Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vissenwinkels die Cipro dips doen?

MorrisDR

ZeewaterForum lid
Hallo,

Mijn gele wall hamer is donkergroen van kleur geworden staat niet meer ver open. De vleesband is ook aan het verminderen. Na wat onderzoek denk ik dat dit een bacterie infectie kan zijn. Cipro was een mogelijke oplossing hoorde ik. Is er een vissenwinkel die dit verkoopt of die dit voor je kan doen?
 
Ik hoop het niet, maar ik vrees van wel.
Ik denk dat je dit zegt omdat het een gevaarlijk product is. Het was meer de bedoeling dat ik een bakje met water meenam en zij het voor me dippen.

Deze video had goed succes en een vissenwinkel vertelde me dat die dat ook gebruikte.
heb meerdere vissenwinkels gehoord die Cipro gebruikten tegen bacterie infecties op LPS. Ik weet er zelf niet veel vanaf. Andere oplossingen wil ik ook graag horen. Ik kom met Cipro omdat ik weinig anders waan verzinnen qua dips

 
Waarom hoop je van niet?
De vraag is eerder: waarom zou je hopen van wel?

1) Cipro is een antibioticum (ciprofloxacine) dat valt onder de geneesmiddelenwet. De winkelier heeft het dan waarschijnlijk illegaal verkregen en doorverkoop zou dat ook zijn.

2) antibiotica resistentie is al een groot probleem. Lukraak tegen vermoedelijke infecties inzetten, zonder echt te weten welke bacterie de infectie veroorzaakt is een recipe for disaster.
Kort door de bocht, als we bepaalde koraalsoorten graag onhoudbaar willen maken vanwege multiresistente zeer ziekmakende bacteriële infecties, moeten we vooral dit gaan doen.

3) op/in/om koralen leven talloze symbiotische bacteriën. Waaronder bacteriën die een koraal helpen een pathogene infectie te voorkomen of bestrijden.
Het is niet de vraag of die ook gedood worden, een deel zal gedood worden bij een behandeling met antibiotica. Na de behandeling zal een koraal dus extra gevoelig zijn voor infecties. Hoe help je het koraal die periode door? Of heb je gewoon zn doodsvonnis getekend?

3b) dat antibiotica effectief zijn bij mens of andere gewervelde (zoog)dieren betekend niet dat dit ook het geval is bij koralen. Het immuunsysteem van koralen is niet te vergelijken, zeer primitief en zoals gezegd dus deels afhankelijk van andere symbiotische organismen.

4) medicijnresten in de waterzuivering en het oppervlakte water zijn ook al een groot probleem. Wat er in het aquarium met die medicijnen gebeurt weten we niet. We weten dus ook niet in welke vorm ze vervolgens in het milieu terechtkomen. Sterker nog, als je een afschuimer gebruikt zou jij (of een naaste) een deel van de medicijn(resten) in kunnen ademen...

Kortom, het antibiotica gebruik zoals zich dat over de jaren ontwikkeld in onze hobby is op heel veel manieren gewoon echt een mega slecht idee.

Ben ik geheel tegen het gebruik van antibiotica en andere medicatie. Nee.
Wel ben ik tegen ononderbouwd, laagdrempelig en onachtzaam gebruik.
En nee, een paar met antibiotica experimenterende hobbyisten zorgen niet voor onderbouwing.

P.S. koop je een potje cyano verwijderaar dat werkt binnen een dag? Dan is dat een antibioticum, ongeacht wat de verpakking beweerd.
De (verborgen) inzet van antibiotica is echt heel breed en heel erg zorgelijk.
 
Laatst bewerkt:
De vraag is eerder: waarom zou je hopen van wel?

1) Cipro is een antibioticum (ciprofloxacine) dat valt onder de geneesmiddelenwet. De winkelier heeft het dan waarschijnlijk illegaal verkregen en doorverkoop zou dat ook zijn.

2) antibiotica resistentie is al een groot probleem. Lukraak tegen vermoedelijke infecties inzetten, zonder echt te weten welke bacterie de infectie veroorzaakt is een recipe for disaster.
Dus als we bepaalde koraalsoorten graag onhoudbaar willen maken vanwege multiresistente zeer ziekmakende bacteriële infecties, moeten we vooral dit gaan doen.

3) op/in/om koralen leven talloze symbiotische bacteriën. Waaronder bacteriën die een koraal helpen een pathogene infectie te voorkomen of bestrijden.
Het is niet de vraag of die ook gedood worden, een deel zal gedood worden bij een behandeling met antibiotica. Na de behandeling zal een koraal dus extra gevoelig zijn voor infecties. Hoe help je het koraal die periode door? Of heb je gewoon zn doodsvonnis getekend?

3b) dat antibiotica effectief zijn bij mens of ander gewerveld (zoog)dier betekend niet dat dit ook het geval is bij koralen. Het immuunsysteem van koralen is niet te vergelijken, zeer primitief en dus deels afhankelijk van andere symbiotische organismen.

4) medicijnresten in de waterzuivering en het oppervlakte water zijn ook al een groot probleem. Wat er in het aquarium met die medicijnen gebeurt weten we niet. We weten dus ook niet in welke vorm ze vervolgens in het milieu terechtkomen.

Kortom, het antibiotica gebruik zoals zich dat over de jaren ontwikkeld in onze hobby is op heel veel manieren gewoon echt een mega slecht idee.

P.S. koop je een potje cyano verwijderaar dat werkt binnen een dag? Dan is dat een antibioticum, ongeacht wat de verpakking beweerd.
De (verborgen) inzet van antibiotica is echt heel breed en heel erg zorgelijk.
Ik begrijp het. Weet jij mischien een middeltje dat kan helpen tegen bacterie infecties dat niet zo schadelijk is? Ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat dit het is, maar ik zat te denken aan een iodine dip. In Amerika gebruiken ze brightsell aquatics alleen is dit niet in Nederland verkrijgbaar daarom zat ik aan de reef dip te denken van seachem
 
Ik heb zelf alleen de reef dip x van red sea maar op de verpakking staat dat deze dip eerder is om wat beestjes weg te halen die tussen de koralen zitten zoals flatworms
 
Ik begrijp het. Weet jij mischien een middeltje dat kan helpen tegen bacterie infecties dat niet zo schadelijk is? Ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat dit het is, maar ik zat te denken aan een iodine dip. In Amerika gebruiken ze brightsell aquatics alleen is dit niet in Nederland verkrijgbaar daarom zat ik aan de reef dip te denken van seachem
Net als bij die dino's van je. Je weet niet eens of het wel een bacteriëleinfectie is.
We weten ook helemaal niet welke dips precies wat doen. Laat staan dat we weten onder welke omstandigheden welke helpt en welke schadelijk is. Ja, met een dip kan je em mogelijk ook gewoon meten de nek omdraaien....

En als het een bacterie is. Dan zit die hoe dan ook in je bak.
Stel er is een dip die 100% werkt en alleen de mystery bacterie aanpakt die jij wil dat ie aanpakt (lees: stel een wonder bestaat). Hoe ga je dan zorgen dat je koraal eenmaal terug in je bak niet meteen weer geïnfecteerd raakt?

Alle wall hammers (alle flabello-meandroide fimbriaphyllia) zijn lastige koralen om te houden.
Waarom weten we niet. Een bacterie is slechts 1 optie.

Dat die van jou van geel naar groen is gekleurd hoeft ook helemaal niks te zeggen. Waarschijnlijk zegt het niks.
Ieder geel koraal geel houden is lastig. Ze worden maar al te graag groen.

Het enige waar ik ooit in mijn leven tegen gedipt heb is acro eating flatworms.
Dus al zou ik het willen, ik kan je ook gewoon helemaal geen dips advieseren.
 
Laatst bewerkt:
Net als bij die dino's van je. Je weet niet eens of het wel een bacteriëleinfectie is.
We weten ook helemaal niet welke dips precies wat doen. Laat staan dat we weten onder welke omstandigheden welke helpt en welke schadelijk is. Ja, met een dip kan je em mogelijk ook gewoon meten de nek omdraaien....

En als het een bacterie is. Dan zit die hoe dan ook in je bak.
Stel er is een dip die 100% werkt en alleen de mystery bacterie aanpakt die jij wil dat ie aanpakt (lees: stel een wonder bestaat). Hoe ga je dan zorgen dat je koraal eenmaal terug in je bak niet meteen weer geïnfecteerd raakt?

Alle wall hammers (alle flabello-meandroide fimbriaphyllia) zijn lastige koralen om te houden.
Waarom weten we niet. Een bacterie is slechts 1 optie.

Dat die van jou van geel naar groen is gekleurd hoeft ook helemaal niks te zeggen. Waarschijnlijk zegt het niks.
Ieder geel koraal geel houden is lastig. Ze worden maar al te graag groen.

Het enige waar ik ooit in mijn leven tegen gedipt heb is acro eating flatworms.
Dus al zou ik het willen, ik kan je ook gewoon helemaal geen dips adviseren.

👍
Hij was al maanden geel maar toen begon die donkergroen te worden in enkele dagen en stond die niet meer open dus ik ben wel bijna zeker dat dit met elkaar te maken heeft
 
Houdt er rekening mee dat een euphyllia vaak pas maanden later reageert op bijvoorbeeld een kh dip. Dus de oorzaak van wat je nu ziet, kan maanden geleden liggen.

Terugtrekkend vlees bij een euphyllia is nooit een goed teken en zelf wil ik dan ook graag actief ingrijpen om verdere achteruitgang te voorkomen. Maar ik denk dat het beste is om de hamer op de beste plek in je bak te zetten en verder met rust te laten.
 
Even inhaken op het antibiotica verhaal.
Weet dat zonlicht het afbreekt, daarom mag je als je zelf een kuur hebt niet in de volle zon lopen en het liefst zo veel mogelijk binnen blijven.
Denk dat je aquarium lamp dus ook wel de antibiotica afbreekt in tegenstelling tot een waterzuivering waar het licht veel minder invloed erop heeft.

Zeg nog steeds niet dat het gedaan moet worden, maar is een stukje medische kennis.
 
Ik heb gekozen voor reef dip van seachem is voornamelijk iodine. Dus kan ik die ook gebruiken als een koraal is omgevallen en beschadigt is.
 
Even inhaken op het antibiotica verhaal.
Weet dat zonlicht het afbreekt, daarom mag je als je zelf een kuur hebt niet in de volle zon lopen en het liefst zo veel mogelijk binnen blijven.
Denk dat je aquarium lamp dus ook wel de antibiotica afbreekt in tegenstelling tot een waterzuivering waar het licht veel minder invloed erop heeft.

Zeg nog steeds niet dat het gedaan moet worden, maar is een stukje medische kennis.
Ik dacht altijd dat het was omdat sommige antibiotica doordringt tot in de huidcellen en daar uv-licht omzet in zuurstof waardoor je sneller verbrand 🤷‍♂️
 
Even inhaken op het antibiotica verhaal.
Weet dat zonlicht het afbreekt, daarom mag je als je zelf een kuur hebt niet in de volle zon lopen en het liefst zo veel mogelijk binnen blijven.
Denk dat je aquarium lamp dus ook wel de antibiotica afbreekt in tegenstelling tot een waterzuivering waar het licht veel minder invloed erop heeft.

Zeg nog steeds niet dat het gedaan moet worden, maar is een stukje medische kennis.

Geheel verkeerde interpretatie. Misschien eerst je medische kennis checken voordat je het opschrijft en er een reeks van verkeerde gevolgtrekkingen uit doet.


Sommige antibiotica maken je huid gevoeliger voor UV straling. M.a.w. je huid verbrand dan sneller. Wat @exolias al zegt dus…
Dat proces zal de antibiotica moleculen ook niet ongemoeid laten. Maar afbraak is niet het argument.

Als dit proces al plaatsvindt in het aquarium onder aquarium verlichting. Dan wil je je licht juist uit houden zolang er antibiotica in je water zit. Want anders stress je je koralen alleen maar extra en verbrand je ze mogelijk.

Maar je theorie gaat ervan uit dat onze lampen vergelijkbaar zijn met de zon én genoeg van een bepaald licht (UV licht?) afgeven dat dit een noemenswaardig effect heeft op antibiotica in de waterkolom.

Onze lampen komen in verste verte niet in de buurt van de lichtsterkte van de zon. Als het om UV licht gaat, de meeste lampen bevatten niet eens UV leds.
Verder simuleren we met onze lampen het licht onderwater. UV-licht dringt niet heel diep door in de waterkolom.

Verder heb ik het in het waterzuivering-argument over medicijnen én medicijnresten. Dus resten van medicijnen die wij uitscheiden als we naar de WC gaan en dus ook resten die we met ons aquariumwater door de gootsteen spoelen bij een waterwissel. Dat een medicijn “afgebroken” wordt, betekend dus absoluut niet dat het daarna onschadelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal de apotheker dan wel vertellen dat zijn informatie niet klopt. Mijn fout dan...

Maar een discussie wilde ik niet starten, ken wat buitenlandse aquarianen die het voor bepaalde dingen gebruikt hebben en met resultaat.

De meeste moderne led lampen hebben meerdere led uv lampjes erin zitten, ai/reef Factory/coralcare/ati noem maar op en veel zetten deze erg hoog.
Onze aquarium lampen hangen ook wel ff dichterbij het water en de koralen als dat de zon dat doet. We proberen toch ook de par waarde te behalen van wat ze in de natuur hebben, dan proberen we toch de zon na te doen in mijn optiek.
 
Ik zal de apotheker dan wel vertellen dat zijn informatie niet klopt. Mijn fout dan...

Maar een discussie wilde ik niet starten, ken wat buitenlandse aquarianen die het voor bepaalde dingen gebruikt hebben en met resultaat.

De meeste moderne led lampen hebben meerdere led uv lampjes erin zitten, ai/reef Factory/coralcare/ati noem maar op en veel zetten deze erg hoog.
Onze aquarium lampen hangen ook wel ff dichterbij het water en de koralen als dat de zon dat doet. We proberen toch ook de par waarde te behalen van wat ze in de natuur hebben, dan proberen we toch de zon na te doen in mijn optiek.
die ledjes zijn wat ze noemen near-uv (405nm). dus geen uv golflengte
 
Ik zal de apotheker dan wel vertellen dat zijn informatie niet klopt. Mijn fout dan...

Maar een discussie wilde ik niet starten, ken wat buitenlandse aquarianen die het voor bepaalde dingen gebruikt hebben en met resultaat.

De meeste moderne led lampen hebben meerdere led uv lampjes erin zitten, ai/reef Factory/coralcare/ati noem maar op en veel zetten deze erg hoog.
Onze aquarium lampen hangen ook wel ff dichterbij het water en de koralen als dat de zon dat doet. We proberen toch ook de par waarde te behalen van wat ze in de natuur hebben, dan proberen we toch de zon na te doen in mijn optiek.
Nee tuurlijk, het ligt natuurlijk altijd aan de apotheker en niet aan hoe jij de informatie geïnterpreteerd hebt…. Lekker makkelijk…
 
Nee tuurlijk, het ligt natuurlijk altijd aan de apotheker en niet aan hoe jij de informatie geïnterpreteerd hebt…. Lekker makkelijk…
Ken de apotheker persoonlijk hoor, dus het er met hem over hebben niet bepaald moeilijk ofzo.
Maar dit is precies waarom ik nooit reageer op het forum, had ik nu ook niet moeten doen.
Ga wel weer stilletjes alles lezen, fijne dag nog :)
 
Bovenaan