Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tom's Sera 130 LED

Tommeh

ZeewaterForum lid
Beste allemaal,

Welkom in mijn dagboek, afgelopen maandag m'n bakje opgehaald in Hilversum. Een Sera 130 LED. Ik was euforisch! M'n eerste zeebak na 2 jaar lid zijn van dit forum!

Door de tijd heen heb ik veel gezien, gelezen en kennis opgedaan. Ik dacht het te weten en nu mag ik zelf aan de bak. Nu kom ik er achter dat theorie en praktijk ver van elkaar af liggen!

In het kort mijn set-up:
- Sera Marin 130
- Sera PS-200 schuimer
- Sera UV-lamp en opvoerpomp
- Tunze 6025 Nanostream 2800L/h
- H2Ocean Pro+ zeezout

Hier mag ik het mee gaan doen! Zojuist wat levend steen gehaald en deze rook naar verse vis (typische zeegeur, niet verwarren met de geur van vis [emoji1]).

Ik zal jullie op de hoogte houden met de voortgang en natuurlijk aan de bel trekken als ik er zelf niet uitkom....

Hieronder een foto na het plaatsen van de steen!

3eac5879568727296545735d83d5f031.jpg


Iedereen veel leesplezier gewenst!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
 
Beste allemaal,

Welkom in mijn dagboek, afgelopen maandag m'n bakje opgehaald in Hilversum. Een Sera 130 LED. Ik was euforisch! M'n eerste zeebak na 2 jaar lid zijn van dit forum!

Door de tijd heen heb ik veel gezien, gelezen en kennis opgedaan. Ik dacht het te weten en nu mag ik zelf aan de bak. Nu kom ik er achter dat theorie en praktijk ver van elkaar af liggen!

In het kort mijn set-up:
- Sera Marin 130
- Sera PS-200 schuimer
- Sera UV-lamp en opvoerpomp
- Tunze 6025 Nanostream 2800L/h
- H2Ocean Pro+ zeezout

Hier mag ik het mee gaan doen! Zojuist wat levend steen gehaald en deze rook naar verse vis (typische zeegeur, niet verwarren met de geur van vis [emoji1]).

Ik zal jullie op de hoogte houden met de voortgang en natuurlijk aan de bel trekken als ik er zelf niet uitkom....

Hieronder een foto na het plaatsen van de steen!

3eac5879568727296545735d83d5f031.jpg


Iedereen veel leesplezier gewenst!


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Zelf heb ik momenteel nu ook nog een Sera 130 LED.
Heb er toch heel veel plezier van en je kan er echt mooie dingen in maken.
Kijk maar eens in mijn oude dagboek.
http://zeewaterforum.info/forums/sh...(je-moet-ergens-mee-beginnen)&highlight=bjorn

Bakje draait nu nog maar zal over niet al te lange tijd overstappen naar een grotere die al besteld is. Staat in het nieuwe dagboek.

In ieder geval veel plezier en succes.
 
Zo, weer tijd voor een korte update, vanmiddag naar Nijmegen geweest (sponsor?) en daar nog 6,5 kg steen er bij gehaald, nu heb ik de bak wat anders ingedeeld. Ik kon het niet meer kwijt dus de bak leeg maken en opnieuw vullen met het steen! Zo staat het er nu bij:
981cddf44df711b47b6001769db7add3.jpg
84bc70eb3a4cbe376bf8a123c08b75da.jpg
a9e08914289219376784b2bba55b8976.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Haha, jij bedoelt het grasveld wat er over een paar weken staat?[emoji57]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weer een update! Volgens mij beginnen de bruinalgen nu af te zetten op de stenen, daarnaast nog een soort van koraal gespot, ik heb het idee dat het nog leeft omdat de kleur van bruin/beige naar een paar witte vlekken gaat...

Echter is het wel zo dat foto's meer zeggen dan 1000 woorden, dus bij deze:

29cc69eda3c197added3dc4501fd421b.jpg


En het koraaltje, weet iemand welke soort dit is?:
8d6613be33c433055bc0dac1f628fe94.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
e59e591144b2f1d46830cdce519f24a6.jpg


Zojuist actieve kool en keramische filtermedium toegevoegd, in mijn ogen is dit beide vrij onschuldig, daarnaast netjes alles even goed schoongespoeld met de stromingspomp. En als mechanische filtering de koolspons verwijderd en deze vervangen met filterwatten.

Indien er tips en/of opmerkingen zijn hoor ik dit graag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Keramisch filter materiaal is meer iets voor een zoetwater aquarium. Bij zoutwater hebben we het levendsteen waar de bacterieen in gaan zitten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik zou alle filter materiaal verwijderen zoals de keramische filtermedium, koolspons en filterwatten kun je wel gebruiken mits je dit iedere dag vervangt..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Ik ben goed door de opstart gekomen, vandaag 2 heremietjes gehaald 3 blauwe juffers, daarnaast nog een stekje Xenia die nog dicht staat.
05cfb4fd83c79048cba704da44288c1c.jpg
https://vimeo.com/156600375

Volgende week even zwart levend zand er in! En daarna veel bacteriën toevoegen om een extra piek te voorkomen, hopelijk heeft deze beginnersfout geen gevolgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan