Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Project phytoplankton kweek / copepods kweek.

Reeftastic

ZeewaterForum lid
Ik heb dit ook al benoemd in mijn dagboek, maar ik dacht een aparte topic roept wellicht meer reacties op over dit specifieke onderwerp:

Poject: phytoplankton kweek / copepods kweek.

Dit is omdat ik in de toekomst een mandarijn visje aan de bak wil kunnen toevoegen, maar dan moet ik deze wel de voeding kunnen bieden dat deze nodig heeft. Wellicht dat iemand mij hierin advies/ondersteuning kan bieden in het opzetten van de kweek.

Het plan is het volgende aan te schaffen:

1654715637701.png

Hierbij wil ik 2 potten maken met een kweek van phytoplankton zodat deze elkaar kunnen afwisselen bij het geval van schoonmaak. En ook 2 potten voor de kweek van de copepods. Zijn 2 potten genoeg of is meer aan te raden? Zo ja waarom?

Verder heb ik de vraag is dit de correcte soort Phytoplankton en copepods die ik hiervoor moet/kan gebruiken? Of is er een soort dat beter geschikt is?

Voor zover ik weet:

De opties voor Phytoplankton zijn:

- Synechococcus sp.
- Isochrysis
- Nannochloropsis
- Tetraselmis

De opties voor copepods zijn:

- Tigriopus californicus
- Tisbe sp.
- Apocyclops panamensis
- Parvocalanus crassirostris

Mocht iemand hier ervaring mee hebben en advies/iets zinnings over te zeggen hebben dan hoor ik het graag!
 
Naast dit project zou ik op zoek gaan naar een nakweek mandarijn pitvis. Deze nemen vaak vervangend voer aan, dus als aanvulling op je copepoden project heeft ie ook nog eens extra voedsel. Heb er zelf ook 1 zitten (nakweek) die diepvries Artemia eet. Bij de winkelier vragen of ze willen laten zien dat ie eet.
 
Bovenaan