhankelijk van je bezetting, hierdoor zul je geen extra kosten hebben.
Het feit dat er geen bacteriën preparaten worden toegevoegd, geen waterwissel wordt toegepast etc zijn kosten besparend, hierdoor worden de kosten gecompenseerd.

Vooropgesteld dat de winkeliers geen idioot hoge prijzen voor de oplossingen gaan berekenen.

Het verschil is denk ik dat Ray zijn bak niet volgroeid is en daardoor graag snelle groei wilt en daardoor zijn bak anders laat draaien als Eshan die een volgroeide bak heeft en zijn koralen niet hard laat groeien maar voor mooie kleuren gaat en zo dus een relatief laag verbruik heeft.
maar het bewijst natuurlijk ook dat geen aquarium hetzelfde is en dat je dus ook niet kan zeggen wat iets van te voren precies gaat kosten.

Hoi EJ,

Hier heb je een sterk argument. Ehsan vermeld dit ook in een gesprek, wil je dat de koralen sneller groeien dan voeg je meer toe en stijgt het verbruik en hierdoor de kosten.

Het probleem waar ik mee zit is het snel zakken van het KH. Toen ik minder doseerde had ik hetzelfde probleem en deze schommelingen zouden toch niet mogen optreden:confused:

gr Ray

Als je calcium en KH hoog houdt groeien de koralen sneller.
Houdt je deze waarden laag, dan groeien ze langzamer.

Bij een 440 - 10 gaat het een stuk sneller door verhoogde beschikbaarheid dan bij 370 - 5.

Als je calcium en KH hoog houdt groeien de koralen sneller.
Houdt je deze waarden laag, dan groeien ze langzamer.

Bij een 440 - 10 gaat het een stuk sneller door verhoogde beschikbaarheid dan bij 370 - 5.

Dat ligt eraan welke methode je aanhangt. Bij Zeovit groeien de koralen sneller en krijg je betere kleuren bij lagere KH en calcium waarden. 5 is dan wel te laag maar bij KH 6-7 en calcium 370-400.
Waarom weet ik niet maar ik heb het hier zelf ondervonden.

Wat doet je ph?
wat doet je calcium?
kh wordt voor koraalgroei verbruikt in een verhouding van ongeveer 1 op 7.
Als er in verhouding meer kh als ca verbruikt dan is dit verbruikt om verzuring tegen te gaan en je ph dus goed te houden.
Dan wordt het dus de oorzaak van de verzuring vinden of de verzuring tegen gaan.
hoe lang verlicht je je algen en welke tijd ten opzichte van je aquarium verlichting.
je zou voor zwaardere of langere verlichting op de algen kunnen gaan.
verder is het een idee om de lucht van je afschuimer van buiten te halen en kijken of je aquarium en of sump beter geventileerd kan worden.
groet
Eric Jan

Wat doet je ph?
wat doet je calcium?
kh wordt voor koraalgroei verbruikt in een verhouding van ongeveer 1 op 7.
Als er in verhouding meer kh als ca verbruikt dan is dit verbruikt om verzuring tegen te gaan en je ph dus goed te houden.
Dan wordt het dus de oorzaak van de verzuring vinden of de verzuring tegen gaan.
hoe lang verlicht je je algen en welke tijd ten opzichte van je aquarium verlichting.
je zou voor zwaardere of langere verlichting op de algen kunnen gaan.
verder is het een idee om de lucht van je afschuimer van buiten te halen en kijken of je aquarium en of sump beter geventileerd kan worden.
groet
Eric Jan

Hoi EJ,

Het KH wordt meer verbruikt dan de calcium. De PH waarde meet ik niet:o De verlichting is 12 uren bak en 12 uren sump
De sump wordt goed geventileerd ( staat in een aparte ruimte met genoeg ventilatie )
Ik ga eens kijken of de PH goed is ( wel met een oud setje )

gr Ray

Net snel PH test gehaald,

PH is 7,5 volgens JBL test. Helaas hadden ze geen andere tests.

gr Ray

Met test strip?
je kan beter ff laten meten met electr. meter.
maar als hij echt laag is weet jij waar je kh blijft.
probeer even een slang naar buiten als aanzuig van je afschuimer kan zo maar 0,2 tot 0,3
Beter worden de ph.

Met test strip?
je kan beter ff laten meten met electr. meter.
maar als hij echt laag is weet jij waar je kh blijft.
probeer even een slang naar buiten als aanzuig van je afschuimer kan zo maar 0,2 tot 0,3
Beter worden de ph.

Ja met test strip, is 7,5 te laag?

Gr Ray

Ja met test strip, is 7,5 te laag?

Gr Ray

Ja Ray
alleen de meting is niet goed die is niet zuiver
je wil ongeveer 8 tot 8,3 hebben en de ph schaal is logometrisch als ik het goed zeg en dat betekent dat ph van 7 naar 8 een tienvoudige verhoging is daarom willen we achter de komma meten.

Net even met Ehsan gebeld,

Ik zou de dosis met 50 ml verhogen, stijgt het KH dan 20 ml naar beneden en zo afstemmen op het verbruik.
M.b.t de PH ik zou s'morgens in de middag en s'avonds de PH waarde meten.

Dus ik ga nu het KH verder omhoog krikken ( vanmorgen 7.7 ) naar 8 en dan de dosis opvoeren naar 170 ml.

gr Ray

Is het niet de bedoeling dat een aquarium zijn natuurlijke waardes nastreeft? ongeacht groei of kleur? dacht dat dit de insteek was de triton methode?

Back
Bovenaan