Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Toch even een algenvraag

Is wel waarschijnlijk, hij is natuurlijk wel een beetje boel de guru, ik ben natuurlijk niet de enige met weer eens een algen probleem

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
ja en een gezin, een eigen aquarium, eigen onderzoekjes, nog niet zo heel lang geleden verhuisd en een berg kinderen
Is wel waarschijnlijk, hij is natuurlijk wel een beetje boel de guru, ik ben natuurlijk niet de enige met weer eens een algen probleem

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
ja en een gezin, een eigen aquarium, eigen onderzoekjes, nog niet zo heel lang geleden verhuisd en een berg kinderen
Vergeet de fulltime baan niet Ben ;) Goeroe zou ik mezelf nooit noemen. Weliswaar heb ik al meer dan 25 jaar zeeaquarium-ervaring, maar je zult nooit alles weten...

Maar inderdaad: door drukte kom ik soms wat minder vaak op het forum. De bak van Melvje lijkt qua opzet dik in orde. En de antwoorden op de vragen zijn lekker gedetailleerd, daar kunnen we wat mee.

Waar ik aan denk: de bak lijkt me qua soortenrijkdom erg arm. Er is nauwelijks levend steen gebruikt. Komt er dan een spoortje van een alg mee, heeft dat algje nauwelijks of geen concurrentie. De koralen hadden ook kunnen concurreren, maar zoals in veel 'verse' bakken is er weinig 'volume' aan koraal, dus ook daar merken de algen weinig van. De blenny en de gele dokter zijn onvoldoende concurrentie voor de algen. Daarbij lijken ze de algen die er nu zijn niet lekker te vinden.

Met welke testsetjes zijn nitraat en fosfaat gemeten?

Afgezien van de waterwaarden zou ik het volgende doen:
- inbrengen van enkele kilo's (minstens zo'n 10 kg) 'echt' vers levend steen
- inbrengen van wat grazers: Turboslakken en bijvoorbeeld een paar Mithrax-krabben.
- plaatsen van wat meer makkelijke koralen: leders et cetera
- De alg mechanisch verwijderen: met een zachte borstel van de stenen verwijderen. Enkele dagen vóór het verwijderen zou ik (goed uitgespoelde!) nieuwe filterwatten inbrengen. Door dit 'te vroeg' te doen, slibben ze al een beetje dicht en pakken ze meer van de verwijderde algen.

Het verwijderen van algen zou ik indien mogelijk wekelijks doen.

Nog een tip: als je een goede band hebt met je LFS, vraag dan of je een emmertje 'drab' (bezinksel met wat water) uit zijn voorraadbak voor levend steen mag hebben. Deze drab zó de bak in, vooral niet uitfilteren. Na een dag is de boel weer helder. Dit is een betere 'boost' voor het microleven dan welk flesje dan ook.

'Middeltjes' zou ik beslist niet gebruiken. Ik snap dat je er van af wil, maar de natuurlijke manier werkt ook goed en je maakt het zich ontwikkelende microleven niet kapot.
 
ik had het ook over een gezin EN een berg kinderen hahaha met het laatste bedoel ik je full time baan ;)
Vergeet de fulltime baan niet Ben ;) Goeroe zou ik mezelf nooit noemen. Weliswaar heb ik al meer dan 25 jaar zeeaquarium-ervaring, maar je zult nooit alles weten...

Maar inderdaad: door drukte kom ik soms wat minder vaak op het forum. De bak van Melvje lijkt qua opzet dik in orde. En de antwoorden op de vragen zijn lekker gedetailleerd, daar kunnen we wat mee.

Waar ik aan denk: de bak lijkt me qua soortenrijkdom erg arm. Er is nauwelijks levend steen gebruikt. Komt er dan een spoortje van een alg mee, heeft dat algje nauwelijks of geen concurrentie. De koralen hadden ook kunnen concurreren, maar zoals in veel 'verse' bakken is er weinig 'volume' aan koraal, dus ook daar merken de algen weinig van. De blenny en de gele dokter zijn onvoldoende concurrentie voor de algen. Daarbij lijken ze de algen die er nu zijn niet lekker te vinden.

Met welke testsetjes zijn nitraat en fosfaat gemeten?

Afgezien van de waterwaarden zou ik het volgende doen:
- inbrengen van enkele kilo's (minstens zo'n 10 kg) 'echt' vers levend steen
- inbrengen van wat grazers: Turboslakken en bijvoorbeeld een paar Mithrax-krabben.
- plaatsen van wat meer makkelijke koralen: leders et cetera
- De alg mechanisch verwijderen: met een zachte borstel van de stenen verwijderen. Enkele dagen vóór het verwijderen zou ik (goed uitgespoelde!) nieuwe filterwatten inbrengen. Door dit 'te vroeg' te doen, slibben ze al een beetje dicht en pakken ze meer van de verwijderde algen.

Het verwijderen van algen zou ik indien mogelijk wekelijks doen.

Nog een tip: als je een goede band hebt met je LFS, vraag dan of je een emmertje 'drab' (bezinksel met wat water) uit zijn voorraadbak voor levend steen mag hebben. Deze drab zó de bak in, vooral niet uitfilteren. Na een dag is de boel weer helder. Dit is een betere 'boost' voor het microleven dan welk flesje dan ook.

'Middeltjes' zou ik beslist niet gebruiken. Ik snap dat je er van af wil, maar de natuurlijke manier werkt ook goed en je maakt het zich ontwikkelende microleven niet kapot.
 
Oeps nu ben ik weer laat met het lezen van je reactie. Nitraat en fosfaat meet ik momenteel met salifert. Ik ben van plan op ook een red sea fosfaat test te kopen. Ondertussen is de alg echt sterk verminderd en zijn er geen dikke plukken met luchtbellen meer. Ook zitten er nu 2 heremietkreeft jes in die een hoop alg weg grazen, een zzz, een zeemuis en 2 zandhappertjes houden het zand nu schoon dus ben al een stuk meer tevreden. De groei in de koralen is ook weer terug na het instellen van de doseerpomp. Dus ook de kh ca en mg zijn nu stabiel op een goed niveau. Wellicht dat ik inderdaad nog levend steen toe ga voegen maar wil eerst even afwachten wat dit gaat doen. Bakje drab gaat wat lastiger worden omdat mijn lfs geen levend steen verkoopt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Oh ja en handmatig alg verwijderen en opvangen met watten heeft ook een groot deel geholpen! Dus bedankt voor de tip!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ik heb het topic opgezocht. Volgens mij hebben we last van dezelfde alg. Wij zijn ook met real reef rock opgestart. We hebben nou de bacterial activator aanstaan. Morgen kunnen we dan bacteriën toevoegen. Ik hoop dat het helpt.
Wij hebben het gelukkig niet in het zand zitten.
Ik blijf het volgen.
 
Ik ben benieuwd of de bacterial activator ook werkt. Ik ga er van uit dat je daarmee hooguit enkele tientallen soorten bacteriën kweekt. In vers levend steen zitten -naast duizenden soorten bacteriën- ook nog duizenden soorten andere organismen die allen bijdragen aan de stabiliteit van het aquarium.

Succes met de bestrijding!
 
Ik ben ook benieuwd. Dit apparaat hebben we staan, dus het is het proberen waard. Als het niet werkt, kunnen we altijd nog levend steen toevoegen.
 
Bij mij is ondertussen het alt van de st3nwn zo goed als verdwenen, zit nu alle3n nog op het zand en de normale aanslag op de ramen die ik elke 2-3 dagen schoon maak. Voor het zand heb ik een zeemuis, zzz en 2 oranje zandhappers aangeschaft. Niet om off topic te gaan maar helaas heeft de ene zandhapper het niet(duurde geen 2 dagen) overleefd. De ander gaat ook slecht. Meer daar weer over in mijn dagboek.. back on topic: de zeemuis en zandzevende zeester bewegen te langzaam door het zand om het echt schoon te houden dus dat is geen oplossing. Voor de stenen 2 heremietkreeften gehaald en die doen het top. Stenen halen ze mooi kaal van alg. Ik denk wel dat ik inderdaad nog wat levend steen zal moeten toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Goed om te lezen dat het wel al de goede kant op gaat. Ik ben benieuwd wat de alg gaat doen als je levend steen toe hebt gevoegd.
Wij kopen geen zandhappers meer. Ze leven bij ons nooit lang. Maar 2 dagen is wel erg kort....
Wij hebben ook een zeemuis en 2 zeesterren om het zand schoon te houden. Verder hebben we 2 van die grote slakken. Bij ons is dat op het moment nog voldoende.
Mooi dat de heremietkreeften goed hun werk doen.
 
We hebben de bacteriën toegevoegd. Eerst dacht ik dat de alg minder werd, maar dat was niet zo. Melvin, heb jij al levend steen toegevoegd? Helpt dat wel?
Het valt mij op dat de alg alleen maar op de real reef rock zit. We hebben ook steen meegenomen uit onze oude bak. Daar groeit de alg niet op.
 
Hoi, wij hebben nog geen levend steen toegevoegd maar zijn dit wel nog van plan. Alg op het zand zit er nog altijd, op het steen wordt het duidelijk minder ook met behulp van de heremietkreeften en zee-egel. Wat ik een tijdje heb geprobeerd is gfo bij de actieve kool in het zakje. Dit deed naar mijn idee niet heel veel dus heb het er nu weer een paar dagen al uit om te testen of het inderdaad niet hielp. Wat ik daarna ook nog wil testen is juist de actieve kool voor een week of 2 verwijderen. Ik lees ook wel eens dat daar namelijk fosfaat af kan komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Ik had je reactie helemaal gemist. Wij hebben nou ook actief kool in de sump. Nog maar sinds kort. We hebben ook fosfaatverwijderaar. Ik heb nog niet het idee dat het allemaal veel doet.
Ik ben benieuwd of je verschil ziet met of zonder actief kool.
 
Vorige week was fosfaat 0,02. Tegen ons was gezegd dat het fosfaat in de alg gaat zitten en daarom niet goed meetbaar is. We laten de fosfaatverwijderaar er dus nog maar gewoon in zitten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
 
Vorige week was fosfaat 0,02. Tegen ons was gezegd dat het fosfaat in de alg gaat zitten en daarom niet goed meetbaar is. We laten de fosfaatverwijderaar er dus nog maar gewoon in zitten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

inderdaad, mijn ervaring is gelijk.
ik meet fosfaat altijd ook rond 0.02 maar had last van alg...wordt dan kip ei verhaal.
Daarom besloten om alg te doden en dan fosfaat aan te pakken middels fosfaat verwijderaar en voor langere termijn dat te doen met all in one bio pellets.
 
We hebben de bacteriën toegevoegd. Eerst dacht ik dat de alg minder werd, maar dat was niet zo. Melvin, heb jij al levend steen toegevoegd? Helpt dat wel?
Het valt mij op dat de alg alleen maar op de real reef rock zit. We hebben ook steen meegenomen uit onze oude bak. Daar groeit de alg niet op.

Wij hebben een tijdje geleden wat kleinere stukjes vers levend steen in de bak toegevoegd om de keniaboom (die echt veel te groot werd) op te stekken. Daarnaast hebben we ook nog een stukje in de sump gedaan (heeft iets minder effect natuurlijk, maar in de bak zelf was niet echt plek meer). Bij ons heeft dat eigenlijk niet zichtbaar geholpen om de alg te verminderen.

We hebben nu een tweetal zee-egeltjes toegevoegd. Die schrapen de stenen goed kaal maar de lange plukken laten ze vooralsnog helaas zitten.
 
Jammer dat levend steen niet heeft geholpen. Wel fijn dat de egels goed hun werk doen. Ze slaan hier de stenen met de alg over.
We hebben nou de doseerunit met de sporenelementen uitgezet. We hebben niet zoveel koralen in de bak, dus de wekelijkse waterwissels moeten genoeg voeding geven. Er komen nu waarschijnlijk teveel sporenelementen in de bak en die lusten de algen ook wel. Ik hoop dat het werkt.
 
Bovenaan