Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Te veel chloride in mijn water

monstertje

Senior Forumlid
Krijg ik niet te veel Cl in mijn water als ik NaHCO toe voeg en CaCl dat zijn 2 keer zo veel chloor dan natrium.
Daarnaast zit er ook nog een aandeel in MgCl.

Wat is de reden dat we niet alleen NaCO gebruiken?

groet
 
Met het toevoegen van CaCl2 MgCl2 en NaHCO3 vermeerder je inderdaad het chloride - en natriumgehalte.
In principe zul je daar in aanvang niet veel van merken omdat die twee met grofweg 19 gr/l en 10 gr/l een kleine 85% van het geheel uitmaken.
Onderneem je verder niets dan kan het zoutgehalte geleidelijk op gaan lopen en dat ga je dan meten.
De snelheid waarmee - en of dat inderdaad gebeurd - hangt af van hoeveel er wordt verbruikt en gedoseerd.
Is het verbruik laag dan zal het wel meevallen omdat er een gedeelte via de afschuimer verdwijnt.

Moet je veel doseren dan kun je gaan denken aan water verwijderen.

Globaal moet je denken aan 10 ml per dag > per mg calciumverbruik > per 100 liter.
Dus uit een aquarium van 100 liter met een verbruik van 5 mg/l, moet je dan 50 ml per dag verwijderen.
Uit een aquarium van 250 liter met hetzelfde verbruik wordt dat 125 ml per dag.
Zou de afschuimer dat per dag afschuimen, dan hoef je niets te verwijderen.
Hetgeen je verwijdert, vul je weer aan met osmosewater.

Maar als je interesse hebt en excel op de comp, dan heb ik eventueel een uitgebreide calculator voor je die alles voor je berekend en het Na - Cl verhouding op peil houdt.

M.v.g. Jimmy
 
Laatst bewerkt:
Wat is de reden dat we niet alleen NaCO gebruiken?
groet

NaCO bestaat niet, wel Na2CO3 --- natriumcarbonaat.
Je kan het wel gebruiken - maar mondjes maat en even een andere berekening maken voor de dosering omdat deze 2x de hoeveelheid KH afgeeft t.o.v. NaHCO3

Verder zorgt Na2CO3 ervoor dat de pH stijgt (tijdelijk)
Even kort door de bocht; De verhouding bicarbonaat > carbonaat is bepalend voor de pH.
Zou je alleen Na2CO3 doseren, dan zal de pH bij iedere dosering enigszins klimmen om daarna weer terug te vallen.
Zelf doseerde ik s'nachts een mix van Natriumcarbonaat en bicarbonaat om de pH stabieler te houden.

M.v.g. Jimmy
 
NaCO bestaat niet, wel Na2CO3 --- natriumcarbonaat.
Je kan het wel gebruiken - maar mondjes maat en even een andere berekening maken voor de dosering omdat deze 2x de hoeveelheid KH afgeeft t.o.v. NaHCO3

Verder zorgt Na2CO3 ervoor dat de pH stijgt (tijdelijk)
Even kort door de bocht; De verhouding bicarbonaat > carbonaat is bepalend voor de pH.
Zou je alleen Na2CO3 doseren, dan zal de pH bij iedere dosering enigszins klimmen om daarna weer terug te vallen.
Zelf doseerde ik s'nachts een mix van Natriumcarbonaat en bicarbonaat om de pH stabieler te houden.

M.v.g. Jimmy

Bedankt voor het antwoorden maar niet helemaal het antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag is, ik zie meer Cl van Na, NaHCO3 CaCl2
dus 2x zoveel Cl dan Na daar naast voegen we ook MgCL2 toe nog meer chloride
logisch stap die ik dan zie is dat waterstof uit de NaHCO3 bint met de chloride HCl
klopt dit of niet?
 
Bedankt voor het antwoorden maar niet helemaal het antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag is, ik zie meer Cl van Na, NaHCO3 CaCl2
dus 2x zoveel Cl dan Na daar naast voegen we ook MgCL2 toe nog meer chloride
logisch stap die ik dan zie is dat waterstof uit de NaHCO3 bint met de chloride HCl
klopt dit of niet?

Vorming van koraalskelet (CaCO3) vind plaats volgens de volgens de reactie 2HCO3 + Ca 'pijl' CaCO3 + CO2 + H2O
Doordat er 2 moleculen HCO3 nodig zijn om 1 Ca ion te binden hef je het verschil tussen natrium en chloride op. Om het dan goed te berekenen moet je het terugrekenen naar de hoeveelheid mol aangezien 1 atoom Cl veel zwaarder is dan 1 atoom Na.
Eventueele vrije H+ ionen worden via de bufferwerking van bicarbonaat (tijdelijk) omgezet in H2CO3
 
Bedankt voor het antwoorden maar niet helemaal het antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag is, ik zie meer Cl van Na, NaHCO3 CaCl2
dus 2x zoveel Cl dan Na daar naast voegen we ook MgCL2 toe nog meer chloride
logisch stap die ik dan zie is dat waterstof uit de NaHCO3 bint met de chloride HCl
klopt dit of niet?

Nee, dat klopt niet. HCl is oplosbaar in water. Vergelijk het met het oplossen van NaCl, daar bij heb je de Na+ en Cl-ionen "los" in het water. De "vrije" H+ ga trouwens in je zeeaquarium niet aantreffen, die wordt geneutraliseerd door de kH.
 
Nee, dat klopt niet. HCl is oplosbaar in water. Vergelijk het met het oplossen van NaCl, daar bij heb je de Na+ en Cl-ionen "los" in het water. De "vrije" H+ ga trouwens in je zeeaquarium niet aantreffen, die wordt geneutraliseerd door de kH.

oké, maar het aandeel Cl- wordt dus alleen maar meer in verhouding tot Na+.
Dit zorgt niet voor problemen, ook niet naar 10 jaar Balling?
 
helemaal over heen gelezen, bedankt voor je antwoord.
dus alleen nog wat teveel Cl van de MgCl2?
Geen probleem.
Ook het magnesium chloride deel zal in balans blijven aangezien magnesium ionen reageren met NaHCO3 in dezelfde verhouding als Calciumchloride. Dus 2 moleculen NaHCO3 reageren met 1 molecuul MgCl2 tot MgCO3 + CO2 + H2O

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Je bedoeld Cl2 en Na - dus 2 chloride ionen en 1 natrium ion.
Het antwoord is inderdaad al gegeven;
"Doordat er 2 moleculen HCO3 nodig zijn om 1 Ca ion te binden hef je het verschil tussen natrium en chloride op "

De eigenlijke formule luidt: Ca(2+) + 2HCO(-) <=> CaCO3 + CO2 + H2O Voor elk deel calcium heeft het koraal 2 delen bicarbonaat nodig om calciumcarbonaat te kunnen vormen.

Er wordt dus 2x (Na)HCO3 gebruikt en 1x Ca(Cl2) waardoor er 2 natrium ionen vrijkomen en 2 chloride ionen.

In het zeewater zit maar iets meer Cl dan Na.
Het lijkt er op dat het bijna 2x zoveel Cl bevat, maar dat komt door het verschil in gewicht of in andere woorden .... de molmassa.
Van natrium is dat afgerond 23 gram en van chloride is dat 35,5 gram bij hetzelfde aantal ionen. (
6,02214 × 1023)

Dus maak je geen zorgen dar er meer chloride dan natrium wordt gedoseerd :) uit bovenstaande mag blijken dat dit niet het geval is.
Als je in balans doseert, kom je in principe iets chloride tekort, en dan komt het beetje magnesiumchloride heel mooi uit. :)

M.v.g. Jimmy







 
Bovenaan