Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Sporenelementen

Altijd interessant om te lezen hoe andere het doen die een prachtige bak met koralen hebben staan topjes

Wat me ook opvalt is dat ik toch steeds meer gebruikers zie die de sporenelementen volgens balling toe voegen (de 6 potten van ReefCorner vallen daar ook onder).



Ik kan je beknopt aangeven hoe ik het doe:

- Kh, Ca en Mg staan bij mij op de doseerpomp
- sporenelementen worden berkenend en gedoseerd volgens de regels van Balling (http://reefsecrets.org/index.php/ch...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium). De hoeveelheden zijn afhankelijk van het Kh verbruik.
- 1x maand ververs ik ongeveer 10% met Neeltje jans water. Dit heeft een saliniteit van 31. Dit gaat er bij mij zo in omdat er een opbouw ontstaat van NaCl door de Kh en Ca toevoegingen.
- 1x 3 maanden doe ik een ATI test om te checken en corrigeer waar nodig.

Op deze wijze doe ik het nu een jaar en dat gaat erg goed. Opmerking : ik heb wel een groot wierenfilter. En het is geen exacte wiskunde. Kijk naar trends ....
 
Die 20% was maar een voorbeeld omdat de tabel anders erg lang zou worden.

Uit je opmerking lijkt ook dat je na 6 weken een vermindering van 39% van stof x niet indrukwekkend vind.
Als die 39% nu eens het koraal was wat je verliest dan ziet het er heel anders uit.

Maar waarom kijk je niet eens wat verder dan 6 weken.
Om een voorbeeld te nemen eens bij ongeveer 21 weken. Dan heb je een vermindering van 75% ten opzichte van geen waterwissels en ga zo maar door.

En je rekent nu een enorm bedrag uit op een voorbeeld wat daarvoor niet bedoeld is. Uiteraard ge je geen 20% per week wisselen maar het was ter illustratie. Maar als je dan toch zo graag rekent, dan moet je ook zo eerlijk zijn om alle potjes en extra testsetjes mee te rekenen die je nodig hebt bij de methode waarbij geen water gewisseld wordt. En dan zullen we voor je gemak de tijd en moeite even vergeten die je nodig hebt om alle testen goed uit te voeren.

Het gaat mij er niet om dat ik anti-waterwissels ben of zo, maar waterwissels zijn al even heilig als elk ander hulpmiddel bij het bestrijden van acute problemen: niet! Als je al op de hoogte bent van een acuut probleem zoals in het eerder gestelde voorbeeld ben je toch de klos met wat voor methode dan ook.

Daarnaast, zijn wij in onze berekening uitgegaan van een 20% waterwissel per week, dus moet je de uitkomst nog eens maal 4 doen aangezien er 'standaard' over 20 per maand gepraat word. Dus de 39% vermindering is niet na 6 weken maar na 24 weken.

Wat ik uitgeef aan 'mijn' waterwissel-loze methode:
4x €35/jaar aan Tritontest, laat ons nu nog zeggen 1tje extra voor een op te volgen iets = €175 + wat postzegels.
3x €20/jaar voor de losse elementen (ik heb niet van alle aan te vullen stoffen 1 flesje nodig per jaar, meeste gaat naar I,Mn en Sr)
2x/jaar een 500g Dastaco-vulling = +- €3,4/jaar (€85 voor 25kg = €3,4/kg)

Qua tijd en moeite komt extra:
- Triton staalname gebeurt bij het testen van de standaard' tests ter vergelijking van mijn metingen t.o.v. die van hun. 5x/jaar 3min.
- Wat verdunningen aanmaken voor de doseer: 5 x 10min./jaar
- Wierenfilter uitdunnen (als dat al nodig is, gebeurt zelden) 1 of 2x/jaar 5min.
 
Omdat terug te komen op het de verzekeringsvergelijking. Hoe lang zou je erover moeten denken om je bak te verzekering tegen een crash voor 15,- per maand als dat mogelijk was. Ik nog geen twee tellen. Ik geef aan andere verplichte verzekeringszaken nog meer geld uit en dan heb ik er nog niks aan ook.
Ook zout hoeft niet duur te zijn, hier opgestart met blue treasure.. goedkoper wordt het niet, Mg hoef je eveneens nooit meer aan te vullen. Verder zie ik het ook als een beveiliging tegen stoffen die in het water komen (zoals van je handen), hier af en toe een wissel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Klopt.

Ik gebruik ze ook en ben er dik tevreden mee.

Altijd interessant om te lezen hoe andere het doen die een prachtige bak met koralen hebben staan topjes

Wat me ook opvalt is dat ik toch steeds meer gebruikers zie die de sporenelementen volgens balling toe voegen (de 6 potten van ReefCorner vallen daar ook onder).
 
Als je 20% per week gaat wisselen zal dat wellicht kunnen kloppen wat je uitrekent, maar dat is een beetje overdreven, 20% per maand volstaat in de meeste geval prima om ophoping te voorkomen van ongewenste stoffen en het aanvullen van micro elementen.

Dan wordt die 700 euro per jaar dus ongeveer 175 euro per jaar = 15 euro per maand

20% wisselen? Volgens mij doet niemand dat en ik kan ook maar niet begrijpen waar zo'n onzinnige dingen vandaan komen. Enigste waarvan ik denk dat zoiets vandaan zou kunnen komen is A: de winkelier, B: iemand die tegen waterwisselen is, C: iemand die een methode verkoopt zonder waterwissels

Denk dat je met 10% per maand meer als voldoende wisselt. Dus op basis daarvan is het nog maar 7.50 per maand. In mijn optiek goedkoper (en makkelijker) als je hele kast vol zetten met flesjes, potjes, poedertjes en testsetjes.

Groet,

Frank
 
+1

Denk dat je met 10% per maand meer als voldoende wisselt. Dus op basis daarvan is het nog maar 7.50 per maand. In mijn optiek goedkoper (en makkelijker) als je hele kast vol zetten met flesjes, potjes, poedertjes en testsetjes.

Groet,

Frank
 
Ik doe 5% per week wisselen dus dat is 20% per maand (sla wel eens een keer over hoor dus in werkelijkheid maar 15% per maand denk ik) maar ik herken me zelf totaal niet in A, B of C zoals jij het hier omschrijft . Sterker nog ik verkoop helemaal niks en al zeker geen methodes en ik ben een voorstander van waterwissels ;)


20% wisselen? Volgens mij doet niemand dat en ik kan ook maar niet begrijpen waar zo'n onzinnige dingen vandaan komen. Enigste waarvan ik denk dat zoiets vandaan zou kunnen komen is A: de winkelier, B: iemand die tegen waterwisselen is, C: iemand die een methode verkoopt zonder waterwissels

Denk dat je met 10% per maand meer als voldoende wisselt. Dus op basis daarvan is het nog maar 7.50 per maand. In mijn optiek goedkoper (en makkelijker) als je hele kast vol zetten met flesjes, potjes, poedertjes en testsetjes.

Groet,

Frank
 
20% wisselen? Volgens mij doet niemand dat en ik kan ook maar niet begrijpen waar zo'n onzinnige dingen vandaan komen. Enigste waarvan ik denk dat zoiets vandaan zou kunnen komen is A: de winkelier, B: iemand die tegen waterwisselen is, C: iemand die een methode verkoopt zonder waterwissels

Als u op mij doelt: ik ben ook geen van de drie.

Ik hoopte hier wel de mogelijkheid te hebben om wat antwoorden te vinden via een neutrale discussie, maar dat lukt vrijwel nergens. Het is ofwel 'kamp' er MOET gewisseld worden ofwel MAG er NIET gewisseld worden. Elke discussie hierover wordt steeds naar een van de uitersten getrokken. Het was trouwens ook niet mijn opzet om hierover in dit topic over waterwissels te gaan discussiëren.
 
Ik herken dit totaal niet wat je schrijft. Ik vind dit topic juist uitermate neutraal en ik zie niemand iets tot in uiterste doordrijven om zijn gelijk te krijgen...... wat wil je dan nog meer.





Als u op mij doelt: ik ben ook geen van de drie.

Ik hoopte hier wel de mogelijkheid te hebben om wat antwoorden te vinden via een neutrale discussie, maar dat lukt vrijwel nergens. Het is ofwel 'kamp' er MOET gewisseld worden ofwel MAG er NIET gewisseld worden. Elke discussie hierover wordt steeds naar een van de uitersten getrokken. Het was trouwens ook niet mijn opzet om hierover in dit topic over waterwissels te gaan discussiëren.
 
Ik wil alleen het effect van waterwissels zichtbaar maken.
Iedereen kan en mag van mij zelf weten of je wel of niet wisselt.
Als u op mij doelt: ik ben ook geen van de drie.

Ik hoopte hier wel de mogelijkheid te hebben om wat antwoorden te vinden via een neutrale discussie, maar dat lukt vrijwel nergens. Het is ofwel 'kamp' er MOET gewisseld worden ofwel MAG er NIET gewisseld worden. Elke discussie hierover wordt steeds naar een van de uitersten getrokken. Het was trouwens ook niet mijn opzet om hierover in dit topic over waterwissels te gaan discussiëren.
 
Ik doe 5% per week wisselen dus dat is 20% per maand (sla wel eens een keer over hoor dus in werkelijkheid maar 15% per maand denk ik) maar ik herken me zelf totaal niet in A, B of C zoals jij het hier omschrijft . Sterker nog ik verkoop helemaal niks en al zeker geen methodes en ik ben een voorstander van waterwissels ;)


Was ook niet op jou gericht Erik :eek:. Was meer algemener bedoeld. Beetje verkeerd geschreven.

Ik ben ook prominent voorstander van waterwissels. Maar dat wist je al :). Zit zelf aan de 10% per maand, ca 2% per week.
 
Ik vind dit topic uitstekend, een van de weinige afgelopen tijd met inhoud.
Marc, dank voor je antwoord.
 
Ik kan je beknopt aangeven hoe ik het doe:

- Kh, Ca en Mg staan bij mij op de doseerpomp
- sporenelementen worden berkenend en gedoseerd volgens de regels van Balling (http://reefsecrets.org/index.php/ch...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium). De hoeveelheden zijn afhankelijk van het Kh verbruik.
- 1x maand ververs ik ongeveer 10% met Neeltje jans water. Dit heeft een saliniteit van 31. Dit gaat er bij mij zo in omdat er een opbouw ontstaat van NaCl door de Kh en Ca toevoegingen.
- 1x 3 maanden doe ik een ATI test om te checken en corrigeer waar nodig.

Op deze wijze doe ik het nu een jaar en dat gaat erg goed. Opmerking : ik heb wel een groot wierenfilter. En het is geen exacte wiskunde. Kijk naar trends ....

De link die Marc aangeeft van reefsecrets....staat dat A t/m f gelijk aan de 6 potten van Reefcorner?
Ik heb nl een voldoende zo niet zelfs iets te hoog gehalte aan Nikkel en wil dat dus uiteraard niet gaan doseren.

groeten

Jan
 
Ok, dan kunnen we verder keuvelen :eek:

[B zei:
frank2902[/B]] In mijn optiek goedkoper (en makkelijker) als je hele kast vol zetten met flesjes, potjes, poedertjes en testsetjes.

Mag ik daaruit afleiden dat je dan water wisselt zonder aanvullende toevoeging van iets anders? En ik ken ook nagenoeg niemand die geen testsetjes in de kast staan heeft, dus of je nou water wisselt of niet, die heb je toch staan.
 
De link die Marc aangeeft van reefsecrets....staat dat A t/m f gelijk aan de 6 potten van Reefcorner?
Ik heb nl een voldoende zo niet zelfs iets te hoog gehalte aan Nikkel en wil dat dus uiteraard niet gaan doseren.

groeten

Jan

Als je dat bij bestelling aangeeft, dan zal daar wellicht bij samenstelling rekening meegehouden worden.
Van vanzelfsprekend zal er een "Reefcorner-twist" aan de receptuur gegeven worden. Waarschijnlijk zal die niet verklapt worden.
 
Nu ik er over nadenk kom ik ook niet veel verder dan 12% per maand :p

80 liter (meer past niet in de ton :mad:) per week op 1900 liter = 4,2% per week en ik sla gemiddeld wel 1 keer per maand over dus dan kom ik op 3x 4,2 = 12,6%



Was ook niet op jou gericht Erik :eek:. Was meer algemener bedoeld. Beetje verkeerd geschreven.

Ik ben ook prominent voorstander van waterwissels. Maar dat wist je al :). Zit zelf aan de 10% per maand, ca 2% per week.
 
Daar sluit ik me geheel bij aan. Sinds lange tijd weer eens een topic wat ergens over gaat topjes
Ik vind dit topic uitstekend, een van de weinige afgelopen tijd met inhoud.
Marc, dank voor je antwoord.
 
De link die Marc aangeeft van reefsecrets....staat dat A t/m f gelijk aan de 6 potten van Reefcorner?
Ik heb nl een voldoende zo niet zelfs iets te hoog gehalte aan Nikkel en wil dat dus uiteraard niet gaan doseren.

groeten

Jan

Ik heb alle elementen los gemaakt .... de reden waarom ik dat doe is meteen de oplossing voor jouw probleem .... Nikkel is te hoog of bouwt op dan kan ik lager doseren ..... Dit grapje kan niet met de elementen van Reefcorner omdat dit een complete mix is in 1 pot .... zoals Anthony28 aangeeft kan Reefcorner dit altijd voor je aanpassen. Maar dan kan je dit later weer niet terug veranderen .... Zo kies ik er ook voor om de dosering van Mangaan hoger te doseren etc.
 
Nee niet exact hetzelfde, Theo heeft dit wel als basis gebruikt en heeft dit door zijn ervaring ge-finetuned. Aldus zoals hij het zelf verteld.



De link die Marc aangeeft van reefsecrets....staat dat A t/m f gelijk aan de 6 potten van Reefcorner?
Ik heb nl een voldoende zo niet zelfs iets te hoog gehalte aan Nikkel en wil dat dus uiteraard niet gaan doseren.

groeten

Jan
 
Jeetje...ik heb wat losgemaakt volgens mij. ?
Was even een dagje niet op het forum vanwege lekker met mijn aquarium bezig en mag meteen even 2 pagina's lezen.

Vind het wel heel tof om de verschillende meningen over waterwissels en toevoegingen te zien.
Wat voor mij wel (voorlopig) een streep doorheen gaat is het wisselloos werken. Zal op een ieder advies mijn wekelijkse waterwissel van ongeveer 5% blijven doen. En natuurlijk de 3 maandelijkse testen van Triton.

top ook de berekeningen die jullie hebben laten zien, dit maakt veel inzichtelijk. En het financiële plaatje is mooi om te zien, dat ik daar zelfs iets onder zit dan. En ben benieuwd naar jullie verdere input als topaqaranen.
 
Bovenaan