Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stukken rotsblokken in aquarium

Henkvandengracht

ZeewaterForum lid
Goede avond, inmiddels maak ik enorme progressie met het starten van een inheemse Koudwater zeeaquarium. ik heb bijna alle benodigdheden, behalve een koeler, maakt dat wat uit? Het aquarium ligt momenteel in een kamer waar de ramen elke dag open kunnen worden gehouden, waardoor het water wel redelijk koud kan blijven hoop ik :). Maar nadat je alles al bijna hebt wil je langzaam alles der in stoppen, ik kies hoogstwaarschijnlijk vissen die tussen de rotsen te vinden zijn net zoals slijmvissen, meuntjes. Zeedonderpadjes, pietermannen, steenbolkje kleine palinkje en noem het maar op! Want die zijn het makkelijkst te vangen en te houden in een aquarium met vrijweinig problemen neem ik aan. En omdat ik heel erg ervan hou met het maken van biotopishe aquarias is mijn grootste doel om het aquarium PRECIES na te bootsen als waar ik ze van heb gevangen (dus tussen rotsen) alleen weet ik niet of ik stenen van daar in mijn aquarium kan zetten, aangezien het alleen maar mega reuze blokken zijn, iemand een enig idee wat ik wel kan doen om het aquarium zo erg mogelijk op de omgeving te gaan laten lijken? Ben alvast zeer dankbaar voor jullie reacties ;) groetjes!
 
Zonder koeler gaat je dat niet lukken, je zult voor een stabiele temperatuur moeten zorgen en hebt daarom vrijwel dezelfde apparatuur nodig als voor een tropisch zeeaquarium.
 
Je kan ook levend steen in je sump doen, en meer natuurgetrouw steen in de bak zelf?
Zo zorg je voor voldoende oppervlakte voor bacterien voor de nutrientenbalans, maar blijft de 'look' wel goed.
Indien gewenst kan je ook nog MarinePure blokken in de sump doen (of vergelijkbaar).

Zonder koeler gaat echt lastig worden in de zomer... dan houd ik mn bak al niet onder 25 graden, laat staan rond de 17 ;)
 
...ik weet ook niet wat de dijkwachter er van gaat vinden als je basaltblok meeneemt! 🤣
 
Bovenaan