Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zebrasoma Desjardinii vertoont een raar gedrag

ZebraNemo

ZeewaterForum lid
Hey allemaal! Sinds deze ochtend is me opgevallen dat mijn Zebrasome heel vreemd doet. Hij zwemt niet meer rond in de bak en blijft plotseling in een hoekje in de bak zitten. Er is ook tot hier toe niets speciaal te zien van wondjes of etc. Weet er iemand raad? Heb het water voor het zekerste nog nagekeken en daar is alles zoals het moet.

Greetzzz Tomas
 

Bijlagen

  • IMG_1649.jpeg
    IMG_1649.jpeg
    128,4 KB · Weergaven: 43
  • IMG_1650.jpeg
    IMG_1650.jpeg
    83,7 KB · Weergaven: 43
Die ziet er super mager uit!
Ik zie ook wat gerafelde vinnen. Dit gaat helemaal niet goed.
Eet ie nog?

Hoe lang heb je deze vin in de bak?


Ter zijde: een 200-250 Liter bak is geen goed thuis voor een doktersvis als deze (eigenlijk voor geen enkele doktersvis). Een desjadinii wordt zo groot als een pizzabord.
 
ik heb deze er hooguit een paar dagen inzitten.. :/ ik heb ook geïnformeerd of deze in mijn bak mocht maar klaarblijkelijk was dat niet zo een top idee. Hij eet heel af en toe nu, ik heb hem ook wel altijd zien eten dus vind het wel zonde dat hij nu zo afziet.

Groetjes
 
Heb hem juist wat kunnen bijvoeren met een pincetje en hij hapte inderdaad stevig toe! Ik ga het ook een bekijken voor hem in de toekomst een groter verblijf te geven want als hij inderdaad zo groot word dan vernoemd dan is de bak veel te klein.
 
Als je bij aanschaf van een vis je enkel door een winkelier laat informeren dan ga nog heeeeel veel vaker slechte ervaringen krijgen.
Heel veel winkeliers zijn lang niet zo begaan met het welzijn van jouw bak of de vissen die ze verkopen als je zou hopen. Ze willen gewoon geld in het laadje.
Daarnaast ben jij in de eerste plaats verantwoordelijk voor de dieren die je houdt/wilt houden. Dus zeggen dat je slecht advies kreeg scheld je niet kwijt van jezelf goed te informeren.

Deze vis is niet in een paar dagen zo mager geworden en had je het beste in de winkel gelaten (buiten het feit dat het een soort is die ongeschikt is voor je bak).

Hoe herken je een (te) magere vis. Als er "geen filet op de rug zit". Je ziet de ruggengraat zitten. Een vis hoort een vlakke zijkant te hebben en bolle rug, bij deze vis zie je een rand daar waar de ruggengraat loopt. De rug/zij hoort bol te zijn, niet ingevallen.
Een andere indicatie is het zichtbaar zijn van de bovenrand van de schedel.

Aan de buik zie je voornamelijk of een vis pas gegeten heeft of niet.
Dat is geen goede indicatie voor de algehele conditie van de vis.

De meeste vissen in de winkel zullen enigszins mager zijn. Echter er is een verschil tussen, een beetje vermagerd en graat met vel.
Jouw desjardinii ligt erg dicht tegen de graat met vel categorie aan. Die vissen moet je gewoon niet kopen. En een goede winkel zou die ook niet aan je verkopen.

Hieronder een paar voorbeelden aan de hand van een andere soort welke heeeel erg vaak te mager aangeboden worden.

Heel erg mager/graat over vel:
1704984182272.png

Mager, schedelrand zichtbaar:
1704983833613.png

Mager, holle zij/rug:
1704983899742.png

Gezonde dikke vis, mooie bolle rug, geen contouren van botten zichtbaar:
1704983977289.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan