Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vulling bioloog koudwater zeebak

janv

ZeewaterForum gebruiker
Wat moet ik in mijn filter doen, naast siporax en filterwatten?
Levend steen, actieve kool, etc.?

Mvg,

Jan
 
Wat versta je precies onder een "bioloog"? Vroeger hadden we een systeem van op elkaar gestapelde laden waar het water via een sproeifilter door heen viel. Dat noemden we een bioloog. Ook kwam het voor dat dat het aquarium water door één of meer met elkaar in verbinding staande bakken werd gevoerd en in het aquarium werd terug gepompt. Ook dat werd een bioloog genoemd. Er zijn/waren nog meer variaties die alle berusten op de gedachte dat een zuiver biologische zuivering van zeewater mogelijk was. Ze namen veel ruimte in en waren kwetsbaar in hun werking. Als filtermateriaal gebruikten we inderdaad watten, schelpbreuk, koraalbreuk, zand, algen, etc.
In de koudwaterwereld gebruiken we nu de eiwitafschuimer en zandbodems in combinatie met stromingspompen.
 
Nog een aanvulling op Ernst zijn post: bij grotere vissen (of krabben en kreeften) gebruik je best ook nog een mechanische flter, (vb gafzak, spons, watten, zandfilter) welke 1 a 2 x per week geeibigd dient te worden.

Een "bioloog" heb je echt niet nodig.
 
Wat versta je precies onder een "bioloog"? Vroeger hadden we een systeem van op elkaar gestapelde laden waar het water via een sproeifilter door heen viel. Dat noemden we een bioloog. Ook kwam het voor dat dat het aquarium water door één of meer met elkaar in verbinding staande bakken werd gevoerd en in het aquarium werd terug gepompt. Ook dat werd een bioloog genoemd. Er zijn/waren nog meer variaties die alle berusten op de gedachte dat een zuiver biologische zuivering van zeewater mogelijk was. Ze namen veel ruimte in en waren kwetsbaar in hun werking. Als filtermateriaal gebruikten we inderdaad watten, schelpbreuk, koraalbreuk, zand, algen, etc.
In de koudwaterwereld gebruiken we nu de eiwitafschuimer en zandbodems in combinatie met stromingspompen.

Ik heb (pas laten maken!) een zogenaamd droog-nat filter met inderdaad een "droge" ruimte en 4 natte ruimtes met de laatste ruimte als pompruimte, en daarboven drie laden met filterwatten.
Daarnaast heb ik twee eiwitafschuimers en een koeler.
Mijn filtermateriaal is siporax. (keramische buisjes)
Wat bedoel je met zandbodems? Gewoon zand op de bodem van je aquarium?
Ik gebruikte altijd schelpengruis op de bodem, denk erover om zand te gaan gebruiken, maar heeft dit dan ook een filterende werking?
Levend steen in koudwater gaat niet werken?
Mijn pompen doen ca. 30 kuub per uur, moet ik dan nog stromingspompen gebruiken?

Bij voorbaat dank voor antwoorden op dit vele gevraag,

Mvg,

Jan
 
Nog een aanvulling op Ernst zijn post: bij grotere vissen (of krabben en kreeften) gebruik je best ook nog een mechanische flter, (vb gafzak, spons, watten, zandfilter) welke 1 a 2 x per week geeibigd dient te worden.

Een "bioloog" heb je echt niet nodig.

Ik ben op zoek geweest naar een zandfilter, maar kon hem niet vinden.
Ga sowieso grotere vissen en een kreeft houden, zijn mijn drie lagen filterwatten dan voldoende bij regelmatige verversing?
 
Ik heb zelf 6 grote gafzakken van 80cm lang erin hangen die ik elke week schoonmaak. Bevalt een stuk beter dan filterwatten.

Ook heb ik schelpen, stukjes lavasteen, keramische pijpjes en ander oud levend steen in me filter.

Verder gebruik ik ook Ozon en actieve kool.
 
Ik heb zelf 6 grote gafzakken van 80cm lang erin hangen die ik elke week schoonmaak. Bevalt een stuk beter dan filterwatten.

Ook heb ik schelpen, stukjes lavasteen, keramische pijpjes en ander oud levend steen in me filter.

Verder gebruik ik ook Ozon en actieve kool.

Waarschijnlijk loop ik achter, maar wat is een gafzak?
En ozon, doodt dat niet ook het goede leven, d.w.z. maak je het water niet te steriel?
Wat doet levend steen precies?
 
Gafzak= gewoon een fijnmazige zak waar je water doorheen loopt. Is dus een mechanisch filter, net als filterwatten waar het grovere vuil zich verzameld; zeer regelmatig schoonspoelen zo'n ding dus.

Levend steen is gewoon steen uit zee; doel hiervan is het inbrengen van bacterien die nodig zijn om van je gifstoffen ( Ammonium en Nitriet) minder giftige stoffen te maken (Nitraat) die vervolgens door de afschuimer uit je systeem verwijderd kunnen worden.
 
Een gafzak is een filterzak die je makkelijk op kan hangen en zo het water in kan laten lopen.
Je kan ze krijgen in verschillende lengtes en verschillende doorlaatbaarheid. Mocht je grote aantallen
willen bestellen dan weet ik wel een goed adres. In de aquariumwinkels betaal je hier anders veel te veel voor.

Levend steen is voor ons niet zo belangrijk in koudzeewateraquariums. Het beste is om nogal poreuze steen te gebruiken.

Een zand filter schijnt ook heel goed te zijn, zelf heb ik dit nog niet. Het beste is om een grote bak met 12cm diep zand te hebben waar het water heel langzaam over heen stroomt.

Ozon. Als je je water echt heel helder wilt hebben moet je echt iets als Ozon of UV gebruiken. Het dood ook bacterien en ziektes etc.. Als je daar naast gewoon plankton of iets dergelijks toevoegd komt het wel goed. Bij mij staat het af en toe bij en altijd beetje bij beetje.
 
Het is misschien handig om met het oog op je filter eens in de bibliotheek te neuzen en daar het boek "tropisch zeewater aquarium" geschreven door Frank de Graaf, isbn 90 6010 142-1 op te halen. Kan worden besteld. Is ook aanwezig bij de universiteitsbibliotheken. Daarin vind je een vrijwel complete uiteenzetting over de werking van filters (niet over levend steen en niet over eiwitafschuimers). Al je vragen worden daar beantwoord.
Ik bedoelde inderdaad een zandbodem in het aquarium. In tegenstelling tot een tropische bak draagt een dergelijke laag zand, geschept uit het getijdengebied aan zee, aanzienlijk bij aan de "filtering" van je water. Betrek daarbij ook het volgende.
Over de werking van "levend steen" in een koudwaterbak is mij nog niets bekend. Maar ik heb ook geen enkel bewijs gezien of gelezen dat de bacteriën die in water van 25 C werken afsterven in kouder water. Ook in echt koud water komen allerlei bacteriën voor met dezelfde levenswijze als die van het warme water. Ik ben daarom een aanhanger van de theorie dat oud levend steen geplaatst in koud zeewater na verloop van tijd weer met anaerobe bacterien bevolkt zal worden die als "nitraatvreters" aan het wek zullen gaan. Harde bewijzen heb ik niet, maar in een proefopstelling waarbij een bakje koud zeewater bevatte met een hoog nitraat gehalte, was dit gehalte na 4 dagen 0 nadat ik levend steen uit mijn sump in dat bakje had geplaatst. Verder was er niets dat dit gehalte zou hebben kunnen verlagen.Ik heb derhalve in mijn koud zeewaterbak altijd een paar brokken eerder gebruikt levend steen.
 
Gafzak= gewoon een fijnmazige zak waar je water doorheen loopt. Is dus een mechanisch filter, net als filterwatten waar het grovere vuil zich verzameld; zeer regelmatig schoonspoelen zo'n ding dus.

Levend steen is gewoon steen uit zee; doel hiervan is het inbrengen van bacterien die nodig zijn om van je gifstoffen ( Ammonium en Nitriet) minder giftige stoffen te maken (Nitraat) die vervolgens door de afschuimer uit je systeem verwijderd kunnen worden.

Levend steen=steen-uit-zee?
Dus gewoon wat ik altijd al gedaan heb, van de waterkant mooi begroeide basaltkeien meenemen?
Ik ga mijn aquarium sowieso met Oosterscheldewater vullen, daar zit toch ook van alles goeds in?
Wat ik ervan denk te begrijpen is dat ik mijn achtergrond (begroeide stenen en oesters) dus het eerst moet doen,
en moet wachten met de bevolking.

Mvg,

Jan
 
Levend steen=steen-uit-zee?
Dus gewoon wat ik altijd al gedaan heb, van de waterkant mooi begroeide basaltkeien meenemen?
Ik ga mijn aquarium sowieso met Oosterscheldewater vullen, daar zit toch ook van alles goeds in?
Wat ik ervan denk te begrijpen is dat ik mijn achtergrond (begroeide stenen en oesters) dus het eerst moet doen,
en moet wachten met de bevolking.

Mvg,

Jan
Er is niets dan het hoge gewicht op die stenen tegen. Ik doel op het zogenaamde vulsteen van tropische bakken: volgens de eigenaar uitgewerkt steen WAARIN bacteriën zitten die geen of bijna geen zuurstof nodig hebben en zich voeden met nitraat. Deze bacterien komen op basalt en dergelijke stenen niet voor. Dat wil niet zeggen dat je geen begroeide steen in je bak moet doen, maar verwacht er geen werking als filter van. Wees ook erg voorzichtig met oesters: voor je het weet is je hele bak naar de filistijnen, mét alle leven er in. Houd het maar bij mosseltjes, alikruiken en in het zand levende slakjes.
 
Er is niets dan het hoge gewicht op die stenen tegen. Ik doel op het zogenaamde vulsteen van tropische bakken: volgens de eigenaar uitgewerkt steen WAARIN bacteriën zitten die geen of bijna geen zuurstof nodig hebben en zich voeden met nitraat. Deze bacterien komen op basalt en dergelijke stenen niet voor. Dat wil niet zeggen dat je geen begroeide steen in je bak moet doen, maar verwacht er geen werking als filter van. Wees ook erg voorzichtig met oesters: voor je het weet is je hele bak naar de filistijnen, mét alle leven er in. Houd het maar bij mosseltjes, alikruiken en in het zand levende slakjes.

Wat bedoel je precies met "naar de filistijnen"? Ik heb jarenlang oesters in mijn bak gehad en nooit iets gemerkt.
-Misschien omdat ik altijd oesters gehad heb,d.w.z. nooit een bak zonder oesters, maar dat lijkt me sterk omdat ik op een gegeven moment spontane aangroei van zakpijpen en zeepokken had, en de waterkwaliteit heel goed was.-
Levend steen is dus gewoon dood koraal, en ik kan denk ik het beste dode levend steen erin zetten, omdat de bacteriefauna uit een verwarmde tropische bak
het toch niet overleeft in een gekoelde bak.


Mvg,

Jan
 
Wat bedoel je precies met "naar de filistijnen"? Ik heb jarenlang oesters in mijn bak gehad en nooit iets gemerkt.
-Misschien omdat ik altijd oesters gehad heb,d.w.z. nooit een bak zonder oesters, maar dat lijkt me sterk omdat ik op een gegeven moment spontane aangroei van zakpijpen en zeepokken had, en de waterkwaliteit heel goed was.-

Jan

Ja, het was wat kort door de bocht: oesters kunnen op zeker moment besluiten dat het tijd is om zich voort te planten. Zij vullen dan je bak volledig met sperma etc. dat daarna weer snel afsterft. Bij dat afsterven daalt echter het zuurstofgehalte in je bak ver beneden het minimum. Dat merk je dan de volgende ochtend aan de dode inhoud van je bak. Ook wanneer een oester om wat voor reden afsterft bestaat het risico op vergiftiging. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben. Denk dan eens aan die kruik welke te water wordt gelaten.....:)
 
Ja, het was wat kort door de bocht: oesters kunnen op zeker moment besluiten dat het tijd is om zich voort te planten. Zij vullen dan je bak volledig met sperma etc. dat daarna weer snel afsterft. Bij dat afsterven daalt echter het zuurstofgehalte in je bak ver beneden het minimum. Dat merk je dan de volgende ochtend aan de dode inhoud van je bak. Ook wanneer een oester om wat voor reden afsterft bestaat het risico op vergiftiging. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben. Denk dan eens aan die kruik welke te water wordt gelaten.....:)

Heb dat inderdaad wel eens gezien; van die witte slierten. Maar niet gemerkt dat iets daar onder leed of zelfs dood ging.
Zal het eens in de gaten houden.
Bedankt voor de relevante info.

Mvg,

Jan
 
Bovenaan