Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Po4 toevoegen

Erik's Reef

Senior Forumlid
Ik meet nu al vier meer als weken geen fosfaat meer in het aquariumwater, mijn Po4 test van ROWA (merc) geeft een lichterwaarde aan als nul. Een test met ionenwater komt overeen met nul van de test, µ0 uit de ionenwisselaar.
Ik heb een twee weken lang diepvriesvoer zonder ontdooien gevoerd en de Po4 stijgt nog niet, alleen nitraat is naar 10mg/l gestegen en rodeflap is ook weer aanwezig. De koralen zijn ook nog op kleur en de groot polieppige koralen staan er prachtig bij. De montiporas zijn ook aan het herstellen, maar telkens ik stop met het diepvriesvoer zo in de bak te gooien beginnen de montiporas na een dag of twee weer polieppen in te trekken en uittebleken.
Ik zoek nu een ander methode om Po4 toe te voegen, wat kan ik daar voor gebruiken en waar kan ik het verkrijgen, zonder dat de nitraat verder stijgt.
Gr. Erik
 
Erik,in koralle nr 29 staat een artikel over deze materie van Jorg Kokott,je zal ervoor naar de apotheker(kaliumdihydrogeenphosfaat) moeten gaan vrees ik ,ik kan me echter niet inbeelden dat je dit echt nodig hebt,je hebt vissen in je bak die je voert en aangezien je absorber weg is kan ik me niet inbeelden dat je zo snel een tekort hebt opnieuw
 
Luc bedankt voor je tip waar ik het kan verkrijgen, maar waarom is de test met ionenwater dan geler van kleur als met aquarium water. Ik heb ondertussen al drie po4 testsetjes in huis en kan er niets mee meten. Ook de kalium laboor test gaf een kalium van 454 mg/l. met de kaliumtest van KZ kwam ik nauwelijks aan 350mg/l. Wat moet ik dan nog gaan geloven. Waarom kun je het niet inbeelden dat er geen PO4 aanwezig is?. ik ga niet verder gissen en gokken, ik ga het proberen met kaliumdihydrogenphosfaat, wat heb ik nog te verliezen !. Zo kan het ook niet verder gaan. Gr. Erik
jawsee zei:
Erik,in koralle nr 29 staat een artikel over deze materie van Jorg Kokott,je zal ervoor naar de apotheker(kaliumdihydrogeenphosfaat) moeten gaan vrees ik ,ik kan me echter niet inbeelden dat je dit echt nodig hebt,je hebt vissen in je bak die je voert en aangezien je absorber weg is kan ik me niet inbeelden dat je zo snel een tekort hebt opnieuw
 
Het zijn nog altijd hobbytesten Erik en deels afhankelijk van onze eigen kleurinterpretatie,de kaliumtest als hobbytestset is in een ander artikel in koralle gewoon goed voor de vuilbak in te kieperen,een kaliumtest in een labo is een hele dure test gewoon omdat ze er eerst andere elementen moeten uitfilteren en daarom hecht ik weinig belang aan je uitslag van K omdat ze dit voor 50 euro onmogelijk kunnen meten volgens mensen die in dit wereldje rondlopen,po4 heb ik gisteren nog even met Pohl over gebabbeld en volgens deze man is dit onmogelijk,zeker met jou aantal vissen die je hebt rondzwemmen,je gaat nu nog veel meer gaan gissen en gokken door er po4 in te willen kippen,als het mijn bak was deed ik de kapotte stukken eruit en klaar.Hou ons op de hoogte als je het toch gaat doen
Erik's Reef zei:
Luc bedankt voor je tip waar ik het kan verkrijgen, maar waarom is de test met ionenwater dan geler van kleur als met aquarium water. Ik heb ondertussen al drie po4 testsetjes in huis en kan er niets mee meten. Ook de kalium laboor test gaf een kalium van 454 mg/l. met de kaliumtest van KZ kwam ik nauwelijks aan 350mg/l. Wat moet ik dan nog gaan geloven. Waarom kun je het niet inbeelden dat er geen PO4 aanwezig is?. ik ga niet verder gissen en gokken, ik ga het proberen met kaliumdihydrogenphosfaat, wat heb ik nog te verliezen !. Zo kan het ook niet verder gaan. Gr. Erik
 
Ikzelf zou er toch ook geen extra PO4 inkieperen.Er MOET PO4 in de bak zitten ,onmogelijk dat het helemaal 0 is (al beweren sommige testsetjes van wel).Eerder iets meer voederen en opletten voor de NO3 .

Denk er zelf aan om een Colorimeter te kopen voor PO4 van Hanna , denk dat deze de betrouwbaarste test is die men zelf kan uitvoeren. http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI-93713_Phosphate_Low_Range_Meter.html
 
Ik zou het niet in hoofd halen om PO4 aan mijn aquariumwater toe te voegen.

Zelf meet ook ik een waarde van 0,0 (Salifert), toch verbeeld ik mij echt niet dat er geen PO4 in mijn aquariumwater zit. Het heeft voor mij eerder een geruststellende werking dat het in elk geval niet te hoog is.

Misschien is het voor twijfelaars handig om eens dit te lezen
 
Colorimeter van Hanna zijn niet voor zeewater geschikt;)

Yvan zei:
Ikzelf zou er toch ook geen extra PO4 inkieperen.Er MOET PO4 in de bak zitten ,onmogelijk dat het helemaal 0 is (al beweren sommige testsetjes van wel).Eerder iets meer voederen en opletten voor de NO3 .

Denk er zelf aan om een Colorimeter te kopen voor PO4 van Hanna , denk dat deze de betrouwbaarste test is die men zelf kan uitvoeren. http://www.hannainst.co.uk/acatalog/HI-93713_Phosphate_Low_Range_Meter.html
 
Desert's Ocean zei:
Colorimeter van Hanna zijn niet voor zeewater geschikt;)
Lees dan maar eens goed de handleiding door ,zeker en vast SEAWATER is engels voor zeewater ,dacht ik toch.



Groetjes Yvan .
 
Ja klopt, had deze opmerking gekregen van Hanna vertegenwoordiger dat colorimeters niet al te goed zijn tesamen met zeewater.
Dus ik twijfel best.


Yvan zei:
Lees dan maar eens goed de handleiding door ,zeker en vast SEAWATER is engels voor zeewater ,dacht ik toch.



Groetjes Yvan .
 
michael zei:
fosfaat toevoegen????????


Dus jij hoeft nooit je ramen schoon te maken?
Fosfaat is niet de enige bron voor ongewenste algengroei of aanslag
 
Peter zei:
Fosfaat is niet de enige bron voor ongewenste algengroei of aanslag
Weet ik;)

Maar in mijn ogen zolang je nog je ruiten moet schoonmaken zit er genoeg fosfaat en nitraat in de bak.

Groetjes Michael
 
Bovenaan