Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Slakken dood door dino's

Reef_joost81

Junior Lid
Helaas ben ik afgelopen weken nagenoeg alle slakken verloren door vermoedelijk dinoflagellaten in mijn bestaande bak.
Helaas is er daarna een enorme explosie van dino's in mijn opstartende bak ontstaan. Waarschijnlijk overgegaan vanuit mijn bestaande bak... Niet handig, maar gebeurt
Gelukkig neemt het door lichtbeperking nu weerhard af en lijkt het weer de goede kant op te gaan. Helaas lijk ik wel 3x nieuwe slakken en mogelijk een zee-egel die ik heb aangeschaft als opruimploeg te verliezen door de dino's. Ze vertonen dezelfde problemen die mijn andere slakken vertoonde. Bijna niet actief, vallen van de stenen en blijven dan liggen.

Ik hoop dat ze het redden, maar ben bang te ze al vergiftig zijn en vandaag of morgen loodje leggen.

Ik wil wel graag verder met een schoonmaakploeg om de overige algen te bestrijden. Wanneer is het veilig om slakken opnieuw in te zetten? Als alle bruine lagen geheel verdwenen zijn?
 
Gedrag heb ik ook gehad. Ze zijn verdomd sterk die slakken. Doe een paar goeie waterwissels. Daarnaast pas erin doen als alle dino nagenoeg weg is, en ook gedurende een week of 2. Ze laten gif los bij het dood gaan dus dat zijn kritieke momenten. Voor je ze erin doet ook weer even een dag of 3 over actief kool filteren.
 
Bovenaan