Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorbereiding Dennerle Nano Marinus 60L

Firetarget21

ZeewaterForum gebruiker
Goedenavond,

Na heel wat jaren dromen is afgelopen weekend toch de eerste stap gezet, Namelijk de aankoop van een Dennerle Nano Marinus 60l en graag zou ik jullie willen meenemen in mijn voorbereiding. Dit zodat ik er zeker van ben een goede start te maken en eventuele tips van mensen met jaren ervaring is altijd mooi meegenomen.

Nadat ik afgelopen weekend op de vivarium beurs in Nieuwegein mijn bak heb gekocht heb ik met de enthousiaste verkoper al mail contact gehad deze heeft mij al het een en ander verteld en aangeraden. Ook heb ik inmiddels het boek (de praktische handleiding voor het zeeaquarium) gekocht hierin word alles heel helder en duidelijk uitgelegd. hierin staat ook een lijst voor het starten van een zeeaquarium deze heb ik eigenlijk overgenomen en aangepast aan het geen wat ik van plan ben:

Aquarium: - Dennerle Nano marinus cube 60L
Filterbak: - Geen sump
Eiwitafschuimer: - Aqua medic Turbofloter 500 (intern)
Licht: - standaard meegeleverd
Stroming: - standaard filter levert 500 l/u mij is geadviseerd hier een pomp van 500 a 1000 bij te doen
Temperatuur: - Standaard meegeleverd (nano thermoconstant 25* 100Watt)
Levend Steen: - +- 7 a 8 kg
Omkeer osmose app: - osmoseapparaat 50 GPD (osmoseapparaat.nl)
Zout: - meegeleverd ( wel koop ik hier voldoende bij )
Zand: - meegeleverd


Overig: 2x emmer
Maatbeker
Zoutmeter
Test set: (PH, Nitriet, Nitraat, Fostfaat, Calcium, KH)
Thermometer ( +-25 graden waterwissel)
Klein pompje voor zout oplossen schoon water
watervat met deksel a 10L ( voorbereiding waterwissel 10 tot 15%)

Dit is een beetje wat ik van plan ben. Aankomende zaterdag ga ik naar de Rifwachter in Hilversum om hier meer informatie te krijgen en te horen wat hun kijk op dit alles is.
wat ik van plan ben om buiten de standaard techniek van de complete plus bij te kopen is:
- Aqua medic Turbofloter 500 ( iemand hier ervaring mee?? )
- stromingspomp zat zelf te denken aan Hydor koralia nano 900 (lijkt dit jullie een verstandige keus of heeft iemand een suggestie?)
- osmose apparaat voor het maken van eigen water.
- Welk zout adviseren jullie mij erbij te kopen?

Over de bezetting heb ik al een beetje nagedacht:
- aller eerst een goede algeneter mij is geadviseert een Salarias
- poetsgarnaal
- koppeltje annemoonvissjes
- kleine dokter ( 1 a 2 jaar ) zorgen dat deze niet te groot word en moment dat dat gebeurt deze verkopen.

Over de koralen en annemonen moet ik mijzelf nog even goed inlezen en rondkijken wat geschikt is voor deze bezetting en wat bij elkaar kan en wat vooral niet verstandig is.

Zelf wil ik eerst de volledige techniek compleet hebben voordat ik aan mijn opstart ga beginnen.
Hopenlijk kan ik jullie aan het eind van December laten zien hoe het hele settje er compleet uitziet. En uiteraard zijn alle tips en tricks welkom.

Graag hoor ik van jullie.
Groetjes
Jory
 
Goedenavond,

Na heel wat jaren dromen is afgelopen weekend toch de eerste stap gezet, Namelijk de aankoop van een Dennerle Nano Marinus 60l en graag zou ik jullie willen meenemen in mijn voorbereiding. Dit zodat ik er zeker van ben een goede start te maken en eventuele tips van mensen met jaren ervaring is altijd mooi meegenomen.

Nadat ik afgelopen weekend op de vivarium beurs in Nieuwegein mijn bak heb gekocht heb ik met de enthousiaste verkoper al mail contact gehad deze heeft mij al het een en ander verteld en aangeraden. Ook heb ik inmiddels het boek (de praktische handleiding voor het zeeaquarium) gekocht hierin word alles heel helder en duidelijk uitgelegd. hierin staat ook een lijst voor het starten van een zeeaquarium deze heb ik eigenlijk overgenomen en aangepast aan het geen wat ik van plan ben:

Aquarium: - Dennerle Nano marinus cube 60L
Filterbak: - Geen sump
Eiwitafschuimer: - Aqua medic Turbofloter 500 (intern)
Licht: - standaard meegeleverd
Stroming: - standaard filter levert 500 l/u mij is geadviseerd hier een pomp van 500 a 1000 bij te doen
Temperatuur: - Standaard meegeleverd (nano thermoconstant 25* 100Watt)
Levend Steen: - +- 7 a 8 kg
Omkeer osmose app: - osmoseapparaat 50 GPD (osmoseapparaat.nl)
Zout: - meegeleverd ( wel koop ik hier voldoende bij )
Zand: - meegeleverd


Overig: 2x emmer
Maatbeker
Zoutmeter
Test set: (PH, Nitriet, Nitraat, Fostfaat, Calcium, KH)
Thermometer ( +-25 graden waterwissel)
Klein pompje voor zout oplossen schoon water
watervat met deksel a 10L ( voorbereiding waterwissel 10 tot 15%)

Dit is een beetje wat ik van plan ben. Aankomende zaterdag ga ik naar de Rifwachter in Hilversum om hier meer informatie te krijgen en te horen wat hun kijk op dit alles is.
wat ik van plan ben om buiten de standaard techniek van de complete plus bij te kopen is:
- Aqua medic Turbofloter 500 ( iemand hier ervaring mee?? )
- stromingspomp zat zelf te denken aan Hydor koralia nano 900 (lijkt dit jullie een verstandige keus of heeft iemand een suggestie?)
- osmose apparaat voor het maken van eigen water.
- Welk zout adviseren jullie mij erbij te kopen?

Over de bezetting heb ik al een beetje nagedacht:
- aller eerst een goede algeneter mij is geadviseert een Salarias
- poetsgarnaal
- koppeltje annemoonvissjes
- kleine dokter ( 1 a 2 jaar ) zorgen dat deze niet te groot word en moment dat dat gebeurt deze verkopen.

Over de koralen en annemonen moet ik mijzelf nog even goed inlezen en rondkijken wat geschikt is voor deze bezetting en wat bij elkaar kan en wat vooral niet verstandig is.

Zelf wil ik eerst de volledige techniek compleet hebben voordat ik aan mijn opstart ga beginnen.
Hopenlijk kan ik jullie aan het eind van December laten zien hoe het hele settje er compleet uitziet. En uiteraard zijn alle tips en tricks welkom.

Graag hoor ik van jullie.
Groetjes
Jory

Allereerst welkom ;)
Het boek wat je hebt gekocht ken ik niet, dus kan ik daar niet veel over zeggen.
Wel weer ik dat het boekje van Tanne Hoff een goed begin is.
De bak ga je denk ik snel te klein vinden [emoji6]
Maar wel een goede manier om kennis te maken met oa het meten van je waardes en alles wat erbij komt kijken.
Ik zou hier absoluut geen doktersvis in doen, maar misschien enkele kleine visjes.
Dan ga je veel meer plezier beleven als een bak met grote problemen omdat je de verkeerde bezetting erin hebt.
Ik zou heel rustig aan beginnen, en elke keer je waardes meten. Als je ziet dat je no3 en po4 stabiel zijn en je bacteriehuishouding goed is, kan je er een klein visje in doen.
Hetzelfde geld voor je koraaltjes.
Kortom als je je verdiept in de diertjes die je er misschien in zou willen (vissen & koralen) dan weet wat voor eisen die stellen, als je hieraan kan voldoen, kan je een stapje verder.
Des te beter je hierin word, des te specialer de diertjes zijn die je erin kan houden...
Daarom raad ik elke beginner aan om met makkelijke soortjes te beginnen...
 
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad allemaal nog een beetje zoeken. maar dit maakt een nieuwe hobby wel interessant en uitdagend. Mocht ik zaterdag meer weten en een besluit hebben genomen hoe het allemaal gaat gebeuren dan laat ik dit zeker weten.
 
Een 60 liter is een NANO-bak waar je leuke en vooral kleine diertjes heel leuk in kunt houden. Daar vallen dokters echt niet onder. Ook niet voor "even".

Is Putten niet dichterbij vanuit Brummen?
Daar zit Ocean & Lake die ik je zeker kan aanraden als adviseur en niet alleen maar zeker ook voor beginners.

Dit niet ten nadele van de Rifwachter die je noemt want daar zal ik geen kwaad woord over zeggen. Maar niets is zo prettig als een vaste leverancier in je buurt waar je ook echt van op aan kunt.

Je zult al snel merken dat er vele meningen in het zeewater bestaan maar dat je er maar één methode tegelijk kunt toepassen.
Het boekje van Tanne Hoff wat al genoemd is, kan ik je dan ook van harte aanraden. Begrijpelijk geschreven maar wel volkomen correct. En voor de prijs hoef je ook al niet te laten.

Succes

Jan

PS: Als de hobby aanslaat zal deze 60 liter inderdaad snel te klein worden :)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Zoals gezegd afgelopen zaterdag naar de rifwachter geweest voor wat meer informatie. Uiteindelijk thuis gekomen met een andere eiwitafschuimer dan dat ik van te voren in gedachte had. Het is een Tunze 9001 geworden Iemand hier ervaring mee? persoonlijk vond ik de aqua medic redelijk groot en deze is van een iets kleiner formaat.

deze week de koralia nano 900 bestellen en dan moet eigenlijk de techniek van het aquarium compleet zijn.

Op het internet zie ik verschillende prijzen van levend steen. afgelopen zaterdag bij de rifwachter hadden ze levend steen van 14,50 euro per kilo en kwam net op internet al weer een prijs tegen van 12,50 euro. en ook verschillende soorten.
welk soort steen adviseren jullie? zie veel Indonesisch steen voorbij komen is dit de goede of raden jullie een ander soort aan. en hoe zou ik kunnen zien of het vers steen is?


Het begint gelukkig steeds dichter bij te komen en kan niet wachten om te beginnen. echter geduld is een schone zaak:rolleyes: zeggen ze altijd dus ook bij deze wil ik alles eerst compleet en goed hebben voor dat ik begin.

Groet
jory:cool:
 
Bovenaan