Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke macro alg/wier en wie eet het?

hollywood

Senior Forumlid
Hallo,

Sinds een paar maanden is op een stuk levendsteen onderstaand wier gaan groeien:

IMG_20151218_113827.jpg

(Het gaan om het wier om de monti)

Het is niet storend en breidt zicht niet meer uit. (Waardes toen het begon te groeien waren Po4 0.02 en No3 0.)
Iemand een idee hoe ik hier vanaf kom? zijn er dieren die dit eten? ik verwacht de meeste dokters wel, maar helaas is de Cubicus daar veel te klein voor...
 
Even up: kom er na lang googlen niet uit..
 
Zitten er 2 flinke in... Blijven er mooi vanaf.:(
 
d063d4799de3fba7220221fe6c1740c3.jpg
 
Iemand een idee welke algeneter ik hier tegen kan inzetten? ( zeehaas zal snel verhongeren verwacht ik....)
 
Lijkt op een Udoteaca (schrijfwijze?) soort. Dan is het een alg met lange draadwortels die vast zitten in het steen. Dan zit er waarschijnlijk ook fosfaat in je steen want daar is het dol op. Daarnaast zullen ook niet veel dieren het eten omdat het net als Halimeda een kalkstructuur opbouwt. Dan kom je al snel uit bij zee-egels en papegaaivissen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Het lijkt mij een soort Dictyota sp. te zijn. Groeit het plat op het steen en vormt het dan een soort elfen bankjes?
Je kan het redelijk makkelijk van het steen aftrekken, echter blijft meestal het gedeelte dat plat op het steen zit achter. Breekt snel af en dat is ook een probleem, zo kan het zich snel verspreiden door de bak. Heb het hier gehad (bruine variant) dat mee is gekomen op een steentje waar een koraaal opstond. Sloeg uit het niets ineens keihard aan en ik heb best veel moeite moeten doen om het weg te krijgen. Veel geplukt (wel heel voorzichtig dat het zich niet kan verspreiden) en ook geprobeerd met natronloog te bestrijden. Uiteindelijk heb ik ook nog een vossenkop aangeschaft. Ben er gelukkig al een tijdje vanaf. Ik durf alleen niet te zeggen of de vossenkop echt actief heeft gegeten van de alg, heb het nooit zelf kunnen waarnemen.

Ik zou wel zo snel mogelijk proberen er wat tegen te gaan doen, als het mogelijk is de steen uit het aquarium te verwijderen zou ik dat doen en dan buiten het aquarium in een bak met zeewater heel goed afborstelen met een tandenborstel/ schrapen met een mes zodat je alles verwijderd.

Groetjes Youri
 
Thx Youri voor je uitgebreide antwoord! ik heb even goed gegoogeld, en denk dat ik ( HOPELIJK:)) een andere soort heb..
Ga toch maar een zeehaas proberen om alles weg te schrobben...met de hand wegplukken is onbegonnen werk vrees ik...
 
Lijkt op een Udoteaca (schrijfwijze?) soort. Dan is het een alg met lange draadwortels die vast zitten in het steen. Dan zit er waarschijnlijk ook fosfaat in je steen want daar is het dol op. Daarnaast zullen ook niet veel dieren het eten omdat het net als Halimeda een kalkstructuur opbouwt. Dan kom je al snel uit bij zee-egels en papegaaivissen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Yup, je hebt gelijk vrees ik, Udotea sp oftewel Mermaid's Fan. zeehaas eet er ook niet van... wordt dan toch een egeltje aanschaffen vrees ik.... Overigens wordt het nooit echt omschreven alszijnde plaag, maar een nuttige plant in een fowler...

Overigens bedankt MabuyaQ.. is alweer de zoveelste keer dat je het bij het juiste eind hebt:cool:
 
Toch niet... Zelfs de zeehaas kijkt hier niet naar om... Plukken is op dit moment zinloos omdat het echt te veel is.. begint nu ook mn hydnopora te irriteren:eek:

Iemand de ultieme oplossing?

Betere foto
 
Toch niet... Zelfs de zeehaas kijkt hier niet naar om... Plukken is op dit moment zinloos omdat het echt te veel is.. begint nu ook mn hydnopora te irriteren:eek:

Iemand de ultieme oplossing?

Betere foto
Als de steen los is zou ik het volgende doen:
Maak een emmer klaar met zeewater zodat je hem hier in kan zetten.
Dan zoveel mogelijk plukken en wegschrapen met een mes. Desnoods stukken steen afplakken met twee componenten (als je poreuze stukken hebt waar je niet alles goed kan verwijderen).
Het is even wat werk, maar beter nu goed ingrijpen dan dat straks heel je bak vol zit.

Als je niet zelf aan de slag wilt, zou je een vossenkop of zee-egel kunnen proberen, maar ik durf niet te zeggen of dit ook zal werken.

Succes!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Thx Youri.. Wat ik ga doen is een nieuwe/ vervangende steen halen en doe oude gaat in de sump of ga ik uitkoken.. voor de restanten plukken en een egel erin ..

Voor de kennis verbreding op het forum ( ga misschien nog een apart topic plaatsen)

Het is de alg vervelende pest alg: Lobophora variegata - bruine waaier alg / brown wafer algae

Alleen een NASO schijnt dit aktief op zijn menu te hebben staan, maar die gaat niet passen in mijn bakje.. Erg vervelende alg waardoor al veel mensen hun bak hebben moeten opgeven...


 
Thx Youri.. Wat ik ga doen is een nieuwe/ vervangende steen halen en doe oude gaat in de sump of ga ik uitkoken.. voor de restanten plukken en een egel erin ..

Voor de kennis verbreding op het forum ( ga misschien nog een apart topic plaatsen)

Het is de alg vervelende pest alg:Lobophora variegata - bruine waaier alg / brown wafer algae

Alleen een NASO schijnt dit aktief op zijn menu te hebben staan, maar die gaat niet passen in mijn bakje.. Erg vervelende alg waardoor al veel mensen hun bak hebben moeten opgeven...


Die foto waarmee het topic begonnen is ziet er echt heel anders uit dan bruine waaier alg hoor.
Volgens mij heb je dat echt niet maar is het wat anders.
 
Nav een bericht op een amerikaans forum de juiste soort: ( phoe he, alg identificeren)

Udotea javensis deze plaatjes komen wel overeen en is zeker de juiste soort. Er is alleen bitter weinig over te vinden. Zoals MabuyaQ al zei is het een alg met kalkstructuur. Gisteren een tripneutes erin en deze heeft al een ruime vierkante cm opgeruimd... Hij is niet handig in een SPS bak, maar het is niet anders...

Wel erg raar dat er vrijwel geen info te vinden is op zeefora mbt deze alg.... Deze alg is zeer beperkt te bestrijden ( vooral in een >500 l bak)
 
Bovenaan