Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Welke alg zien we hier?

Erikthijs

ZeewaterForum lid
Hoi!

Ik ben zelf nog niet heel lang bezig actief in de wondere wereld van de zeeaquaria.
Mijn bak draait nu een 7'tal maanden en op wat beginnersproblemen na is de bak nu al een hele tijd vrij stabiel (overzichtsfoto ter info).

Op het glas aan de zijkant en achterkant zie ik sinds kort een soort vertakkende structuur verschijnen (lijkt letterlijk op een tak/wortel/vertakkende bliksem)
Een paar dagen later kan deze plots weer veel minder zijn, om daarna weer heel fel terug te komen.
Ik ga ervan uit dat dit een soort alg is? Is dit correct? Welke alg dan?

Ik moet er misschien bij vermelden dat ik sinds kort een beetje fosfaat doseer (Hanna LR checker gaf 0 fosfaat aan).
Dit omdat mijn biopelletfilter duidelijk fosfaat te kort had en de nitraatafbraak stagneerde.
Nitraatwaarde zat een hele tijd stabiel rond de 12 PPM en is nu door fosfaat toe te voegen teruggevallen naar 1PPM.

Verder zijn alle courante waterwaarden binnen de algemeen aanvaardde grenzen (Silicium mogelijk iéts te hoog).


IMG_20230314_192725.jpgIMG_20230314_192817.jpgIMG_20230314_192826.jpgIMG_20230314_192729.jpg
 
Lastig te zien met het blauwe licht, misschien een combi van dino’s (door de lucht belletjes) met chrysophytes?

Lijkt wel meer op iets waar je als (redelijk nieuwe) opstart even doorheen moet dan dat je flinke actie koet ondernemen. Ik zou het denk ik afschrapen en zorgen dat je nitraat fosfaat niet op 0 zitten.
 
Hoi!

Ik ben zelf nog niet heel lang bezig actief in de wondere wereld van de zeeaquaria.
Mijn bak draait nu een 7'tal maanden en op wat beginnersproblemen na is de bak nu al een hele tijd vrij stabiel (overzichtsfoto ter info).

Op het glas aan de zijkant en achterkant zie ik sinds kort een soort vertakkende structuur verschijnen (lijkt letterlijk op een tak/wortel/vertakkende bliksem)
Een paar dagen later kan deze plots weer veel minder zijn, om daarna weer heel fel terug te komen.
Ik ga ervan uit dat dit een soort alg is? Is dit correct? Welke alg dan?

Ik moet er misschien bij vermelden dat ik sinds kort een beetje fosfaat doseer (Hanna LR checker gaf 0 fosfaat aan).
Dit omdat mijn biopelletfilter duidelijk fosfaat te kort had en de nitraatafbraak stagneerde.
Nitraatwaarde zat een hele tijd stabiel rond de 12 PPM en is nu door fosfaat toe te voegen teruggevallen naar 1PPM.

Verder zijn alle courante waterwaarden binnen de algemeen aanvaardde grenzen (Silicium mogelijk iéts te hoog).


Bekijk bijlage 610809Bekijk bijlage 610810Bekijk bijlage 610811Bekijk bijlage 610808
Het lijkt op hydrozoa.
 
Bovenaan