Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van een nieuwe bak

Leemies

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen met de voorbereidingen voor mijn nieuwe aquarium, en ik heb besloten dat dit een koudwater zeeaquarium wordt. In het begin wil ik vooral een aquarium opbouwen met wat ik zelf kan vangen, maar mogelijk wil ik later wat apartere soorten gaan houden die niet in onze zee voorkomen. Maar om te starten lijkt het me geweldig een bak op te bouwen met dieren die je zelf zult moeten zoeken. Het duurt nog wel even voordat alles af is, maar omdat eind juni mijn vloer en binten worden vervangen, is dit een handig moment om voor mij te beginnen. En omdat ik nog nooit een logboek oid heb bijgehouden van mijn aquaria, lijkt het me leuk om dat deze keer wel te doen op dit forum.

De kamer waar de bak in komt te staan is niet heel groot, dus de bak zal ook niet reusachtig worden. Ik weet de definitieve afmetingen nog niet precies, maar ik denk aan 60 x 60 x 50. Het aquarium wordt van acryl, wat voor mij een groot aantal voordelen heeft ten opzichte van glas.

Omdat ik het liefst een systeem wil met zo veel mogelijk water, komt er in de kruipruimte een buffertank. De grootte van de buffertank wordt waarschijnlijk 300 of 400 liter. Normaalgesproken zou het onmogelijk zijn een dergelijke tank door het kruipluik in de vloer te krijgen, maar omdat alle binten bij mij worden verwijderd en vernieuwd, is dat voor mij geen enkel probleem. De tank wordt in de grond ingegraven, wat hopelijk voldoende koeling gaat opleveren voor mijn systeem. Mocht het niet voldoende blijken, sluit ik alsnog een koeler aan. De buffertank wordt door middel van een closed loop aan mijn aquarium aangesloten.

In de bak komen geen stromingspompen, maar ik ga gebruik maken van nog een closed loop systeem. Omdat het aquarium van plexiglas is, kan ik gemakkelijk zelf gaten boren waar ik de stromingspunten wil hebben.

Er komt een sump met een flinke afschuimer, maar deze komt niet direct onder het aquarium. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk komt de sump in een kastje tegenover het aquarium. De overloop van het aquarium en de retourleiding van de pomp worden via de kruipruimte aangesloten op het aquarium.

Onder het aquarium worden de pompen geplaatst van de closed loop systemen, zodat deze gemakkelijk te bereiken zijn voor eventueel onderhoud. Verder worden in het kastje onder het aquarium alle electrische onderdelen van het aquarium geplaatst zoals een aquacomputer, eventuele koeler, etc.

Het bijvullen van het systeem wil ik automatisch doen met wederom een tank in de kruipruimte ingegraven van ongeveer 100 liter, met een pompje er in die dmv een vlottersysteem de sump bijvult. Het water wat ik wil gaan gebruiken laat ik eerst door een harsfilter lopen. Ik kies niet voor een osmoseapparaat, vanwege het verlies van zoveel "vuil" water. Ik denk dat ik zelf handmatig iedere week dit tankje ga bijvullen, ben ik nog niet uit.

De verlichting wordt een led module die boven de bak komt te hangen. Ik ben een fan van open aquaria, dus ook dit aquarium zal open zijn aan de bovenkant.

Ik zal binnenkort een tekening plaatsen van wat ik in gedachten heb. Eind juni beginnen de werkzaamheden en dan zal ik ook wat foto's gaan plaatsen.
 
Bovenaan