Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ZEEWATERVIJVER Zoetermeer

Hi,
Even een update over mijn zeewatervijver.

Heb het erg druk en er dus weinig tijd voor.
Daarom hield ik niet goed bij dat ik mijn filter af en toe eens moet schoonmaken...
't Is een klein vijverfilter met UV lampje maar ik vermoed dat dat niet erg veel doet.
Eerst filterde ik over 2 plukken watten in een mandje wat boven in de beekloop stond. Verdiende natuurlijk geen schoonheidsprijsje, maar ik vind het toch al gauw goed als alles maar gezond rond zwemt!!

Met dit filter met bijgeleverde pomp van € 99,00 was vorig jaar zomer wel het resultaat verbluffend! Inderdaad, ze maakten de belofte waar, direct kristal helder. En dat met maar één wand groffe draad, een grof kunstof wandje en één fijn kunstof wandje.
Maar...., natuurlijk was na ruim een half jaar, ik had hem al éénmaal schoon gemaakt vóór de winter, de boel hardstikke verstopt en liep het water gewoon óver de filters heen!
Moet dus wat beter op letten..... want het water was beslist minder helder maar blijkbaar haalt mijn dure afschuimer van wel 15,00 een hoop troep er uit.

De laatste 4 weken niet meer de flinke zuignapvis van ongeveer 10cm gezien... en nou nét, vanavond (ik ben aan het voeren) is-ie er weer!! Prachtig fel donkerrood met fel paars er doorheen en steeds minder schuw.....
Aan mijn koeler heb ik (nog) niet veel gehad. Hij begint met koelen bij 20,9 maar ik zou het best hoger willen hebben maar ik weet dus niet hoe gevoelig bijvoorbeeld de zuignapvis is voor de wat hogere temperaturen? En dat wipneus zeenaaldje? (Ook al 3 weken niet gezien maar dat gebeurd wel vaker!!) Hoewel... het zijn juist beesten uit de buurt van Crozon, dus ik denk dat ik toch mijn temp wat verhoog.
Zijn de vissen/beesten ook gelijk een stuk handtammer!
Het nadeel is natuurlijk dat ze veel actiever zijn en het gebeurd dan nog wel eens dar ik 3, 4 dagen niet voer maar toch wordt het tijd dat ik één of 2 zeebaarsjes van vorig jaar in de scheveningse haven kieper!! Ze gaan té verlekkerd naar mijn garnalen en kleine hardertjes en blonde grondels kijken!!!

Volgende week gaan we een váste overkapping maken boven de vijver. Werk nu bijna 3 jaar met een luifel, maar ben als de dood dat ik wéér een (bijna fataal, ongeluk er mee krijg! 35cm Sneeuw er in één keer bij was geen grapje!!

Vlak voordat we naar Normandie gingen nog even gauw mijn overloopgat vanuit mijn bufferton naar de beekloop wat groter gemaakt.
Zag trouwens IN die ton, maar ook in het schoongemaakte filter, weer hele kolonies van wat lijkt op een soort kringvormig mos. Erg mooi, maar heb ik nooit kunnen houden in mijn met daglicht overgoten vijver.
Ik vind de zeesla groei dit jaar sterk tegen vallen!! Vorig jaar om deze tijd moest ik al pondjes sla er regelmatig uitvissen.

Wel ik ga bog wat voeren en dan naar huis toe. (boven de zaak!)
Het staat mensen nog steeds vrij een kijkje te nemen onder water via de camera.

Mvg, Jan
Zal wanneer het weer wat beter wordt ook nog wat filmpjes op Youtube(borgbeveiligingen) plaatsen
 
Laatst bewerkt:
De zuignapvisjes heb ik al to 25 °C gehad, (die komen ook verder naar het zuiden voor en ook in getijdenpoeltjes die wel heel warm kunnen worden)

Maar ik denk dat de rest het liever wat koeler heeft.

Raar maar waar, bij mij groeit de zeesla wel ook heel erg slecht dit jaar.

De anemonen daarentegen groeien en delen dan weer als gek.

Ik heb momenteel (sinds vandaag) verlof, we gaan dus een dezer nog eens op tocht!

(bel ik je wel)
 
Raar maar waar, bij mij groeit de zeesla wel ook heel erg slecht dit jaar.
Wij gaan mss morgenmiddag naar de Grevelingen/Noordzeestrand/Oostvoornse meer om wat levend voer te vangen, mosselen, kleine krabbetjes, etc....
Zal gelijk nog wat sla meenemen, miss is er "verse" sla nodig......
De anemonen daarentegen groeien en delen dan weer als gek.
Heb ik ook niet over te klagen, maar ik vergeet wel eens te voederen. Wil ik eigenlijk minimaal 1x per 3 dgn doen maar in de zomer liever iedere 2 dgn.....

Ik heb momenteel (sinds vandaag) verlof, we gaan dus een dezer nog eens op tocht!
(bel ik je wel)
Leuk.... Heb je nog koornaars genoeg??
Groetjes thuis, mvg, Jan
 
hey,

vindt dit echt geweldig hebben jullie nog wat overzicht foto's van de mooie vijvers
alvast bedankt

misschien iets om in de toekomst hier ook te proberen

mvg ronnyuitsteeekend
 
Ik heb geen koornaars meer, de zeedonderpadden ebben alles opgeslokt, dus is het niet zo verstandig om er opnieuw bij te plaatsen.
 
hey,

vindt dit echt geweldig hebben jullie nog wat overzicht foto's van de mooie vijvers
alvast bedankt

misschien iets om in de toekomst hier ook te proberen

mvg ronnyuitsteeekend
Hi Ronny,

Je woont nogal een eind bij de zee vandaan.....??

Tja, dan is het alleen nog de vraag of je gelooft dat je elke week een deel) water moet verversen... of dat je gelooft dat je wel een jaartje toe kan met het zeewater wat je hébt....!!

Veel werk of weinig werk..... Heb je véél tijd of heb je weinig tijd?

Maar het is een machtig mooie hobby. Steek je licht maar eens op bij diverse aquaria bij mensen thuis....
Als je op een Android of I-phone ff de gratis app "Eagle eyes" (adelaar logo) installeert kun je zó een kijkje nemen onder water in mijn vijver: camera 7.
IP = 83.163.24.227
poort 2050
username borg
wachtwoord 12345

Mvg, Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen koornaars meer, de zeedonderpadden ebben alles opgeslokt, dus is het niet zo verstandig om er opnieuw bij te plaatsen.

Hi Huig,

Misschien kunnen we samen eens de wat grotere te pakken krijgen met een kruisnet van 150cm??
Als ik in het water blijf om ze uit het net te scheppen valt dat ding ook niet zo op.
Maaswijdte: 6mm.
Of je houdt de wat kleinere padden en wat grotere koornaars....??

Blijven vandaag té lang bij de kids/kleinkinderen en hadden toen geen zin meer om leven d voer/zeeappeltjes te verzamelen.
Ga ff kijken wanneer het rond 16.00 uur laag water is.....
-
Hmmm, wordt dus vrijdag/zaterdad of zondag uiterlijk......
Eerder op de dag kost me té veel tijd.

Heb jij wat aan zeeappeltjes??

Mvg, Jan
 
Hi Ronny,

Je woont nogal een eind bij de zee vandaan.....??

Tja, dan is het alleen nog de vraag of je gelooft dat je elke week een deel) water moet verversen... of dat je gelooft dat je wel een jaartje toe kan met het zeewater wat je hébt....!!

Veel werk of weinig werk..... Heb je véél tijd of heb je weinig tijd?

Maar het is een machtig mooie hobby. Steek je licht maar eens op bij diverse aquaria bij mensen thuis....
Als je op een Android of I-phone ff de gratis app "Eagle eyes" (adelaar logo) installeert kun je zó een kijkje nemen onder water in mijn vijver: camera 7.
IP = 83.163.24.227
poort 2050
username borg
wachtwoord 12345

Mvg, Jan

hey alvast bedankt
werkt dit ook op een gewone pc?

mvg ronny
 
Poehpoeh........
Wát een druk forum.....:(
Heeft iedereen het zo druk met werken of kost de koudwaterbak hobby 40 uur per week naast een normaal employ??

Hebben vandaag een vaste overkapping gemaakt zodat ik niet telkens er op moet letten of het gaat regenen....
Heb gelijk de camera boven water wat verplaatst.

Zag weer een zeebrasem..., mijn hemel... wat is dat beest gegroeid!! Was zo'n 3cm toen ik hem in oktober vorig jaar in Frankrijk ving en is nu ong. 5, 6 cm.....
Ben wat bang dat het een vraatzuchtig monster is en dat moet ik mijn blonde grondels en ander klein spul in de gaten houden!
Had er 2, een kleine en een grote, maar de kleine zie ik (al een tijd) niet meer.

Wanneer ik weer's naar de Scheveningse haven ga zal ik een paar zeebaarsjes teerugzetten want die zitten ook aan de 6cm....
Vorig jaar zomer daar gevangen, 2,5, 3cm groot.

Wel, tot horens maar weer.... en ik hoop dat ik de tijd kan vinden de vele reacties te volgen......

Mvg, Jan
 
Hey Jan,

Er zijn nu eenmaal niet erg veel koudwater aquarianen. Dan zijn er nog 2 die de helft van de tijd in het buitenland zitten.

Steek eens een verwarming in je vijver, reken maar dat er dan meer respons komt.

Ondertussen zijn trouwens al mijn wieren aan het groeien!
Overal jonge zeesla en roodwier.Ook zijn de botryloides zakpijpen (die fluo oranje) goed aan het groeien, ze zitten ook al op de PVC pijpen.

Een vaste overkapping (heb ik ook) is toch heel wat minder problemen.

Ga je morgen toevallig richting zeeland?
 
r zijn nu eenmaal niet erg veel koudwater aquarianen. Dan zijn er nog 2 die de helft van de tijd in het buitenland zitten.
Das waar....

Steek eens een verwarming in je vijver, reken maar dat er dan meer respons komt.
Wat bedoel je nou? Er tropisch van maken? Wakker liggen omdat een vissie wordt opgegeten??;)

Ondertussen zijn trouwens al mijn wieren aan het groeien!
Mijn sla gaat nu ook beter.... Voor de rest te bekijken heb ik nog zo verrekte tijd!! Maar nu zal ik wat gemakkelijk, ook met slecht weer, bij mijn vijver zijn.
Overal jonge zeesla en roodwier.Ook zijn de botryloides zakpijpen (die fluo oranje) goed aan het groeien, ze zitten ook al op de PVC pijpen.

Een vaste overkapping (heb ik ook) is toch heel wat minder problemen.
Ben ik nu ook van overtuigd. Was ff de hele dag, 8 uurtjes, werk, maar ben zeer tevreden..!!
Ben wel benieuw of het veel scheelt in zonlicht..?? Het licht moet op een vrij groot oppervlak door 2 platen heen....

Ga je morgen toevallig richting zeeland?
Inderdaad.....
Morgenochtend de tuin en mijn showroom (weer nieuwe kasten bijgeplaatst) opruimen, bakken/tonnetje klaatzetten en dan tegen 13.30 uur richting Brouwersdam.....
Eerst mss ff buitenkant kijken voor nog meer heremietjes en in elk geval bij de sluis appeltjes rapen....

Ik bel je morgen rond 14.00 uur wel waar je bent....

Mvg, Jan
 
ok tot morgen!
 
Jan,

Ik zie net dat er 26 knt wind staat (morgen ook heel de dag) , ik ga dus wachten tot maandag of dinsdag.

Want ik wil ook nog even duiken en dan is het zicht slecht.
 
Jan,

Ik zie net dat er 26 knt wind staat (morgen ook heel de dag) , ik ga dus wachten tot maandag of dinsdag.

Want ik wil ook nog even duiken en dan is het zicht slecht.
Ok. Ben er toch en de wind zal wel uit het westen komen. Dan heb ik er geen last van bij de sluis.
Mvg, Jan
 
Hallo Jan, was het nog te doen vandaag? Hier heel de dag veel regen ,maar begreep dat het in Zeeland wat beter was. Gistseren een nieuw bakje neergezet voor de kweek van de zeenaaldjes ,mijn sepia eieren zijn niet meer uitgekomen en de 2 die uitgekomen zijn hebben het niet overleeft. Reageerden al een beetje vreemd en denk dat ze niet goed volgroeid zijn geweest, wel jammer ,maar de kleine trompetterzeenaaldjes groeien gelukkig wel, zijn er nog 20 overgebleven.
Probeer wat meer op het forum te reageren,zoals je ziet.
Groeten Michel
 
Hallo Jan, was het nog te doen vandaag? Hier heel de dag veel regen ,maar begreep dat het in Zeeland wat beter was. Gistseren een nieuw bakje neergezet voor de kweek van de zeenaaldjes ,mijn sepia eieren zijn niet meer uitgekomen en de 2 die uitgekomen zijn hebben het niet overleeft. Reageerden al een beetje vreemd en denk dat ze niet goed volgroeid zijn geweest, wel jammer ,maar de kleine trompetterzeenaaldjes groeien gelukkig wel, zijn er nog 20 overgebleven.
Probeer wat meer op het forum te reageren,zoals je ziet.
Groeten Michel
Hi Michel,
Was gisteren even bij de Grevelingen.
Alleen wat aasgarnaaltjes gevangen, waar een klein zeenaaldje bij zat, en zijn toen nog ff gauw langs het Oostvoornse meer gereden op de terugweg voor wat myses..., die er deze keer gelukkig wél zaten, hoewel niet in de hoeveelheid als vorig jaar.
Ik houd me aanbevolen voor enkele zeenaalden, als ze wat groter worden.....

Mysis en aasgarnaaltjes in leven houden vind nog moeilijk.... Ik zal daar straks/later nog vragen over stellen.
Ben aan het kijken naar "de Patriot"....

Mvg, Jan
 
Koop dan toch een 2e hands uitrusting, je zal vaak genoeg in het water liggen!
 
Koop dan toch een 2e hands uitrusting, je zal vaak genoeg in het water liggen!
Heb ik 30 jaar geleden juist weggedaan omdat ik mijn vissies zoek op "laag water".....
Bovendien ben ik nogls "spontaan"...
Als ik om 3 uur 's nachts wil gaan duiken.... kan ik niet meer mijn flessen laten vullen...

Vandaar mijn beslissing om te gaan snorkelen... (wat ik gevaarlijker vind dan met de fles)
Ik heb toch niks te zoeken op 10 meter, hier in Nederland.

Jan
 
Bovenaan