Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Thierry's Krabbenbak

kilkenny

Senior Forumlid
Al een tijdje ben ik bezig met een stekkenbak en een bak voor krabbetjes of misschien zelfs een mantis kreeft. Probleem was altijd om mijn vrouw te overtuigen van meer aquariums in het huis.
Uiteindelijk kwamen we tot een mooi compromis, ik mocht ons kleine <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com
><st1:metricconverter w:st=
</st1:metricconverter>60 liter aquarium ombouwen tot een zee aquarium. Tijd geleden een Sump gekocht en een afschuimer (Sera PS-600 S), tijd later wat levend steen gekocht via het forum en begonnen met alvast het steen indraaien.<O:p</O:p

Later uit het buitenland een lichtbak gehaald (Aqua Japan 4x 24 Watt T5). Alles draaide redelijk, alleen het water van het aquarium naar de sump hield wat te wensen over (ging door weet van communicerende vaten naar beneden en omhoog gepompt).
<O:p</O:p
2 weken geleden bij onze vaste aquariumwinkel langs geweest en gevraagd zij een gat konden maken voor een doorvoer. En nu staat hij dus met een doorvoer en standpijp, wat een stuk beter werkt dan enkel een buisje<O:p</O:p
<O:p</O:p
Toen alles een week op deze manier gedraaid had en alle waardes nog altijd in orde waren ben ik begonnen met het goed inrichten van de bak. Heb ervoor gekozen de bak in 2 te delen, een deel voor stekjes en een deel voor krabbetjes etc, met een beetje knutselen met stekkenrooster ben ik tot iets gekomen wat ik zelf wel een mooie constructie vind. <O:p</O:p
IMG_0050.JPG

IMG_0051.JPG
 
heel leuk project, vind krabben te gek en vind het altijd doodzonde dat mensen ze gelijk doodmaken of wegdoen want ze zijn ten eerste supernuttig vaak en ten tweede enorm interessant en leuk om naar te kijken! blijf dit volgen dus!

Thanks, vind ze ook erg boeiend om te zien, en ook zonde dat mensen ze doodmaken. Hoop op deze manier dus ook een hoop meer te weten te komen over verschillende type krabbetjes.
Mochten er mensen zijn die ze wel willen wegdoen dan zijn ze van harte welkom :)
 
leuk bakje

echt een goed idee een krabben bak zou alleen niet kiezen voor een mantis heb er ooit een ongewild in de bak gehad en daar wordt je niet vrolijk van. daardoor heb ik echt een hekel gekregen aan die beesten heeft een hoop ellende opgeleverd en een aantal dode vissen.
 
Leuk! Hoeveel krabben ga je houden?

Geen idee nog, ben voorzichtig aan het kijken wat samengaat en hoeveel samen gaan.

Als je er een mantis in doet moet je er wel rekening mee houden dat hij je krabben opeet.

http://www.youtube.com/watch?v=ehZmPEelFp8

http://www.youtube.com/watch?v=ntUsZxrpYug

leuk bakje

echt een goed idee een krabben bak zou alleen niet kiezen voor een mantis heb er ooit een ongewild in de bak gehad en daar wordt je niet vrolijk van. daardoor heb ik echt een hekel gekregen aan die beesten heeft een hoop ellende opgeleverd en een aantal dode vissen.

Een mantis zal ook niet komen in deze bak na alles wat ik al gelezen en gezien had over mantissen. Daar is de ruimte ook te klein voor (buiten dat hij waarschijnlijk ook de krabben op zou eten).
Ben wel heel voorzichtig bezig om een bakje voor een mantis te maken, want hoe vervelend ze ook zijn in het gemiddelde aquarium, ze blijven facinerend.

Maar deze bak word dus enkel kleinere dieren, zoals tot op heden krabbetjes en kreeftjes. Verder maar kijken wat er getolereerd word door de huidige bewoners en waar ik tegenaan loop :)
 
Gister weer eventjes een aantal bezoekjes afgelegd, eerst naar bawaruba toe voor een stuk kroepoekleder. De bak was werkelijk een genot om te zien, schitterend! Was ook erg onder de indruk van de techniek die hij erbij had staan.
En in de avond nog een bezoekje voor 2 krabbetjes. De krabben zitten nog even apart tot ik meer weet over hun gedrag, heb ook nog geen foto's kunnen nemen van de krabben, wel van het koraal in zijn nieuwe habitat :)
2011_%205_12_10_54.jpg
 
Hey thierry,

dit is hem ik hoor het wel of je hem wil.
Hij zit nu in een bakje buiten de bak. Ik weet alleen niet of hij lang zo kan staan.

1306399651NDSC02069.JPG
 
En de grote knoeperd (zeker 4 cm doorsnee) is ook gevangen bij mij dus die kan je samen ophalen bij Jessica!! Komen ze toch nog goed terecht want zijn echt mooie beestjes!

Dat is goed nieuws, begreep alleen van Jessica dat haar krabby het niet gehaald heeft helaas. Ik ga eens kijken wanneer ik een auto beschikbaar heb om die richting in te gaan.
 
Bovenaan