Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zebrasoma Flavescens

caroline

Magical sealifes
Graag wil ik jullie advies. Ik heb sinds begin 2019 een Diamond 500 liter draaien, mixed reef. Ik had 12 vissen, waaronder een gele dokter. Vanmorgen is die verdrietig genoeg overleden. Leek een acuut zwemblaasprobleem te zijn. Dit was echter één van mijn favoriete vissen en ik wil graag een nakweek terug.

Ik heb ook nog een Picasso dokter (geelbuik) van bijna 4 jaar, die doet het gelukkig heel goed. Nu vraag ik mij alleen af of het verstandig is om een nieuwe gele dokter bij te plaatsen. De picasso is redelijk dominant, was hij ook tegen de gele dokter. Maar die waren tegelijk geplaatst en ging goed. Verder heb ik nog 2 LSD pitvissen, 2 chinese pijlstaartvinnen, 2 anthiassen, 2 juffertjes (lichtblauwe) en 2 nemo's. Een stabiele groep verder.

Zouden jullie opnieuw een gele dokter bij plaatsen op termijn?

Groet Caroline
 
dokters zijn altijd een risico om toe te voegen aan bakken met dokters al aanwezig. wat je kan proberen is met een aanwenbak ze een paar dagen aan elkaar te laten wennen en apart voeren om de kans op aggressie zo min mogelijk te houden. 100% garantie dat t goed gaat bestaat niet
 
Dat wordt een dure gok vermoed ik.
kun je de picasso uitvangen en bv een paar dagen in je sump of opvang bak plaatsen ?
dan kun je de gele dokter eerst plaatsen , deze kan de bak dan vast verkennen en daarna de picasso weer terug zetten.
ik vermoed dat de verkrijgbare gele dokter nog redelijk klein is , in ieder geval kleiner dan de picasso.
ik zou het niet aandurven……
 
Toevallig heb ik vorige week een zebrasoma xanthurum (cm of 5) bij een zebrasoma desjardinii (cm of 10 a 12) geplaatst en dit ging eigenlijk vrij goed, heb wel een bak van 1000ltr dus dat zal daar ook wel aan liggen. Had wel als voorzorg un wenbakje klaar gezet mocht het anders lopen maar viel me reuze mee. En de desjardinii is echt wel de baas in me bak maar hield zich netjes en rustig. 15 min later zwommen ze al samen door de bak. Maar uiteindelijk blijft het een gok.
 
Wat je ook doet: zet de nieuwe gele minstens enkele weken in een wen-bakje in de bak zelf. Zo gaat de heftigste agressie er vaak wel van af.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Xanthurum nakweek. Maar dat ging inderdaad, ook na dagen in een wenbakje, niet goed met de Picasso. De Picasso stuurde hem steeds de hoek in. Na lang wikken en wegen besloten de Picasso uit te vangen. Deze was na 4 jaar ook redelijk groot geworden voor mijn aquarium. Gelukkig zeiden ze bij CF dat ze wel een klant voor hem hadden. Ik heb besloten, nu de Xanthurum nog kleine is, een kleine Picasso bij te plaatsen en een nog redelijk kleine japonicus. Dat gaat heel goed. Ze zwemmen nu bijna een week al in goede harmonie samen en zijn goed gezond. De japonicus is wel duidelijk de baas.
 
Bovenaan