Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reefer 200 XL

Vandaag de ato in dienst genomen en ben er tevreden mee 😅
Pompje kan ik niet echt stil noemen maar voor die enkele seconden per dag ga je me niet horen klagen 🫣
Hij vult elke keer net iets minder dan een halve liter aan.
De temperatuursensor geeft ongeveer hetzelfde aan als wat ik nu kon aflezen op de thermometer, met als verschil dat ik nu tot op 0.1°C kan aflezen 😁 ik kan ook opvolgen waar er schommelingen zouden zitten maar tot nu toe is dat vrij stabiel 👍

Daarnet nog even wat testjes gedaan en weinig verandering opgemerkt.
Nitriet gaat in dalende lijn.
Nitraat blijft stabiel op 5
Fosfaat een beetje in stijgende lijn richting 0.19
Niks waar ik me momenteel zorgen over maak. Komende week nog eens een waterwissel doen en dan gaan er weer wat afvalstoffen uit...
De verkleuring op de scape gaat rustig verder. Het opvoeren van de belichting heb ik even wat gepauzeerd om de komende algen wat in te tomen 🤭
Aangezien er toch nog steeds wat nitriet aanwezig is, ga ik nog een weekje wachten met de verhuis van enkele visjes...
Ik probeer me te houden aan het motto ´Slow & Steady´ 🤭

Fijn weekend nog!
 
Zo dat ziet er als een prachtig stukje techniek uit. Nu vraag ik me af waarom je hiervoor kiest? Je hebt het osmosevak boven je sump en zou met een vlotter kunnen werken en de zwaartekracht zijn werk kunnen laten doen. Nu vraag ik me af wat er gebeurd als het pompje aan gaat. Dit is toch hetzelfde effect als met een slang water uit je bak hevelen. Als je de slang aangezogen hebt en het water loopt stopt dit niet vanzelf. Ben je niet bang dat nadat de pomp is aangesprongen en dan weer uit gaat het water niet gewoon door blijft lopen? Nu kun je dat oplossen met een terugslagventiel maar mijn ervaring hiermee uit het zoetwater is dat die dingen allemaal binnen afzienbare tijd stuk gaan en dan loopt alsnog je osmosevak leeg in je bak.

Die extra functies die erbij zitten zoals de lekdetectie spreken mij ook aan maar ik heb dit niet aangedurfd om te plaatsen vanwege bovenstaande of zie ik iets over het hoofd.

Grt Marco
 
Zo dat ziet er als een prachtig stukje techniek uit. Nu vraag ik me af waarom je hiervoor kiest? Je hebt het osmosevak boven je sump en zou met een vlotter kunnen werken en de zwaartekracht zijn werk kunnen laten doen. Nu vraag ik me af wat er gebeurd als het pompje aan gaat. Dit is toch hetzelfde effect als met een slang water uit je bak hevelen. Als je de slang aangezogen hebt en het water loopt stopt dit niet vanzelf. Ben je niet bang dat nadat de pomp is aangesprongen en dan weer uit gaat het water niet gewoon door blijft lopen? Nu kun je dat oplossen met een terugslagventiel maar mijn ervaring hiermee uit het zoetwater is dat die dingen allemaal binnen afzienbare tijd stuk gaan en dan loopt alsnog je osmosevak leeg in je bak.

Die extra functies die erbij zitten zoals de lekdetectie spreken mij ook aan maar ik heb dit niet aangedurfd om te plaatsen vanwege bovenstaande of zie ik iets over het hoofd.

Grt Marco
Het osmosevak staat standaard op die plaats en normaal zou er idd een vlotter bij zijn. Echter toen ik de bak overnam was er niks bijgeleverd omdat de vorige eigenaar een tunze had. Die heb ik niet mee overgenomen.
Ik wou de ato+ omdat die mee in de reefbeat app zit. De extra functies van thermometer en lekdetectie zijn een mooie plus!
Temperatuur kan je mooi volgen met een grafiek. Je kan ook grenzen instellen en als de temp er buiten gaat krijg je een melding.
Lekdetectie hoop ik nooit nodig te hebben 🤣
Wat het doseren van het water betreft, elke dosering vindt je terug in de app. Tijdstip van toevoegen en vulvolume. Als het osmosevak leeg zou geraken kan je ook meldingen instellen.
Net boven de pomp, in de leiding, zie je op de foto zo´n zwart stukje zitten. Dit dient als hevelstop. Er zit een gaatje in om lucht te nemen zodat er geen water overhevelt vanuit de pomp 🤓

Grtz
 
Vandaag opgemerkt dat er zo wat flap aan het opkomen is bovenop de scape 🤔
Aan te weinig voedingsstoffen gaat het niet liggen, misschien eerder aan wat teveel aan fosfaat...
Stroming mag bovenaan ook wat hoger naar mijn mening. Daarnet even opgevolgd toen ik wat rotifers toevoegde en als de reefwave achteruit draait is de stroming volledig weg bovenaan en in mijn programma is dat ongeveer 50% van de tijd 😅

20230406_105456.jpg
 
Vandaag beetje grote kuis gehouden.

Op de skimmer en de opvoerpomp zat er nog steeds wat aanslag van tijdens het vullen en opstarten met zout water. Deze zijn beide volledig gereinigd en kunnen hun dienst gaan bewijzen.
De reefwave en de tunze zijn ook de eerste keer gekuist na opstart. Hierop begonnen de bruine algen ook al te groeien... de reefwave heb ik ineens terug verplaatst naar het zijraam voor betere stroming. Ik had deze tegen de achterwand gezet (redsea schrijft deze mogelijkheid voor en zo viel deze minder op) maar met mijn scape werkt het niet denk ik... ik hoop dat zo de flap verder wegblijft.

Nog eens een waterwissel ineens gedaan ook en daarnet nog eens een testrondje.

KH ga ik even niet meer toevoegen want die blijft rond de 9,7 hangen.
Magnesium 1350 en calcium 420 zijn terug mooi op peil met de toevoegingen.
Ammoniak blijft weg en nitriet is nauwelijks meetbaar, nog net ´iets´ rozig 😅
Nitraat 2,5 en fosfaat 0,04 zijn wel serieus gezakt 😶 waterwissel zal hier voor iets tussen zitten maar waarschijnlijk is er ook wel verbruik door de algen ondertussen.

Ik denk wel dat ik morgen mijn 2 azuurjuffers ga overzetten van de Sera naar de Reefer. Nitriet is zo goed als weg en een beetje extra leven erin zal de biologie wel wat verder op gang trekken.

Nog een fijn weekend!
 
Weer een week verder met enkele veranderingen 😊

Als eerste het nodige testrondje van vanavond:
Saliniteit 1.023
Temperatuur 24.1°C
KH 9.0
PH 8.2
Mg 1410
Ca 450
NH3 niet meetbaar
NO2 0.05 (iets gestegen)
NO3 7.5
PO4 0.34

Conclusie: alles min of meer stabiel
nitriet, nitraat en fosfaat wat gestegen.

Iets hogere afvalstoffen schrijf ik toe aan veel hogere bioload vanwege de verhuis van mijn visjes en overmatig voederen.
Vorig weekend heb ik 2 chromis viridis overgezet en vandaag de naso vlamingii. De laatste gaat voor nog een hoop extra afval zorgen denk ik 😅

Behalve de vissen heb ik ook al wat koraal overgezet. Ik had in de Sera een serieuze fimbriaphyllia paraancora (verbeter me als ik fout ben 😇) staan die ondertussen al ´gestekt´ was en die zijn overgezet. De discosoma inchoata zijn ook verhuisd en het stukje briareum ook.
Ik ben wel benieuwd of deze allemaal opnieuw gaan groeien want in de Sera was alles wat stilgevallen...

De bruine algen zijn gestabiliseerd. Niet weg maar het wordt ook niet erger.
De flap is er niet echt doorgekomen, dat is voorlopig bij enkele plukjes gebleven en die zijn zo goed als weg.


Wat staat er nog op de planning:
- stekken van de duncan en overzetten
- verhuis lysmata debelius
Om de vuurgarnaal te vangen ga ik de meeste stenen uit de sera moeten halen om ze te kunnen vangen denk ik 😬. Dat beestje zit altijd achter en onder de stenen, enige wat ik te zien krijg zijn wat voelsprieten of vervellingen af en toe 🤣

Ohja ik ga ook nog moeten oefenen om deftige foto´s te maken want het niveau ligt hier vrij hoog heb ik de indruk 🫣

20230409_123919.jpg
 
Alles is ondertussen verhuisd naar de Reefer en de Sera is uit dienst genomen 🤭 Deze heb ik vandaag nog eens volledig uitgekuist en ik moet zeggen na 10 jaar zit er een hoop vuil in, zeker in de bodem waar nooit iets is aan gedaan🙈

Gisteren heb ik bij de Reefer een waterwissel van 30l gedaan en ik denk dat ik dit het eerste jaar zo ga aanhouden om wekelijks water te wisselen...
Deze middag dan nog eens bacteriën toegevoegd en mischien was het niet zo´n slim plan om vanavond een testrondje te doen want er zaten wat uitschieters bij 🤔 (normaal meet ik zaterdagavond en zondag toevoeging van bacteriën)

KH, Mg, Ca zijn ongewijzigd en ik heb deze week hiervoor ook niks toegevoegd om te checken hoever er verbruik zou zijn. Waterwissel zal allicht ook wat aangevuld hebben.
Maar dan, ammoniak 1.5 en nitriet 0.25 😯 deze ga ik morgen nog eens checken! Ik vermoed dat dit door de toevoeging van bacteriën komt?
Nitraat en fosfaat zijn ook in stijgende lijn wat ik bij het opstarten niet erg vond maar het wordt tijd om deze wat onder controle te krijgen. Hiervoor zie ik 2 opties, minder voeren of een koolstofbron toevoegen.
Aangezien ik eigenlijk nog steeds in de opstart zit 😅 moet er nog wat evenwicht komen denk ik. Vandaar dat ik de 2 opties zou willen combineren. Voedingspatroon wat aanpassen en een minimum aan NoPoX toevoegen. Voeding heb ik de laatste 2 weken extra gedaan zodat de vissen de verhuis konden verwerken dus hier kan ik wat terugschroeven. Toevoegen van NoPoX gaat de bacteriecultuur wat extra moed geven wat uiteindelijk niet slecht is volgens mij?

Verder zijn de bruine algen zo goed als verdwenen en op de stenen komt een groene schijn.

De duncan die ik had, heb ik niet volledig durven stekken, ik heb er gewoon de dode stukken onderaan afgehaald.
De fimbriaphyllia´s ga ik nog even wat tijd geven en dan mogen ze de deur uit...
De briareum ga ik een nieuwe plaats moeten geven want die staat nu vlak in de stroming. Het plan is om deze aan de achterwand te bevestigen.
Binnenkort nog de bodem erin en uitkijken voor extra koraaltjes 😊
 
Wat de verlichting betreft heb ik al wel gemerkt dat er veel verloren gaat naast het aquarium 🤔
20230422_115721.jpg

Poging tot wat foto´s 😅
20230422_115832.jpg
20230422_115936.jpg
 
Naso is eigenlijk wel een beetje te groot voor de bak. Verder rustig doorgaan met geduld.
Naso had ik 8-9 jaar geleden direct moeten terugbrengen maarja dat is toen niet gebeurd 🙄 dat was een cadeau met een keuze, vis buiten of ik buiten 🫣
Zolang deze rondzwemt komen er geen extra vissen bij... maar dan heb ik eens ergens gelezen dat ze in het wild 40 jaar worden 😶
 
Wat is iedereen nog mild.
Ik durf wel te zeggen dat dit de ergste dierenbeulerij is die ik hier ooit op dit forum heb gezien. En er is al best wel wat langsgekomen….
Dit toont wat mij betreft totale onachtzaamheid voor het leven van dit dier.

Overigens, als mijn relatie zou eisen dat we dit een dier moeten aandoen om samen te blijven, dan zou ik zelf de relatie verbreken…
 
Laatst bewerkt:
Wat is iedereen nog mild.
Ik durf wel te zeggen dat dit de ergste dierenbeulerij is die ik hier ooit op dit forum heb gezien. En er is al best wel wat langsgekomen….
Dit toont totale onachtzaamheid voor het leven van het dier.

Overigens, als mijn relatie zou eisen dat we dit een dier moeten aandoen om samen te blijven, dan zou ik zelf de relatie verbreken…
We konden er haast op wachten tot jij je onuitgesproken onuitputtelijke frustratie weer zou uiten😂🤣. Misschien is boksen een goede hobby, kun je meer frustraties bij kwijt dan zeewater😂
 
We konden er haast op wachten tot jij je onuitgesproken onuitputtelijke frustratie weer zou uiten😂🤣. Misschien is boksen een goede hobby, kun je meer frustraties bij kwijt dan zeewater😂
Wat breng je dit nog mild. Je onderschat de onmetelijkheid van mijn onuitputtelijke frustraties.

Maar, begrijp ik nu goed dat jij dus vindt dat we onze huisdieren voor ons plezier in veel en veel te kleine hokjes mogen opsluiten? En we geen enkele morele plicht hebben onze dieren een passend huis te bieden?

Of moet ik dat toch ook weer niet zo zien?

Al is meepraten met de massa en alleen maar likes verzamelen met fluo filter foto’s natuurlijk veel beter dan opkomen voor je principes en goede leefomstandigheden voor de dieren die we zo graag houden.

Goed verhaal Ed. 😉
 
Laatst bewerkt:
We konden er haast op wachten tot jij je onuitgesproken onuitputtelijke frustratie weer zou uiten😂🤣. Misschien is boksen een goede hobby, kun je meer frustraties bij kwijt dan zeewater😂
Gast ff serieus jij noemt jezelf een zeeaquariaan? en vind dit een normale opmerking? Je reactie op @Erbe2307 getuigt al van weinig respect maar je zienswijze waarop je fatsoenlijk dieren houdt al evenmin. Als jij deze vis van dit formaat doodnormaal vind in een 200 liter bak dan kun jij veel beter gaan boksen. Dit is pure dierenmishandeling en dat zal iedereen hier onderschrijven je reactie is totaal misplaatst
 
Ik begrijp jullie reacties best en ik ben blij dat jullie de ongezoute waarheid en jullie mening ook zeggen...
De naso is er als een klein visje in gegaan. Na wat ´beperkte´ info bekijken toen had ik wel gezien dat deze in het wild redelijk groot worden maar ik had toen nog wat het idee dat een vis meegroeide met de plaats die hij kreeg. Ja dit is kort door de bocht...
Technisch gezien was het toen ook de bak van mijn toenmalige vriendin dat ik zowat op mij nam en daardoor was het zowat ´haar´ vis die erin zat. Ik wou ook geen woorden om een visje dus daarom is die blijven zitten. Aangezien de vis steeds gezond bleef dacht ik er ook nooit verder bij na en zo wordt iets een gewoonte...
klinkt misschien allemaal als uitvluchten of goedpraten maar zo is het nu eenmaal gegaan.
Nu zou ik het zonde vinden om hem weg te doen en dan denk ik inderdaad aan mezelf en niet aan het welzijn van de vis.
Wie kan mij garanderen dat als ik hem weg doe, dat hij zo langer gaat leven?
 
Wat breng je dit nog mild. Je onderschat de onmetelijkheid van mijn onuitputtelijke frustraties.

Maar, begrijp ik nu goed dat jij dus vindt dat we onze huisdieren voor ons plezier in veel en veel te kleine hokjes mogen opsluiten? En we geen enkele morele plicht hebben onze dieren een passend huis te bieden?

Of moet ik dat toch ook weer niet zo zien?

Al is meepraten met de massa en alleen maar likes verzamelen met fluo filter foto’s natuurlijk veel beter dan opkomen voor je principes en goede leefomstandigheden voor de dieren die we zo graag houden.

Goed verhaal Ed. 😉
Ik ben het 100% met je eens dat deze vis in een veel maar dan ook veel ste kleine bak zit! En dat je er iets van zegt bewijst je empathie voor de dieren. Maar de manier van brengen is niet constructief maar destructief. Je zou het ook kunnen uitleggen en toelichten als ken hebber ipv iemand op zo’n manier aanspreken.

Gast ff serieus jij noemt jezelf een zeeaquariaan? en vind dit een normale opmerking? Je reactie op @Erbe2307 getuigt al van weinig respect maar je zienswijze waarop je fatsoenlijk dieren houdt al evenmin. Als jij deze vis van dit formaat doodnormaal vind in een 200 liter bak dan kun jij veel beter gaan boksen. Dit is pure dierenmishandeling en dat zal iedereen hier onderschrijven je reactie is totaal misplaatst
Ik ben het nogmaals helemaal eens dat dit niet kan, maar ik vind dat wij als mede hobbyisteren elkaar beter kunnen helpen dan afbranden. Als iemand iets fout doet kun je dat ook normaal zeggen…. En nogmaals is het heel goed als mensen er op aangesproken worden, maar ik snap niet waarom hobby fora los van alle mooie en informatieve berichten zovaak zo ontzettend giftig moet zijn….
 
Bovenaan