Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat kost jou rif aquarium per maand?

GlennF

Senior Forumlid
Zoals de titel al aangeeft
Wat kost het onderhoud van jou rif aquarium per maand/jaar.
Geeft hier aan welke methode je gebruikt en hoe vaak je water wissels en welke toevoegingen je doet.
Daarnaast zou een foto een impressie kunnen geven van je koralen bezetting.
Denk daarbij aan de volgende items
Watervolume incl sump: .. Liters
Wissel interval/volume:
Test setjes: sal, kh, ca, mg, k, i, sr, b po4, no3, fe, si.
Mineralen: kh, ca, mg
Spore elementen: k, i, sr, b, etc.
Kalk Reactor vulling
Koolzuur
Biopellets
Fosfaatkiller
Kool
Electra

groeten van Glenn's "antieke" GalaxyS

Laatst bewerkt:
Mijn " methode " is K.I.S.S . Keep it simple stupid :-)
Ik heb 250 Ltr netto met alleen maar soft koralen en vis.
Afschuimertje , chemisch filtertje ( actieve kool fosfaat killer )
verlichting en een stromings pomp .
Water verversen doe ik alleen maar als de nitraat waarde dat dicteert.
Das nu een half jaar geleden ofzo.
Nitraat waarde is overigens een , bewuste, stabiele 2 mg/l
Aangezien het stabiel blijft ? Ga ik nog iets lager .
Maar niet lager dan 1mg/l
Ik gooi wel een keer in de zoveel tijd en liter zout water ( 38 gram / l water ) om het zout verlies
Door afzetting te compenseren .
Verder doe ik elke dag en schepje kh plus en 2 keer per week saechem reeflife calcium .
Dit houdt m'n waardes zo stabiel als een rotsblok.
Ik voeg elke dag een paar druppels jodium toe . Wekelijkse dosering verdeelt over elke dag .
Als ik dit zou automatiseren ? Heet het ballings light .
Ik doe het met de hand , mijn hand kent namelijk geen stroom uitval of mechanische storing ,
En noem ik het K.I.S.S :-) als ik ff reken ,inclusief de visjes die ik nog moet kopen electra, en aanvullingen ?
Kom ik op 30 euro per maand .
En dan neem ik het ruim :)
Groetjes Rob Charite

en water dat verdampt rob? dit vul je toch weer aan?
en hoeveel liter per week is dit?

gr isja

60 liter bakje, afschuimertje. 2 stromingspompen,6xt5 24 watt waarvan 4 in gebruik,aanvullen iets minder dan halve liter osmose p dag,wekenlijks 10% verversen,iodine druppel en ampul bio digest(om de 6 weken).test alleen nitraat 12,5 mg/l.
voor de rest geen onzin chit.

ik ben geen rekenwonder dus als iemand een fout ziet hoor ik het wel

verlichting: 324 watt :324 *10 (uur)*365 (dgn) /1000 (kilowatt) *0.25 /12 (mnd) =24.65

dat is dan alleen het sap uit stopcontact voor verlichting

en water dat verdampt rob? dit vul je toch weer aan?
en hoeveel liter per week is dit?

gr isja
open bak dus gemiddeld 2 ltr per dag die ik via een " druppelaar " weer aanvul .
Zwaarte kracht dus .
In het kort tupperware bakje , slangetje, kraantje .
Wat ik eventueel tekort kom ?? vul ik met de hand aan .
Gewoon maat beker , osmose water , hop er in .
OP de sump zitten stickertjes die het minimum maximum nivo aangeven.
Afschuimer aqua medic blu 500 . die ruimschoots voldoet .alheowel ik wel zwaarder wil
met oog op uitbreiding van de bevolking
Test setjes Glenn ?
Salifert kh calcium magnesium nitraat en een refractometer . de werking lijkt me duidelijk .
Ik test alleen wanneer ik iets " raars " zie maar als ik test kom ik op nagenoeg de zelfde waardes uit .
Fosfaat test ik niet . wederom . Bak sneller groen ?? fosfaat killer vervangen .
ph test ik ook niet dat is toch maar een moment opname .
Zolang mn koralen tierig groeien en de vissen lekker rond zwemmen zonder afwijkingen ?
Maak ik me niet druk :)
overigens voor ik nu 3 keer per dag om mn vriendje de vijlvis zoet te houden en hangt er elke dag een
vers blaadje groen voor hem in de bak .
ik heb hem tot nu toe alleen maar aan de gewone xenia zien knibbelen .
DAs voor mijn geen probleem ;_) die troep groeit harder dan de vis kan opvreten .
de bezetting is momenteel 2 occelarissen , 1 vijlvis , pitvis , escenius bicolor .
heremietje , zandzevende zeester .
daar komt nog wel wat bij .
nog meer info of is het zo wel genoeg ??
groetjes Rob Charite

Ik gooi wel een keer in de zoveel tijd en liter zout water ( 38 gram / l water ) om het zout verlies
Verder doe ik elke dag en schepje kh plus en 2 keer per week saechem reeflife calcium .
Ik voeg elke dag een paar druppels jodium toe . Wekelijkse dosering verdeelt over elke dag .
Ik doe het met de hand , mijn hand kent namelijk geen stroom uitval of mechanische storing ,
En noem ik het K.I.S.S :-) als ik ff reken ,inclusief de visjes die ik nog moet kopen electra, en aanvullingen ?
Groetjes Rob Charite

hoi rob

ik lees 4 maal 150 watt hqi die heb je dan niet allemaal draaien of niet lang anders wil ik graag weten wie jou elec. maatschappij is ga ik er ook naar toe

250 ltr aquarium 4 x 150 watt ??
Wat is er met jouw logica gebeurt :)
arcadia series 4 is het merk .
dus 1 x 150 watt :)
Zo moeilijk is het niet.
groetjes Rob Charite

Ik zit ongeveer alles bij elkaar op 50 euro per maand.
Stroomkosten en zout heb ik dan alleen meegerekend, en ben dan wat hoger gaan zitten door calcium toevoegen en andere ditjes en datjes.
Dat is best veel voor een werkschuwe buschauffeur die alleen woont, maar ja welke hobby kost nou niet veel...

ik heb een in totaal 500 liter bak 240 watt LED er boven 300 watt verwarming en daarnaast natuurlijk de andere stroomverbruikers zoals stroming en skimmer.

Mijn aquarium:

- 450 liter, zonder sump (en sinds kort zelfs geen afschuimer meer)
- gemengd rif, veel vis, veel voeren, maar geen enkele sps en de kleuren van mijn koralen mogen best wat minder zijn dan de felle snoepkleuren die velen wensen.

Mijn berekening:

4x T8 36 watt gedurende 10 uren per dag (144 x 10 x 365 / 1000 x 0,22 / 12 = 9,65 euro afgerond per maand)
2x stromingspomp 11 watt gedurende 24 uren, iedere dag
2x stromingspomp 9 watt gedurende 24 uren, iedere dag
1x UV 11 watt gedurende 24 uren, iedere dag (niet belangrijk wat de meningen zijn over het feit dat deze meedraait)
1x Eheim energiebesparend buitenfilter 5 watt gedurende 24 uur, iedere dag
(samen 56 watt x 24 x 365 / 1000 x 0,22 / 12 = 9,00 euro afgerond per maand)

(ik meen dat de energiekosten van mijn energieleverancier momenteel 0,22 cent bedragen)

Ik gebruik D&D zout, kosten 70 euro per 23 kilo (prijs is uiteraard wel variabel bij diverse winkeliers).
Ik ververs met een verdeling over meerdere keren per maand tegenwoordig nog maar maximaal 90 tot 100 liter water, ik kom daarmee wat zout betreft op zo'n 10 euro per maand uit gemiddeld genomen.
Ik vul nauwelijks aan qua verdampt water (dichte kap, T8, weinig verdamping), dit zal hooguit 5 liter (kraan)water in de maand zijn.
Ik weet zo uit mijn hoofd de kosten voor het leidingwater niet.

Ik gebruik standaard Rowaphos fosfaat- en silicaatverwijderaar (i.v.m. het draaien op kraanwater). De kosten hiervoor
bedragen maximaal, maar dan zit ik echt hoog, 5 euro per maand gemiddeld (meestal is het tussen de 2,50 en 3 euro).
Dit zijn voor mij dus de enige echte extra kosten in feite naast de stroom- en zoutkosten die we allemaal altijd hebben.

Ik gebruik geen enkele toevoeging in principe (geen kh verhoger, geen calcium, geen magnesium, niks van dat al), slechts heel soms moet ik iets bijsturen of doseer ik wat extra (o.a.jodium, softtrace elements).
Om die enkele keer toch mee te nemen in een maandprijs is dat zeg maar omgerekend hooguit 0,50 cent of 1 euro per maand?

Ik heb verder ook geen enkel fancy apparaat om het aquarium te ondersteunen, geen kalkreactor, geen balling, geen verwarmingselementen, geen osmose apparaat, niks.

Testsetjes zijn aanwezig, maar niet in gebruik. Deze gebruik ik enkel als ik hele vreemde dingen begin waar te nemen en dat is bijna nooit het geval of niet toe te schrijven aan de waterwaarden.
(ik weet het, ik ben een zeer slecht voorbeeld)

Dus als ik dan alles goed heb uitgerekend zit ik op max. 35 euro per maand dacht ik. Nog altijd redelijk low-budget volgens mij.

Overigens is het bovenstaande alleen van toepassing op mijn huidige aquarium. Eerdere aquariums die ik had en enkele nano's hadden en hebben een heel ander kostenplaatje en zijn anders (geweest) qua techniek en testen, onderhoud etc.

Laatst bewerkt:
oh ja, begrijpend lezen ...

met 2 t5 54watt?
nee de arcadia vier series 1 x 150 watt hqi hebben 2 x 24 watt t5 .
ZAl de tekst vanavond ff aanpassen
Sla maar aan het rekenen ;-P
groetjes Rob Charite

900 liter totaal
Led met een verbruik van 300 watt*12*364/1000)*0,22 = €289,-
Alles wat 24/7 draait +verwarming 200 watt*24*364*/1000)*0.22= €346,=
Water wissel 90 liter per 14 dagen 36 gr/l =(90*36/1000)*27/25 = 3,5 emmer zout van €89, maakt €311,-
Ionenwisselaar 2x wisselen =€120,-
Verdampingswater is 365*5 Wisselwater is 27*90 maakt 4255 liter = 4,2*€1,20 = € 6,50
Testsetjes ~ 50,-
Balling 5kg CaCl[SUB]2[/SUB]2H[SUB]2[/SUB]O 5 kg NaHCO[SUB]3[/SUB]1kg Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB] =€119,- (net weer binnen gekomen;))
Bijkomende onverziene, spontane, impulsieve, nuttige en soms nutteloze uitgaves, ~€300,-

Bij elkaar zo ongeveer €128,- per maand.

Groetjes Rob Charite
knap hoor Rob maar ik zie nog geen vis en visvoer staan.Met die 30 Euro red ik het nog niet eens per dag.

Ik kan het niet zo goed uitrekenen als jullie, omdat wij niet echt een vast ritme hebben.
Verder doe ik het ong. zoals Rob.
Mijn bak is 400 liter bruto en er hangt 6 x 54watt T5 boven.
Van de week heb ik ergens gereageerd dat ik wel 2 tot 300 per maand kwijt ben.
Maar dit is eigenlijk wel een hele brede gok, het ligt eraan wat je toevallig nodig hebt die maand.
Ik bedoel, koop ik een emmer zout, (TM) een aardig koraaltje, en een test setje, dan ben ik dat al gauw kwijt in de maand.
Maar zo zijn er ook wel eens maanden dat ik niks nodig heb.
En dan nog mijn voorraadkast, soms denk ik wel eens; Het begint hier aardig op een klein winkeltje te lijken.
Soms zie ik potjes voorbij komen, waarvan ik niet eens meer weet, waarvoor ik het gehaald had. (en die zitten dan nog dicht ook!)
Volgende maand b.v. gaat er een doseer systeem komen, plus de toevoegingen, ook nog een mooi koraal gereserveerd,
dus dan kan ik vast wel weer uit gaan van een hondertje of 5.
Maar wat ik nou werkelijk kwijt ben, ik heb geen idee, maar dat het geen goedkope hobby is, is wel duidelijk!

knap hoor Rob maar ik zie nog geen vis en visvoer staan.Met die 30 Euro red ik het nog niet eens per dag.
Vers vis voer neem ik mee van m'n werk de rest is verschillende vlokken en de struik andijvie.
Ik voer copepoden ,artemia, mysis, zwarte muggen larven .
Brachonius voor de gorgonen .
andijvie, broccoli, witlof sla enz enz zodat de vijlvis en de escenius hun dagelijkse porties groen voer
Krijgen .
Ik voer om en om vlok en vers/diepvries .
Ik voer 2x per dag om m'n vijlvis zoet te houden zodat hij van m'n koralen afblijft .
Nog meer weten ? Je vraagt het maar :)
Overigens is die 30 euro een gemiddelde .
Soms is het meer soms minder .
Groetjes Rob Charite

nee de arcadia vier series 1 x 150 watt hqi hebben 2 x 24 watt t5 .
ZAl de tekst vanavond ff aanpassen
Sla maar aan het rekenen ;-P
groetjes Rob Charite

ik niet,:) gewoon interesse en een babbel ik ken die arcadia"s eigenlijk niet.
al bedenk ik mij nu dat de afschrijving van me lampen e.d. er eigenlijk ook bij hoort ( 4 per jaar)

Hoekaquarium+sump 350 liter water, de eene week 17 liter verversen en de andere week 2x17 liter, de week daarna weer 17 liter, enz enz. Gemiddelde koralen/vissen bak, gebruik kalkreactor. Verlichting deels T5 en deels Led, Heel het aqaurium word via een Profilux gestuurd. Toevoegingen alleen Salifert Trace soft en hard, bij elkaar 10 ml per 14 dagen.
Gebruikte testsetjes: mg, ca, kh, fosfaat, nitraat, nitriet, silicaat
Wervelbed met beetje NP-pellets. bypassfilter met indien nodig kool.
Continue ph en zout meting via sensor Profilux.

Running kosten(los van de belachelijk uit de hand gelopen opstartkostenmecry) inclusief stroom, voer, zout, testsetjes, ijkvloeistoffen, toevoegingen, vervanging t5's enz enz....(geen kosten vis, koraal of nieuwe hardware)..... genomen over de afgelopen 12 maanden net geen €45,- per maand.... hangt er ook een beetje van af hoe warm de zomer is ivm de elektriciteitskosten van de cooler. Verwarming slaat zelden aan in de winter, dus dit is geen grote kosten factor

Die €45,- per maand is geen probleem, wel de tijd die de bak maar blijft opslurpen, dat is voor mij de grootste kostenpost

mijnbak.jpg

Back
Bovenaan