Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ZEEWATERVIJVER Zoetermeer

Dank je, Onno..., maar hebben ze dat ook doorzichtig?
Want het daglicht is voor mij belangrijk, hè....
En dan....., wanneer visjes, soms zelfs de wat grotere, in mijn plantenrand zitten en over de rand springen... liggen ze nóg op de isolatie...!:eek:

Dus, het wordt toch een lap die over de héle vijver moet...!

Mvg, Jan
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ

Wat je ook kan overwegen is een doorzichtig folie met versterking erin. Deze omzomen ringen erin en dit met elastieken en haringen rond de vijver opspannen. Bubbel plastic heeft een isolatie waarde, maar de meeste warmte raak je kwijt door verdamping. Wanneer je boven de vijver een relatief stilstaande lucht kan maken, door afdekken, geeft dit ook een goede isolatie. De skibaan in Dubai is ook op deze manier geisoleerd van de woestijn temperatuur van 50 graden. Die gebuiken 5 meter hoge stilstaande lucht.
 
Wat je ook kan overwegen is een doorzichtig folie met versterking erin. Deze omzomen ringen erin en dit met elastieken en haringen rond de vijver opspannen. Bubbel plastic heeft een isolatie waarde, maar de meeste warmte raak je kwijt door verdamping. Wanneer je boven de vijver een relatief stilstaande lucht kan maken, door afdekken, geeft dit ook een goede isolatie. De skibaan in Dubai is ook op deze manier geisoleerd van de woestijn temperatuur van 50 graden. Die gebuiken 5 meter hoge stilstaande lucht.
Heb ik ook aan gedacht Onno, zelfs om een motor afdekzeil, doorzichtig, er over heen te doen.
Het probleem is een hoop werk met voeren... e.a. werkzaamheden.
Iik merk dat de dompelaar met gemak de boel op temp houdt. Moet zelfs oppassen dat het geen 14, 15 gr wordt als de temp bij 0 gr komt.
Hij staat nu 5, 6 uurtjes per dag aan. En..., hoe lang houden we hier in Holland zulke lage temp...??
Dus, uit oogpunt van gemak... laat ik het bij de dompelaar.

Nu is wel mijn regenwaterton stijf bevroren, dus heb ik er gisteren maar 30 ltr kraanwater bij gegooid!
Bedankt voor het méédenken.
Zo heb ik ooit van een knaapje van 10 jaar een tip gekregen/gepikt bij het karpervissen met de broodkorst.
Vóórdat je de haak terug trekt in de korst... er éérst een klein stukje van een breed grassprietje tussen doen!
Dan wordt de natte korst niet meer alleen gedragen door het smalle haakje, maar door het brede stukje gras..!
Dus, ik ben altijd aan het kijken naar mooie simpele oplossingen voor problemen. Ook in mijn beroep.

Mvg, Jan
 
Route "Tour du Belgique".....
Als het mogelijk eerst ff naar Bart (omgeving Antwerpen, toch?) aankomst ongeveer 12.00 - 13.30 uur....
Dan naar Leuven naar Huig en Annelies om 14.30 - 15.00 en dan naar Sam om ongeveer 17.00 uur.
Laat ff weten Sam hoe laat jullie eten, anders gaan wij wel ff naar de Mac... of iets anders.

Ik zal wat spul meenemen... als ik wat comfi kan werken bij mijn vijver, in dit weer.
Een flinke aardbei annemoon lukt altijd wel...

Denk aan de NAW en tel.nr gegevens mensen...
Mvg, Jan
 
Zo, even nog vanavond voorbereidingen treffen voor de rondtrip morgen.
Zoals je ziet heb ik een handicap om met mijn vijver te werken, maar ik kijk wel even.

IMAG0378[1].jpg
Zal eens kijken of ik wat aan vis kan pakken....
Dan nog ff de camper nakijken... en dat richting het Vlaamse land morgen ochtend.
Ik kwam daar jaren lang 2x per maand om mee te spelen in de Krachtbal competitie...

Mvg, Jan . E.
 
Krijg met deze temp al wat problemen met de temperatuur van de vijver.
Wanner het gewoon koud is, dan houdt de aquariumverwarming (300W) het wel op ong. 10 gr. (€ 1,33 per dag)
Nu was de temp al gezakt naar de 6.8...... en zakkende!
Er hangt nu weer een 1500W dompelaar in die het in recordtijd weer op peil brengt.
Denk dat deze maar 6 uur hoeft te werken per etmaal, wat neer komt op € 2,00 per dag.
Is voor mij acceptabel, zolang ik dan me niet uit de naad hoef te klussen om de boel warm te houden.
Er ligt nu "bubbeltjes plastic" op het oppervlak en je ziet de dompelaar in het water hangen.
Misschien dat ik nog voor echt koude dagen een doorzichtige meubel tuinsethoes over de vijver doe...
Zoals je ziet heeft deze dompelaar in iets minder dan een half uur de temp al opgejaagd naar de 8.0 gr...!!Bekijk bijlage 216891

Mvg, Jan
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ


Hoi Jan,

Ik denk niet dat dit echt gezond is voor het leven in je bak.
Dat je de temperatuur wil verhogen is begrijpelijk,maar doe dit wel in stapjes.
Een te groot temperatuursverschil in een tekorte tijd kan dodelijk zijn .



Erik
 
Hoi Jan,

Ik denk niet dat dit echt gezond is voor het leven in je bak.
Dat je de temperatuur wil verhogen is begrijpelijk,maar doe dit wel in stapjes.
Een te groot temperatuursverschil in een tekorte tijd kan dodelijk zijn .
Erik

Hi Erik,

Vind je een stap van 6.8 naar 8 gr een grote stap dan? Het is op zo'n 700 ltr. water.

Of misschien heb je tropische vissen in gedachten?
Wanneer ik visjes haal of breng gaan ze in de meeste gevallen "hopla", zó de bak in.
Toch wel rekening houdend met zúlke grote verschillen die hartstilstand verwekkend zouden kunnen zijn!!199544
Maar zo'n 3, 4 gr scheelt het al snel hoor!!
Denk dat de koudwaterbeesten nog aan het évolueren zijn naar een hogere en betere levensvorm en de warmwatervissies aan het dégenereren zijn.., zou dat het zijn?Powat

Mvg, Jan
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ
 
OK, Erik.

Huig en Bart,

Even de ganzevoetjes in de gaten houden.....
Ik heb reeds 2 dooie. Waarschijnlijk hebben ze toch een optater gehad toen ik met transport was vergeten dat ik ze bij me had en ze 18 uur "droog" hebben gestaan..!!:(

Mvg, Jan
 
Nu zijn er al 3 van de +/- 7 ganzevoetjes dood....
Hebben toch een flinke oplazer gehad met het laatste transport....
 
Hi, Nog ff laat op de zaterdagavond.
De kleine ganzevoetjes blijven goed in leven. Zou het dan kunnen dat de G voetjes zijn doodgegaan door ouderdom?
Verder gaat het goed met de temperatuur van de vijver.
Mijn zeestekelbaars heb ik echter niet meer gezien...,denk dat hij toch ergens naast de vijver ligt!
De damp komt in wolken van het wateroppervlak af.
ik ga met de kerst naar de kids in Emmen en plaats dan een camera bij het binnen display van de temperatuurmeter. Dan kan ik de boel daarvandaan in de gaten houden.
Als ik jullie niet meer hoor, dan de beste wensen voor de feestdagen.
Mvg, jan
Via de galaxy tab.
 
Nou, we waren nog niet naar bed en mijn vrouw kijkt om 01.30 uur nog's de tuin in... winter_tuin_dec_2010[1].jpg
... en op dát moment ziet ze de luifel instorten....!!!
ravage_luifel_dec_2010[1].jpg
De luifelhouder(bouten) aan de schuur is vermoedelijk als eerste losgeschoten
De ti-wrap van de bevestiging aan de schutting waarschijnlijk als 2e, en de lantaarnpaal is omgevallen als derde.
Lamp is deels losgekomen van de beugel boven de vijver en het ergste.....,
de planten rand lag van bodem tot 10cm boven de rand vól met sneeuw!!!
Drong eigenlijk vrij laat tot mij door want mijn grote zorg wat de vijverinhoud zelf!
Maar, toen ik de luifel redelijk vrij had en deels ingedraaid had, mijn aandacht gericht op de plantenrand vol met sneeuw.

Mijn vrouw wat emmers warm water getapt en ik met een bakje en blote handen sneeuw scheppen uit de rand.
Enkele dieren lagen voor dood (garnalen en een aantal grondeltjes en slijmvisjes), maar ze begonnen zich vrij snel te herstellen.
Ik ga nu ff kijken of er gesneuvelden liggen...
Nou, ik zie geen slachtoffers. Ik zal de zeeappeltjes en de langstekelige appels in de rand de komende dagen goed in de gaten houden.

Toen mijn monteur vrijdag zei:"zullen we de luifel ff schoonscheppen?"had ik dat ook moeten doen.
Had niet in de gaten hoe zwaar zo'n laag sneeuw is......

Wel, nogmaals de beste wensen en tot horens/ziens.
Jan
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ
 
Hallo Jan,

Ik lees net de problemen met je luifel.
Misschien een idee om er tijdens de wintermaanden een tunnelkas overheen te zetten.
Je hebt dan in ieder geval geen last meer van sneeuw en regen in je vijver.
Fijne feestdagen gewenst.

groeten Aad.
 
Hi Jan,
Voor jullie zeker geen wintersportvakantie dit jaar (sneeuwziek):rolleyes:
Sorry voor grapje, is idd stressfull afzien. Heb jarenlang zulke zonnetenten geplaatst en mogelijke hulpmiddeltjes zijn muursteunen vastzetten met lange draadstang door muur en grote metalen platen - of twee lelijke palen plaatsen die aan de voorlijst kunnen bevestigd worden. Tja zulke winters zijn we niet meer gewoon hé.
Nog wa nieuws : heb bakje gekregen van 100-50-50 met reeds 2 gaten in bodem gemaakt. Zou mijn bakje van 80-35-40 als sump kunnen dienen? Sumpgebeuren is totaal nieuw voor mij, weet iemand waar ik info kan vinden zodat ik ons appartementje niet onderzet met laagje zeewater :eek:
Groetjes iedereen, Sam
 
Nog wa nieuws : heb bakje gekregen van 100-50-50 met reeds 2 gaten in bodem gemaakt. Zou mijn bakje van 80-35-40 als sump kunnen dienen? Sumpgebeuren is totaal nieuw voor mij, weet iemand waar ik info kan vinden zodat ik ons appartementje niet onderzet met laagje zeewater :eek:
Groetjes iedereen, Sam
Bedankt, Aad..., is een goed idee...
Ik zocht als naar iets wat wél het licht doorlaat en dat we toch droog staan bij de vijver.
Ik hoop morgenmiddag met mijn monteur samen de luifel voorlopig te herstellen...

Je oude bak kan toch prima als "sump" dienen?
Ik denk dat ik mijn bufferton toch ook wel als een sump kan beschouwen, samen met mijn filterkast met 3 filters, grof, fijner, fijnst, en UV lamp.
Als je maar op let dat er niet te veel van die "ongelukjes" als bij mij gebeuren.
Ben wel nog elke dag blij met mijn beesssies hoor....
Het staat allemaal te glunderen en ik merk dat de wasrozen toch wel hechten aan wat "stabiliteit".
Als jullie in de buurt zijn kom je maar een bakkie doen....
Mvg, Jan v. E.
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ
 
In de lente kom ik zeker is langs, hopelijk kan ik daartegen iets nieuw voor je vangen.
Uw aardbei staat al in volle bloei en 't is zelfs het seisoen vd aardbeien nog ni action bedankt Jan.
mgv Sam
 
Wat een mooie hobby, hè, toch,Sam....?
Houd je van de straat..., anders gaan we toch maar bushokjes slopen, hè?

Heb er nu één harder inzetten die het hoekje om gaat....
Hij komt uit Ede, is, en was al, vrij klein van formaat, is "gehoekt"..., zijn rug is gekromd dus, en hij (of zij, is stik mager....
Ach arm..., dan hebben de krabben en heremieters er weer een maaltje aan....:cool:

Heb eind vorige week de galaxy Tab gekocht mensen.... (Kleine tablet waarmee je kunt bellen)
Wát een machine! Een lust voor het oog, verschikkelijk gemakkelijk in het gebruik (Swype) en razendsnel!!
Warm aanbevolen hoor....

Mvg, Jan (Heb de ravage bij mijn vijver nog niet hersteld..., mij te koud!)
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ
 
Hi,
Had weer een ongelukje met de vijver....
Had een camera op het temperatuur display gericht om het in Emmen in de gaten te kunnen houden.

Blijkbaar een sluiting geweest want mijn temp was opeens 6gr ipv 10-13gr....
Werd gebeld door de meldkamer van mijn alarmsysteem dat er een stroomuitval was....
Klopte... want ik ging toen pas +/- 10.00 uur, mijn info van de vijver ophalen.

Mijn monteur gebeld die redding heeft gebracht.
Er hangt nu een dompelaar in van 2000W.....!!

Truste en een fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2011.topjes
 
Heel mooi Jan zeker de anemoone en zee egel
En mocht je volgend jaar een stekje van die mooie anemoon hebben hou ik mij aanbevolen.
Groet Jeroen
Hi Jeroen,
Ik kwam dit bericht nog van je tegen...
Ik heb nog een steen in mijn vijver met 2 of 3 mooie wasroosjes....
Als je wilt kom je maar op de koffie om ze op te halen.
Over een paar maanden ga ik toch weer richting franse kust.
Volgens Sam vind je de wasrzozen ook hogerop de kunst, richting beligie toch, Sam? Of was jij dat helemaal niet die me dat vertelde??
Heb trouwens nog wel een paar kleine wasroosjes meer over hoor...

Grappig..., ik heb er een anemoon bij zitten die mooie lengtestreepjes heeft, ipv spikkeltjes....

Mvg, Jan
http://www.borgbeveiligingen.nl/inde...&id=7&Itemid=2
(beslist EXPLORER gebruiken)
Camera 7 dubbelklik= Noordzee vijver onderwater camera 4= bóven water PTZ
 
Bovenaan