Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

waterwissel

Ik koop het ook bij lfs , paar dagen wachten is niet erg.
Kan niet wachten ??bol.com gratis bezorgd?
Beiden: bedankt voor jullie enthousiasme! Bol is natuurlijk snel, maar toch steun ik waar mogelijk de lokale winkelier. Zowel voor aquariumspullen als voor andere producten.

Om weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: zelf heb ik een paar dagen geleden 20% gewisseld. Daarbij heb ik meteen wat ander onderhoud gepleegd. De enige koralen met 'klachten' waren de stukken die wat lang boven water hebben gestaan. Ik had een dag vrij en had de tijd genomen voor het onderhoud :D Nu, een paar dagen later, staat alles er weer uitstekend bij :)
 
Ik wissel nooit... Vul enkel automatisch het verdampte water bij met osmose en verder voeg ik alles toe om op peil te houden volgens verbruik, dus meet wel wekelijks.
 
Ik gebruik het boekje (beiden) al meer dan een jaar en heb er al veel uitgehaald 👌👌
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 17
  • 40FDD748-C872-430A-BD81-76C2A233FC92.jpeg
    40FDD748-C872-430A-BD81-76C2A233FC92.jpeg
    129,9 KB · Weergaven: 17
  • 8C716EB3-85D2-4780-B54B-746DADFC855B.jpeg
    8C716EB3-85D2-4780-B54B-746DADFC855B.jpeg
    135,5 KB · Weergaven: 17
  • A547D1C1-D3A3-42E0-B088-CCB4FAA4C27D.jpeg
    A547D1C1-D3A3-42E0-B088-CCB4FAA4C27D.jpeg
    182,5 KB · Weergaven: 17
  • 93904026-783B-43F0-BF58-FF431883224F.jpeg
    93904026-783B-43F0-BF58-FF431883224F.jpeg
    135,8 KB · Weergaven: 17
Tekortschieten met 10% waterwissels.
ik heb me laten vertellen door de winkel dat het voldoende moet zijn.
maar ik luister graag naar jullie mening.
ik voeg alleen Mg ca kh toe .
over welke spoor elementen hebben we het dan, nooit geen uitleg over gehad.
ik ververste mijn water iedere zaterdag 10% en dat werd mij afgerade.
Als je zoals jij zegt regelmatig ververst ,water wissel hoef je idd verder niets te doen dan vul je alles bij !
Makkelijk en simpele oplossing .
De mensen die nooit wisselen of zeer weinig ,die moeten toevoegen omdat alles op raakt ,zelf wissel ik regelmatig ben van mening dat als je dat niet doet allerlei stoffen ophopen en de boel langszaam vergiftigd stoffen die niet gemeten worden ect ect zal tussen mijn oren zitten ,hoor regelmatig dat men nooit ververst , maar ieder zijn eigen ding als ik ververs zie ik gewoon alles dieren op fleuren en uitkomen .
Blijft een hobby hè
 
10% elke 10 dagen??? Per maand is dat meer dan voldoende. Grote wissels hebben geen functie alleen als er sprake is van een serieis probleem. Eigenlijk zorg je dan alleen maar voor verstoringen.
Of je doet je waterwissel zo hoog en zo vaak, dat er haast geen verschil is in waardes voor/na de waterwissel, dan is er haast helemaal geen verstoring meer. Met een groter aquarium niet te doen, maar met bakjes onder de 100L weldegelijk.
 
Of je doet je waterwissel zo hoog en zo vaak, dat er haast geen verschil is in waardes voor/na de waterwissel, dan is er haast helemaal geen verstoring meer. Met een groter aquarium niet te doen, maar met bakjes onder de 100L weldegelijk.
Heb een paar vrienden die koraal kweken die elke week een flinke wissel doen 40 procent deze hebben dan wel High end koralen op de top kleuren staan .
Draaien heel arm
 
Ja kan, maar dat arm draaien hoeft natuurlijk niet, alles is aan te vullen tijdens het aanmaken van je water.
Bij goed zout onnodig dat is ook het verschil !
Gemak dient de mens en scheelt een kast vol flesjes 🤓
 
Bij goed zout onnodig dat is ook het verschil !
Gemak dient de mens en scheelt een kast vol flesjes 🤓
Precies met een nano van 60 liter ontkom ik niet aan waterwissels ik doe dit om de 10 a 14 dagen ik wissel dan 10 liter. Ik gebruik hiervoor ATI absolute ocean en vul daarmee bijna alle noodzakelijke stoffen aan het enige wat ik moet toevoegen is dagelijks KH

als ik geen waterwissels doe hopen slechte stoffen zich op en worden goede stoffen opgebruikt.

zie hier de lijst van stoffen die erin zitten ik ben er super tevreden mee

 
Klopt. Ik heb een 450 liter systeem en doe alle weken 45l valt mee qua werk. Een kennis van mijn doet 120l op zijn 1200l bak. 🤷‍♂️T is maar wat je voor de hobby over hebt. Doe je het niet krijg je vroeg of laat ophopingen.
 
ik gebruik nu 2 jaar triton geen ophopingen.
Dat vind ik nu juist het probleem 😇we weten niet wat erop hoopt ,
We gaan naar mars maar we weten nog niet de helft van wat er op aarde gebeurt
 
En zelfs bij 90% waterwissels, blijf je over die 10% ophopen.
Dat zie je verkeerd. Door 10% te verminderen van eender wat kan het binnen een aannemelijke marge vallen. Als je alles weg wil, moet je je water verwijderen en een terrarium starten. Maar dan heb je mss weer teveel “zand” 🤡
 
Je kan bvb 2 stofjes net oranje hebben en er geen problemen zijn dat er later met een ander extra oranje stofje wel een schadelijke reactie komt tussen de stoffen.
We weten alles nog niet hoor alleen denken we moeder natuur te slim af te zijn
 
Je kan bvb 2 stofjes net oranje hebben en er geen problemen zijn dat er later met een ander extra oranje stofje wel een schadelijke reactie komt tussen de stoffen.
We weten alles nog niet hoor alleen denken we moeder natuur te slim af te zijn
Klopt. En wie waterwissels doet neemt het zekere voor het onzekere. Wie denkt:”gemakkelijk gaat ook”, komt zichzelf nog wel tegen ;)
 
Bovenaan