Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toevoegen extra zand

Reef1.2.23

ZeewaterForum lid
Hallo,
Ik heb nu een 3 tal maanden een aquarium draaien van 250liter
Ik ben begonnen met caribsea live sand 0.1-1mm korrel en dood steen.

Mijn waardes zijn prima op de fosfaat na deze is al wel van 0.230 naar 0.150 gezakt maar nog steeds te hoog (hanna checker)

Ik wil graag wat meer en vooral grover zand toevoegen in m’n bak alleen zit ik nu nog met kiezelalg/bruine slijm /dino’s?

Dit laatste denk ik niet dat het is. Want ik zie geen belletjes in de alg en ik hoef maar een beetje water te bewegen en het is weg.

Kan ik hierover heen wat grover zand leggen en dit “mengen” of moet ik wachten tot dit weg is? Zo ja ik kan er zand bij doen wat raden jullie dan aan? Levend zand of normaal zand? En dan welke korrel? Of stukjes dood koraal grind?

Verder weet ik dat ik moet wachten met het alg op m’n zandbodem (voordat iedereen dit weer benoemd) en dat omwoelen en het afhevelen bij de een wel helpt en de ander niet. Smorgens is het net als bij vele andere minder dan smiddags. Ik ga morgen mijn silicaat meten en als dit te hoog is met het sera silicaat remover bestrijden. In de hoop dat dan ook de alg wat verminderd.

Hier wat foto’s van het zand.1F9B411B-AB51-42D7-B098-B6A242BB0317.jpegE84B6880-8288-43CB-A747-4DDECEBCAD45.jpeg
 
Waarom wil je meer zand?

Ik zou sowieso wachten totdat je minder algen hebt. Nog meer zand toevoegen (en mogelijk meer vuil vasthouden) gaat niks doen voor je bak nu.
Aan de andere zijde van de bak ligt amper zand. ik had in gedachte om wat grover(zwaarder) zand erbij te doen om hier meer stroming over te kunnen laten gaan zonder het te doen opwaaien ,waardoor dan hopelijk ook de bruine aanslag weg blijft.
Verder was het idee dat door dit grovere zand meer water kan stromen wat dan weet de bruine aanslag voorkomt.

Verder heb ik voor de zekerheid silicaat gemeten en hierbij meet ik 0.
Mijn tds meter meet bij mijn osmose apparaat 0. Dus iets in die richting lijkt het me niet.
 
Bovenaan