Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Starter Noordzeeaquarium vraagjes over vissen en inrichting.

M

michael007

Guest
Hallo,

Ik heb een aquarium van 80x40x40 en wil daar een Noordzeeaquarium van maken.
Hebben jullie tips qua inrichting bijv. hoe ik aan rotsen kom, die in het biotoop passen.
En welk vissenbestand is geschikt? Ik vis zelf en ik vang af en toe kleine steenbolkjes,
scharretjes, kleine harders, meuntjes. Graag jullie tips! Bedank alvast!

Michael
 
Nou..., je vangt schijnbaar genoeg....
Ruilen?
Ga eens kijken bij diverse mensen.... Doe je ideeen op....

Succes,
Jan
 
Begin met na te denken hoe je dat bakje gaat ombouwen naar een zee-aquarium. Maak je een overloop met gevolg dat je een gat in de bodem (of wand) moet boren? Is vrij link maar slaagt toch wel vaak. Of ga je zonder sump werken met een aanhangende eiwitafschuimer? Die schuimer moet dan een behoorlijke overcapaciteit hebben en bedrijfszeker zijn. Met dat laatste bedoel ik dat de wateraansluitingen (hoe je die ook maakt) niet los kunnen schieten. Verder kies je voor een Noordzee-type. Dat betekent dat je watertemperatuur zo laag moet zijn dat die niet met alleen ventilatoren is te bereiken. Dus een of andere koeler. Wanneer je stenen in je aqua wilt hebben zou ik gewoon vulsteen overnemen van iemand die zij levend steen ververst. Kost een habbekrats en geeft na verloop van tijd een mooi effect. Na het indraaien van je aqua (na minimaal 6 maanden) kun je een zandbodem met bodemleven aanleggen. Denk er aan dat ook een koudwaterbak een opstartperiode vergt; wellicht zelfs langer dan een tropenbak. En tot slot: veel lezen (in boeken, niet alleen internet waar erg veel onzin staat). Denk aan de boeken van Klumper en de bijbel van Frank de Graaf. De laatste al oud maar nog steeds de basis van de theorie. En lekker volhouden.
 
Maak je een overloop met gevolg dat je een gat in de bodem (of wand) moet boren? Is vrij link maar slaagt toch wel vaak.
Kan toch ook eenvoudig met een zwanehalsje aan de buiten-achterkant....?

Na het indraaien van je aqua (na minimaal 6 maanden) kun je een zandbodem met bodemleven aanleggen.
Wat zeg je nóu, Ernst....:confused:
Op één dag, zand/ water / vissen, wieren... hopla... alles er in....
Twee uurtjes later alles glashelder...!

Denk er aan dat ook een koudwaterbak een opstartperiode vergt; wellicht zelfs langer dan een tropenbak.
Euh....??

En tot slot: veel lezen (in boeken, niet alleen internet waar erg veel onzin staat). Denk aan de boeken van Klumpbel van Frank de Graaf.
En nóg meer naar het strand/kust om vissies te vangen....
Mvg, Jan (Ik zou deze hobby nooit begonnen zijn als ik een half jaar tegen een leeg aquarium had moeten aankijken)
 
Hey Jan,

dat het bij jou toevallig goed is gegaan wil niet zeggen dat je het andere mensen ook zo moet leren om in 1 dag een aquarium vol te pleuren.

Tuurlijk het kan en vissen zijn dusdanig sterk dat ze die opdonder van waterkwaliteit(slechter dus) wel opvangen, maar goed is dit absolut niet.

6 Maanden indraaien is alleen weg gelegd voor de die-hards, die mega veel geduld hebben en een prachtbak willen creeeren.

Ik zelf heb tijdens het indraaien alleen wat krabbetjes in mijn bak gedaan die ik af en toe wat voerde, dit omdat anders mijn afschuimer loos stond te draaien.

Voordelen van lang in draaien zijn ook onderandere dat je zonder je vissen te stressen je stenen weer kan verplaatsen als ze naar je gevoel niet goed staan.
 
Bedankt voor alle reactie's!!
Ik heb het aquarium nu helemaal klaar staan.
Eiwitafschuimer en koeler heb ik en ook heb ik gister een zandbodem erin gedaan.
Ik wil het aquarium eerst laten lopen op natuurlijk zeewater, gewoon om te kijken
of dat goed gaat, ik woon één straat achter het strand dus dat is de moeite niet om het
te halen, alleen was het water vandaag troebel dus haal het komende week wel. Had gister in
de haven een erg mooie zeedonderpad gevangen, maar die moest helaas weer terug want aquarium
was nog niet klaar. Als iemand wat rotsen met anemonen te koop heeft hou ik me aanbevolen.
Ook wil ik wel eens wat visjes ruilen, ik kan hardertjes , grondels, meuntjes, scharretjes, steenbolkjes vangen. Ik hoor het wel als jullie meer tips hebben. Bedankt!

Vgr. Michael
 
Hey Jan,

dat het bij jou toevallig goed is gegaan wil niet zeggen dat je het andere mensen ook zo moet leren om in 1 dag een aquarium vol te pleuren.
Hi P-W,
heeft niks met toeval te maken hoor....
Vertel maar..., wat is er veranderd voor de beesten? Denk zelfs dat het beter is, want je neemt ze mee in het water waarin ze al leefden.
En 3x "geluk" hebben? Zal toch niet.....
Tuurlijk het kan en vissen zijn dusdanig sterk dat ze die opdonder van waterkwaliteit(slechter dus) wel opvangen, maar goed is dit absolut niet.
Euh??
6 Maanden indraaien is alleen weg gelegd voor de die-hards, die mega veel geduld hebben en een prachtbak willen creeeren.
Zou niet eens één dag willen "indraaien". Wat vált er in te draaien?
Mensen nemen wat kreeftjes mee naar huis, wat krabbetjes, garnaaltjes en ze merken: Hé..., das makkelijk!!
Ik zelf heb tijdens het indraaien alleen wat krabbetjes in mijn bak gedaan die ik af en toe wat voerde, dit omdat anders mijn afschuimer loos stond te draaien.
Mag ik vragen wat er "mis" is met een afschuimer die "loos" draait?
Als er iets begint te rotten... gat het afschuimen vanzelf beginnen.
Of hebben jullie er een detector op staan?
Voordelen van lang in draaien zijn ook onderandere dat je zonder je vissen te stressen je stenen weer kan verplaatsen als ze naar je gevoel niet goed staan
Dus mijn vissen waren meer gestrest dan jouw vissen? Waarom? 1x vervoeren... en hun eigen sop in...

Het enige waar ik deze maal mee zat was de "lava" stenen. Denk nóg niet dat een kleine hoeveelheid daarvan kwaad kan.
En het probleem van onder de 25 gr houden omdat deze vijver ruim boven het maaiveld staat... IN de zon.
En de plantenrand, die ik vroeger niet had, die voor bevriezing zorgde.
Maar voor de rest kan ik met de beste wil van de wereld niet je argument aanvaarden dat je niet in één keer de boel vol kan "pleuren".

Trouwens...., gan gá ik na zo'n 14 dgn mijn stenen verplaatsen, of andere zaken veranderen....
Denk dat de visjes dan minder stress hebben dan wanneer ik dat doe de eerste dag...!
Ze zijn al gewend aan mijn handen in het water!!

Dus jouw advies: Half jaar wachten (of misschien enkele weken) en mijn advies is :
In één keer zo veel als je wil.
Heb trouwens in 22 maanden nog nooit ververst!

Behoudens de 10, max 30 ltr die je mee neemt op een vangdag.....
En je mag komen meten bij mij. Heb ik al 2x gedaan, de laatste maal een half jaartje geleden. Kon niks vinden...
Zolang mijn zeeappeltjes en mosselen niet de pijp uit gaan... ben ik gerustgesteld.

Mvg, Jan
 
Eiwitafschuimer en koeler heb ik en ook heb ik gister een zandbodem erin gedaan.
Ik wil het aquarium eerst laten lopen op natuurlijk zeewater, gewoon om te kijken.
Niet een beestje wat je dan toevallig ziet, er uit halen hoor!!
of dat goed gaat, ik woon één straat achter het strand dus dat is de moeite niet om het
te halen, alleen was het water vandaag troebel dus haal het komende week wel. Had gister in
de haven een erg mooie zeedonderpad gevangen, maar die moest helaas weer terug want aquarium
was nog niet klaar. Als iemand wat rotsen met anemonen te koop heeft hou ik me aanbevolen.
Ook wil ik wel eens wat visjes ruilen, ik kan hardertjes , grondels, meuntjes, scharretjes, steenbolkjes vangen. Ik hoor het wel als jullie meer tips hebben. Bedankt!

Ik zit vlak bij je in de buurt..., wil wel eens kijken hoe jij die visjes vangt.
Denk niet dat ik er wat aan heb, want ik wil beslist mijn garnalen aanwezig houden, en dat lukt me niet met zeebaarsjes (behalve de baarsjes van 4,5 cm), en te grote steenbolkjes.
Kom wel eens kijken als je de boel start.
en vang je de hardertjes met een kruisnet??
Succes, Jan
 
Niet een beestje wat je dan toevallig ziet, er uit halen hoor!!

Hoezo niet??

Ik zit vlak bij je in de buurt..., wil wel eens kijken hoe jij die visjes vangt.
Denk niet dat ik er wat aan heb, want ik wil beslist mijn garnalen aanwezig houden, en dat lukt me niet met zeebaarsjes (behalve de baarsjes van 4,5 cm), en te grote steenbolkjes.
Kom wel eens kijken als je de boel start.
en vang je de hardertjes met een kruisnet??
Succes, Jan

Is goed als je eens tijd heb kom je maar eens langs ik ben er vaak bijna elke avond te vinden bij de sluis. De steenbolkjes die vang ik tot 8 cm groter vang ik ze niet. Ik vang alles daarzo met een kruisnet, had gister steenbolkjes, grondeltjes en een zeedonderpad. Hardertjes vang ik de laatste tijd moeilijk. Ik heb nog een vraagje kan ik ook een zeester in het aquarium doen of kan dat niet? Ik hoor het wel.

Vgr. Michael
 
Hoezo niet??



Is goed als je eens tijd heb kom je maar eens langs ik ben er vaak bijna elke avond te vinden bij de sluis. De steenbolkjes die vang ik tot 8 cm groter vang ik ze niet. Ik vang alles daarzo met een kruisnet, had gister steenbolkjes, grondeltjes en een zeedonderpad. Hardertjes vang ik de laatste tijd moeilijk. Ik heb nog een vraagje kan ik ook een zeester in het aquarium doen of kan dat niet? Ik hoor het wel.

Vgr. Michael
Weet niet goed waar die sluis is...
Noem eens straatnamen.
Zeesterren heb ik met veel plezier lang kunnen houden.
Ze gingen dood omdat ik een maand geleden niet in de gaten had dat de temp in mijn vijver bij de 28 kwam... met weinig afkoeling 's nachts.
Met een gewoon aquarium én nog eens een koeling kan je geen problemen krijgen.
Kan me niet voorstellen dat je géén zeesterren wil....
"Logo van de zee", noem ik ze maar! En ze wandelen nog met een aanmerkelijke snelheid door je bak hoor!!
Ik zie je zeer binnenkort... Jan
 
Hoi Michel
Een beetje laat maar welkom op het forum.

Als iemand wat rotsen met anemonen te koop heeft hou ik me aanbevolen.
Ook wil ik wel eens wat visjes ruilen, ik kan hardertjes , grondels, meuntjes, scharretjes, steenbolkjes vangen. Ik hoor het wel als jullie meer tips hebben. Bedankt!
Vgr. Michael

Paarde anemonenzitten aande blokken en stenen van de havenhoofden deze zijn makkelijk met laagwater er vanaf te halen.
Aan kleine botervisjes en mischien horsmakreeltjes kan ik wel aan helpen, je aquarium moet dan wel eerst goed draaien.
Zelf ben ik ook regelmatig te vinden in de jachthaven, opjacht naar garnalen en visjes.
Als je het leuk vind kan je ook het aquarium bekijken bij de Trip ik ben daar op de dag bijna altijd in de buurt.
 
Weet niet goed waar die sluis is...
Noem eens straatnamen.
Zeesterren heb ik met veel plezier lang kunnen houden.
Ze gingen dood omdat ik een maand geleden niet in de gaten had dat de temp in mijn vijver bij de 28 kwam... met weinig afkoeling 's nachts.
Met een gewoon aquarium én nog eens een koeling kan je geen problemen krijgen.
Kan me niet voorstellen dat je géén zeesterren wil....
"Logo van de zee", noem ik ze maar! En ze wandelen nog met een aanmerkelijke snelheid door je bak hoor!!
Ik zie je zeer binnenkort... Jan

De sluis is bij de Dr.Lelykade/Kranenburgweg. Typ bij Google Maps dit in: 52.09422,4.263918
Ja ik wil er ook een aantal in doen vroeg me alleen af of dit wel kon. Van de week maar eens tussen de rotsen van het havenhoofd duiken.

Vgr. Michael
 
Hoi Michel
Een beetje laat maar welkom op het forum.



Paarde anemonenzitten aande blokken en stenen van de havenhoofden deze zijn makkelijk met laagwater er vanaf te halen.
Aan kleine botervisjes en mischien horsmakreeltjes kan ik wel aan helpen, je aquarium moet dan wel eerst goed draaien.
Zelf ben ik ook regelmatig te vinden in de jachthaven, opjacht naar garnalen en visjes.
Als je het leuk vind kan je ook het aquarium bekijken bij de Trip ik ben daar op de dag bijna altijd in de buurt.

Hoi Bert,
Ik ga van de week als het weer iets beter is tussen de rotsen van het havenhoofd zoeken. Ik heb
over de anemonen nog een paar vraagjes:
- Hoe krijg je ze van de rotsen af zonder te beschadigen?
- Hoe krijg ik ze bij mij in het aquarium weer vast aan een steen?
- Wat moeten ze te eten krijgen?
- Hebben ze nog speciale eisen?
Kleine botervisjes en horsmakreeltjes lijkt me leuk om erin te hebben, maar dan wel later als de bak goed loopt. Lijkt me erg leuk om bij trip eens te gaan kijken, moeten we van de week maar even een tijd afspreken anders loop ik je mis. Ik ga ook eens weer bij het Schevenings museum kijken daar staan volgens mij ook een aantal bakken. Ik hoor je wel.

Vgr. Michael
 
hey, ik ga deze week wel eens naar neeltje jans, als je zin hebt om naar daar te komen kan ik wel een paar paardeanemonen voor je regelen en eventueel wat golfbrekersanemoontjes of een zeeanjelier.
groeten Bart
 
Mijn aquarium is nog niet helemaal klaar dus helaas..
Dus?
Nog geen (vers) zeewater er in, dan?
Ik houd ze hooguit één week/10 dgn vast, want het maakt mijn vijver érg onrustig, zo'n grote school!
De grietjes zien telkens een "wolk" van vissies over zwemmen en stijgen hoopvol naar boven... en soms met succes, maar het maakt wel stampij!

Als je mij ff je tel nr mailed, bel ik je van de week ff op, kunnen we ff samen wat "hengelen"....

Mvg, Jan
(mijn nr staat natuurlijk op de website)
 
Hi,

- Hoe krijg je ze van de rotsen af zonder te beschadigen?
Was wel niet aan mij gevraagd... maar met je nagel (heb je meer feeling mee dan met iets anders) rustig onder de voet schuiven met enige lichte druk.
Paarde anemonenzitten aande blokken en stenen van de havenhoofden deze zijn makkelijk met laagwater er vanaf te halen.
En goed in de spleten kijken en ónder de overhangende stenen!
- Hoe krijg ik ze bij mij in het aquarium weer vast aan een steen?
Met hun voet ergens tegenaanzetten en met een stokje, o.i.d., op zijn plaatst houden.
Ze hechten dan binnen korte tijd en wurmen zich wel onder het "stokje, bijv. een plantentang" uit.
- Wat moeten ze te eten krijgen?
Alleseters. Ze spugen vanzelf uit wat ze niet willen.
Jonkies zal je, denk ik, nu niet meer krijgen.... Weet Bert of iemand anders misschien wel....
Geinig gezicht....
Ze spugen jonkies met 4, 5 tentakeltjes uit die door het water zweven en een plekje zoeken!!
Gedurende een paar dagen weigeren ze dan voedsel.
- Hebben ze nog speciale eisen?
naar mijn weten niet.
Sterke anemoon. Kun je houden in "soep".
Kleine botervisjes en horsmakreeltjes lijkt me leuk om erin te hebben, maar dan wel later als de bak goed loopt.
Oppassen dat je bak niet wég loopt dan.....:biggrin:
En ga jij dan met "kunst"zeewater werken dan????:confused:
 
hey, ik ga deze week wel eens naar neeltje jans, als je zin hebt om naar daar te komen kan ik wel een paar paardeanemonen voor je regelen en eventueel wat golfbrekersanemoontjes of een zeeanjelier.
groeten Bart
Hi Bart,
Ga je komende week ook nog?
Wilde vandaag weer gaan, maar was zó laat weer dat ik dacht: ik ga ff bij de stellendam met een kruisnetje vissen..., maar door het onrustige water lukte dat niet...
Toen maar naar mijn dochter in H'sluis gegaan.

Laat ff weten wanneer... en hoe laat je gaat.
Mvg, Jan
 
hey, ik ga deze week wel eens naar neeltje jans, als je zin hebt om naar daar te komen kan ik wel een paar paardeanemonen voor je regelen en eventueel wat golfbrekersanemoontjes of een zeeanjelier.
groeten Bart

Hoi Bart,

Ik had graag gewild maar ik kan geen vervoer regelen ben 18 jaar en ben nog bezig voor een rijbewijs, ook kan ik deze week niet heb het erg druk. Iniedergeval bedankt voor het aanbod!

Vgr. Michael
 
Bovenaan