Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rif-Aquarium van Nightwish

Prachtig
 
thumbs up
 
Een heel mooi geheel Marcel,je bent goed bezig !!

Mvg,

Martin.
 
Ziet er top uit!
 
Zoals gewoonlijk staat het er weer goed bijtopjes
 
Poehoe, dat zijn wel veel complimenten tegelijk, dank daarvoor....topjes

Tegelijker tijd heb ik deze week het wieren filter in de kruipruimte ontmanteld en helemaal schoon gemaakt.
Ben van mening dat dit te klein is t.o.v. het water volume, al was dit wel een broedplek voor allerlei kleine diertjes.
Mijn fosfaat en nitraat moest ik toch nog handmatig bijsturen ondanks de wieren, zo nu gaat het bakje ( 50 x30 x 30 ) dienst doen voor toekomstige stekken te plaatsen.
Foto`s moet ik nog maken.....tot later...gr. Marcel
 
Hierbij de verse foto´s van het voormalig wierenbakje............:p nu stekkenbakje....:cool:






 
Hoi Marcel.

Wat is volgens jou de goede verhouding tussen de grote van een wierenfilter ten opzichte van het aquarium volume.
Wat waren voor jou de voor- en nadelen van zo een wieren filter.

En ga je er in de toekomst weer een wieren filter neerzetten?


gr
twan
 
Hoi Marcel.

Wat is volgens jou de goede verhouding tussen de grote van een wierenfilter ten opzichte van het aquarium volume.
Wat waren voor jou de voor- en nadelen van zo een wieren filter.

En ga je er in de toekomst weer een wieren filter neerzetten?


gr
twan

Hoi Twan, minstens 10% van je bakinhoud, liefst nog meer, en moet goed en voldoende lang verlicht worden.
Dus als je bv 1000 liter hebt moet je wieren filter min. 100 liter inhoud hebben.
De voordelen zijn als het filter groot genoeg is dat je nitraat en fosfaat op natuurlijke wijze word verlaagd, en als je bij het wier ook nog wat levend steen bijzet krijg je een enorme diversiteit aan leven in het wier, welke je ook nog eens zou kunnen gebruiken als levend voer voor de vissen, het krieoelt ervan tussen het wier.
De nadelen zijn makkelijk, het werk dat je erbij krijgt om het te onderhouden.

Ik weet nu nog niet of ik in de toekomst weer een wierenfilter ga gebruiken, is een beetje afhankelijk hoe de waardes zich blijven handhaven.

gr. Marcel
 
Bovenaan