Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat is het en wie eet het?

Fladder

Senior Forumlid
Ok, ik wordt nu officieel gek van de plekjes alg in de bak.
Sinds de doorstart in november zitten die plukken (opstart)alg in de bak en er is niemand die het wil eten. Henk, de dokter, de vossekop, de egel en de slakken laten het allemaal links liggen.
Het enige wat die allemaal willen eten is nori vellen :D

Wie heeft de tip voor me? Het haalt het mooie altijd zo van de bak af.

ImageUploadedByTapatalk1395955152.668497.jpg

ImageUploadedByTapatalk1395955159.102378.jpg

ImageUploadedByTapatalk1395955165.824745.jpg
 
Heb je het zelf als geproefd? :D

Ik ben ook wel benieuwd, heb het zelf ook al 1,5 jaar in de bak zitten..
 
Handmatig verwijderen. Met tandenborstel weg borstelen. Hopen dat de andere alg soorten gaan concurreren en deze weg blijft.

Zo kwam ik er vanaf. ☺

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
 
Best kans dat een flink aantal Mexicaanse turboslakken de zaak beheersbaar houden als je eerst handmatig het grootste deel verwijdert. Ik raakte er pas echt vanaf na het plaatsen van mijn nieuwe bak, waarbij ik de begroeide stenen met een hogedrukreiniger grondig heb schoongespoten (zoutwater). Maar dat is een nogal rigoureuze oplossing :)
Zeker als je bak er nog niet volledig onder zit, dan zou ik zeker een pleksgewijze behandeling met 10% natronloog overwegen. Dat zou ik liever doen als gaan plukken waarbij je de kans loopt dat het spul door je hele bak verspreidt.
 
mijn dokters eten het als gekken .er hoeft maar ergens een stukje groeien dan vreten ze het gelijk op

En als je bak te klein is voor dokters? In mijn geval dan....

Mijn turbo's en Mespilia egel hoeven het niet. Blennie schraapt alles erom heen weg, en laat dit groen lekker staan. Zowel kort als lang niet. Bij elke water wissel pluk ik het terwijl ik het gelijk afzuig. Fosfaat is 0,04 (red sea).

(Sorry Rody dat ik gelijk mee inhaak) :)
 
Ok, ik wordt nu officieel gek van de plekjes alg in de bak.
Sinds de doorstart in november zitten die plukken (opstart)alg in de bak en er is niemand die het wil eten. Henk, de dokter, de vossekop, de egel en de slakken laten het allemaal links liggen.
Het enige wat die allemaal willen eten is nori vellen :D

Wie heeft de tip voor me? Het haalt het mooie altijd zo van de bak af.

Bekijk bijlage 383424

Bekijk bijlage 383425

Bekijk bijlage 383426

Ik vint het een mooi veltje groen, brengt ook wat kleur in je bak.

Maar ja, ieder zein meug
 
nou, ik zou tegen Fladder en Ryba zeggen ....ruilen die handel....dan is iedereen tevreden:p
 
mijn dokters eten het als gekken .er hoeft maar ergens een stukje groeien dan vreten ze het gelijk op

Vreemd is dat dan he, bij de een vreten ze alles wat los en vast zit en hier laten ze het links liggen

Handmatig verwijderen. Met tandenborstel weg borstelen. Hopen dat de andere alg soorten gaan concurreren en deze weg blijft.

Zo kwam ik er vanaf. ☺

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Plukken helpt ook wel even maar het komt toch vanzelf weer terug.


Best kans dat een flink aantal Mexicaanse turboslakken de zaak beheersbaar houden als je eerst handmatig het grootste deel verwijdert. Ik raakte er pas echt vanaf na het plaatsen van mijn nieuwe bak, waarbij ik de begroeide stenen met een hogedrukreiniger grondig heb schoongespoten (zoutwater). Maar dat is een nogal rigoureuze oplossing :)
Zeker als je bak er nog niet volledig onder zit, dan zou ik zeker een pleksgewijze behandeling met 10% natronloog overwegen. Dat zou ik liever doen als gaan plukken waarbij je de kans loopt dat het spul door je hele bak verspreidt.
Meerdere exemplaren zou idd kunnen helpen, er zit er nu maar 1 in die er ook omheen hobbelt :)
Schoonspuiten wordt inderdaad moeilijk, het zit uiteraard ook weer op stenen die onderop liggen :D
Natronloog heb ik nu ook als tip gehad ja, dat is altijd ook te proberen.
Het zit namelijk maar op 3 plekken.

een zeehaas eet het ook graag

succes
gr. Hans en Ria
Een zeehaas zou inderdaad ook een optie zijn ja. Die heb ik er nog niet in gehad.

Een revulotionair idee misschien.... maar probeer eens een black molly...
Voor meer info moet je eens vragen aan marjanh of armandoh.
Dat is de pb zeker waard, ik ga Marjan ook eens mailen hierover.
Ben benieuwd naar dit verhaal.

(Sorry Rody dat ik gelijk mee inhaak) :)

Geen probleem Jos, zo blijft het lekker informatief.
Mijn fosfaat is ook niet meetbaar met salifert maar er moet echt wel wat fosfaat inzitten aan de algen te zien.
No3 zit op 0,5

nou, ik zou tegen Fladder en Ryba zeggen ....ruilen die handel....dan is iedereen tevreden:p

Hahaha, dat lijkt me inderdaad een gouden tip :D
Je mag plukken hoor Ryba :p
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 turbo's in een 250 literbak.
Nitraat niet meetbaar (Red Sea test)
Fosfaat 0,04 (Red Sea test)
Om de 2 a 3 dagen voeren geeft ook geen resultaat.

Black Molly is toch een zoetwater vis?

Een zeehaas, hoe groot moet die zijn? Ooit eens Elysia Crispata's gehad voor de Bryopsis. Echter vonden mijn pepermunt garnalen deze Crispata's ook lekker, dus daar was ik helaas zo van af.

Hoe zit dat met een zeehaas, waar zit die in de "wie eet wie op ladder" ?
 
Ik heb ook een zeehaas gebruikt voor dezelfde alg en trouwens ook voor rode flap. Eerst zoveel mogelijk zelf verwijderen en de zeehaas houdt de rest schoon.
Zeehaas doet bij mij geen vlieg kwaad. Overdag zie je hem niet en savonds komt hij tot leven en begint ie te eten! :) prachtig beest.
 
Vandaag zeehaas ingezet. Wat een beest zeg :D

De hele middag als een zak hooi in een hoekje gelegen...... maar in de avond begon hij toch wel actief te worden. Trekt zo een hele pluk (lees: 2cm) alg naar binnen. Hup ... Weg...

Geweldig zeg, had ik twee jaar eerder moeten nemen ... :rolleyes:

Poepen kan ie ook als de beste.

Ik heb goede hoop, dat de zeehaas de alg de baas gaat worden...
 
Hi Rody, ik zou natronloog proberen..ik had zelf twee plekken met rode pluisalg zitten op een plateau. Na behandeling met een 5% natronloog oplossing is het volledig weg!
 
Hoi,
ik mocht ook een stukje van die alg/wier mee krijgen met jouw stek blauwe buttons. Eerst was dat steentje mooi schoon met 5 buttons maar al snel begonnen die algen veel beter doen dan de buttons:(. Ik heb 2 Docters (Naso en Hawaiiensis) een mooi team (Naso zoekt meer wieren en andere korte algen) maar deze laten ze... ook Mexicaanse slaken en zeeegels lusten ze niet. Ik bleef handmatig verwijderen (plukken) maar ze kwamen steeds terug en steeds minder buttons natuurlijk tot maar eentje over was... dan heb ik toch dat steentje eruit gehaald en voorzichtig met azijn bewerkt heel voorzichtig zodat geen druppel azijn de button niet kon raken, daarna dode algen goed weg geborsteld en steentje afgespoeld. Dan terug in de bak. Enkele dagen zag ik nog die laatste button maar nu niet meer...:( Wel steentje is mooi wit:rolleyes: Dus ik vrees dat dat misschien einige manier is tegen die algen/wieren - azijn of die stenen in geheel weg doen.
 
Ik heb ze ook bij stekje blauwe buttons meegekregen. Echter niet zo extreem. Ik heb nu ongeveer 15 buttons op het steentje zitten. Ik heb sinds gisteren een zeehaas, die lust alg zeg. Moet afwachten wat ie hiermee doet.
 
Bovenaan