Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Philips LED lamp!!

@Bjorn
Ha geen idee, klopt idd als je het in die context zet. Had alleen de laatste reply gelezen. Geen idee dat ie er zelf aan gewerkt heeft.

En dat van dat denken... Lets not go There.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Beste Theo,

Heb je nog meer foto's gemaakt van jou bak met de philips verlichting erboven? Zo ja, zou je deze dan met ons wilen delen? :)

Groet,

Frank
 
Dat matte licht is beter te aanschouwen als het onnatuurlijk disco schaduw licht wat van alle huidge de ledarmaturen af komt :p.

Ik denk dat er in het huidige gamma aan wel beschikbare armaturen al veel te veel verschil is om bovenstaande algemeen te kunnen stellen.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je de goede keuze maakt, je nu al led verlichting kunt hebben waar op door Luc als speerpunten genoemde zaken nog nauwelijks verbeteringen gewenst zijn (passief gekoeld, corrosiebestendigheid in de vorm van geanodiseerd aluminium en niet alle merken zijn aan het tobben gegaan met secundaire lenzen die het "disco-effect" in de hand werken).
Kan Philips dan niets toevoegen? Jawel, betaalbaarheid gecombineerd met degelijkheid! Maar of dat er van komt met de voorlopige prijsinschatting van €800 per armatuur, waarschijnlijk nog met meer kosten voor een aanvullende controller en een ophangsysteem, betwijfel ik. Ik ben in ieder geval wel benieuwd hoe e.e.a. er live uit ziet. :)
 
Als ik het zo allemaal lees, en kijk naar de prijsstelling zou dit wel is een eendagsvlieg van philips kunnen zijn er zijn niet zoveel mensen die 800 euro voor een lamp over hebben die zich nog moet bewijzen men zal dan al sneller overschakelen naar een bewezen bekend merk. Philips kwam destijds ook met de water purifier maar daar hoor je ook niet veel meer van. En als je maar een product ontwikkeld eens in de zoveel tijd dan gaat Philips niet echt bekend worden in de aquariumwereld en kunnen ze hun geld beter in hun core business steken.
 
Als ik het zo allemaal lees, en kijk naar de prijsstelling zou dit wel is een eendagsvlieg van philips kunnen zijn er zijn niet zoveel mensen die 800 euro voor een lamp over hebben die zich nog moet bewijzen men zal dan al sneller overschakelen naar een bewezen bekend merk. Philips kwam destijds ook met de water purifier maar daar hoor je ook niet veel meer van. En als je maar een product ontwikkeld eens in de zoveel tijd dan gaat Philips niet echt bekend worden in de aquariumwereld en kunnen ze hun geld beter in hun core business steken.


Er zijn ook mensen die geld over hebben voor een orphek atlantic welke in dezelfde prijs klasse zit, dus waarom geen philips? Men gaf ook eerst ook een paar 500-6-700 honderd euro uit aan een ATI powermodule en nu voor 1000+ voor hybrid. Er zijn ook mensen die eenzelfde bedrag neer tikken voor bijvoorbeeld een Dastaco. Het is zeker veel geld, iets waar het gross van de menigte toch zeker enkele nachten over moet slapen om dit bedrag over de toonbank te laten gaan. Ik ook hoor!! :eek:. Maar als er een lamp is die; groei, kleur en gezondheid van alle soorten koralen kan bewerkstelligen, net dat stukje meer representatie van natuur in de woonkamer weet neer te zetten, zich terug kan verdienen in een paar jaar en een redelijkwijs gegarandeerde levensduur heeft van enkele jaren, dan is de keuze respectievelijk sneller gemaakt :).
 
Ik snap de opmerking in zeker zin wel van de prijs. Het is een lamp die op dit moment nog niemand kent waardoor hij bij de meeste mensen niet op de lijst komt omdat hij te duur is om "te testen".
De lamp moet zichzelf nog bewijzen, hoe goed hij op dit moment ook is. Ik schrijf hem bij voorbaat zeker niet af hoor, ik ben ook benieuwd naar de lamp en de ontwikkelingen want ik vind deze ontwikkelingen altijd mooi in deze hobby.

Ik vind het zelf ook jammer dat er nauwelijks info over de specs gegeven wordt, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Op een hoop mensen komt dit nu wel over als een "reclamestunt" omdat we "de komende maanden" elke keer wat info gaan krijgen.

Dit is dus geen ellendige kritiek of flame maar enkel opbouwende kritiek van de ogen van een consument.
Ik denk dat met meer info je grotere kans hebt om mensen geduld te geven om te wachten.
Ik persoonlijk heb een ati hybride besteld omdat ik zelf "het gevoel" heb dat die de sporen inmiddels verdient heeft.
 
Er zullen altijd mensen zijn die nieuwe producten gaan gebruiken. Met de juiste marketing kun je bijna alles verkopen.

De beste in zijn klasse onderscheid zich vanzelf, maar of het marktleider wordt niet.

Ik heb er eigenlijk best wel vertrouwen in dat Philips in staat is om een betere lamp te ontwikkelen als zeg Maxspect. Zeker wanneer een bewezen professioneel platform wordt doorontwikkeld als aquarium lamp door 1 van de toonaangevende bedrijven op de verlichtingsmarkt.

Betrouwbaarheid en resultaat daar gaat het om, ik heb een Key led ging snel kapot, Maxspect idem, Pacific Sun na 3 jaar reparatie was duurder dan een gebruikte armatuur via het forum bovendien roest probleem. Heb nu 2 jaar 2 Atlantiks en tot nu toe tevreden/ geen problemen.
 
Ik heb er eigenlijk best wel vertrouwen in dat Philips in staat is om een betere lamp te ontwikkelen als zeg Maxspect.

Dat neem zo van je aan. Ik denk dat er ook niet zo heel veel nodig is om dat te bereiken. :biggrin:
 
In ieder geval een pluspunt dat aansturing met de diverse aquariumcomputer mogelijk is.
Hopelijk levert de keuze voor slechts 2 kanalen niet te veel beperkingen op. Niet iedereen is immers op zoek naar de "meest natuurlijke" mix van "kijklicht". (al is het maar voor een beperkt deel van de dag)
Het is niet te hopen dat het "uniek gepatenteerde optisch systeem", de door velen zo gewaardeerde schittering van een goed gebouwd led-armatuur weghaalt en het licht laat vervallen tot het matte licht dat we van t5 kennen.
Jammer dat er iets van een "introductie" wordt gedaan zonder vrijgeven van de specificatie's.

In het verslag van de fieldtest staat een foto van de proefopstelling. Op basis daarvan schat ik dat de armaturen minimaal 60cm boven het wateroppervlak hangen. Is dit nodig om voldoende spreiding te krijgen / "hotspots" te vermijden? Als dit de minimaal benodigde ophanghoogte voor dit armatuur is, dan zal dat de mogelijkheden flink beperken. (openbakken waarbij je recht in het licht kijkt en lichtkappen die onvoldoende hoogte bieden)

Op advies van een consumenten panel hebben we ervoor gezorgd dat de verlichting met de bestaande aquarium controllers aangestuurd kan worden.
Het is ook zonde dat als men in een dure computer heeft geïnvesteerd, de verlichting niet opnieuw in het systeem opgenomen kan worden.

Voor sommige aquarianen kunnen twee instelbare kanalen een beperking opleveren, maar consumentenonderzoek heeft ons juist geleerd dat veel aquarianen moeite hebben de juiste instelling voor hun verlichting te vinden.
Met soms meer dan 8 kanalen is het ook een behoorlijke uitdaging een setting te vinden die mooi kijklicht geeft, maar eveneens ook nog goed/gezond is voor je koraalgroei.
Het menselijk oog is hiervoor geen goede maatstaaf, maar zelfs met een PAR en spectrometer blijft dit lastig.
Op grond van deze overwegingen hebben we besloten spectrale content te clusteren zodat de consument zich minder zorgen hoeft te maken over het selecteren van het kleurpunt.
Elk kleurpunt tussen volledig gesatureerd blauw (prachtig tijdens de avond) en warme kleurpunten vergelijkbaar met HID kunnen gekozen worden (zowel kleurpunt als intensiteit).
Daarom is het verstandig het armatuur eens "live" te bekijken en te beoordelen of het door jou "mooi" ondervonden kleurpunt in de voorgestelde range valt.
Uiteraard hebben we er wel voor gezorgd dat de kleurpunten die nu veelvuldig gebruikt/ingesteld worden ook tot de mogelijkheden van het armatuur behoren.

Een LED met collimator (lens) zorgt voor een strakke bundel waardoor er inderdaad een sterk "schitterings" effect optreed in het aquarium.
Dit komt doordat het turbulente wateroppervlak op de bodem geprojecteerd wordt. Een groot nadeel van deze techniek wordt zichtbaar als meerdere LED kleuren gebruikt worden.
Op de bodem zijn dan verschillend gekleurde projecties zichtbaar wat in deze hobby wordt omschreven als het "disco" effect.
Dit kan opgelost te worden door de kleuren vooraf te clusteren onder de collimatoren zodat er geen/amper kleurverschil waarneembaar is.
Toch blijken (nauw gebundelde) colimatoren ook nadelige effecten te creëren voor de groei en gezondheid van de koralen.
In de bundel is het licht enorm intens, maar daarbuiten valt alleen maar licht afkomstig van reflecties.
Het koraal groeit dan in een soort sprietvorm en vormt geen gezonde "struikvorm" (iets waar de aquariaan naar streeft) .

Op langere termijn blijkt dus dat het veel beter is om juist een homogene lichtbron te gebruiken (iets waarin T5 verlichting in uitblinkt!).
In dit armatuur hebben we een geheel nieuwe aanpak geprobeerd waarin we een gedeelte van het licht mixen en homogeen uitsturen, en een ander gedeelte directioneel het aquarium insturen.
Dit geeft een balans tussen homogeen licht met toch een (beperktere) vorm van schittering.
De oplossing is zeker dynamischer dan T5 verlichting, maar rustiger dan sommige andere LED oplossingen.

Ook zie ik in dit topic dat er veel discussie blijft over de specificaties van het product bij introductie.
Ik begrijp de frustraties over het niet volledig vrijgeven van de specificaties, maar dit is voor Philips een logisch en standaard manier van werken.
Het is bijvoorbeeld met plagiaat in het achterhoofd houdende niet zo verstandig om 5 maanden voordat het product verkocht gaat worden alle technische details te delen.
Introductie is misschien ook een groot woord, misschien moeten we deze huidige informatie (en dit topic) als "sneak-peak" omschrijven.

In de fieldtest bij Twan Peeters was het van groot belang dat het licht zo homogeen als mogelijk over de koraalstekken verdeeld werd.
Elk koraal moet immers in gelijke hoeveelheid licht ontvangen om een juist en eerlijk vergelijk te maken (maximale verschil tussen dosering is +-50 PAR, wat een zeer kleine afwijking is).
Voor een normaal rifaquarium mag deze afwijking vele malen groter zijn.
De geadviseerde ophanghoogte van de lampen ligt tussen de 15 en 30 centimeter (bij mij thuis hangen ze bijvoorbeeld op 20cm).
 
Dat matte licht is beter te aanschouwen als het onnatuurlijk disco schaduw licht wat van alle huidge de ledarmaturen af komt :p. Ik ben het met je eens dat T5 wat vlakker kijkt omdat je geen rimpeling hebt maar als het gaat om kijklicht ziet het er vele male natuurlijker uit als dat roze/paars koud licht wat je met de huidige led armaturen hebt. Niet te vergeten dat T5 alle koraal kleuren mooier laat uitkomen zoals deze in werkelijkheid zijn, bij de huidige led armaturen springt in hoofdzaak alleen groen en paars eruit, kleuren zoals rood, oranje en roze zijn lang niet zo mooi onder led als onder T5. Ja, met blauwe led spingen sommige kleuren de bak uit, maar ook dan weer vallen vele andere kleuren helemaal weg. Zelf heb ik de philips lamp ook mogen aanschouwen bij Reef Corner, en ik moet zeggen dat de optics van de philips lamp gelukkig het disco effect weg neemt maar toch nog wel een lichte enkelzijdige rimpeling effect achterlaat. De rimpeling is niet zo duidelijk aanwezig als bij HQI, maar wel aanwezig. Daarnaast komen bij de philips lamp de koraal kleuren rood, oranje en roze ook veel mooier naar voren tov de huidige led armaturen zoals bijvoorbeeld maxspect, orphek of pacific sun. Ik ben de afgelopen jaren nooit liefhebber geweest van led verlichting als hoofdverlichting boven een zeeaquarium. Dit had diverse redenen, kijklicht, spreiding en spectrum. Maar na het aanschouwen van de philips armatuur zou ik die best wel boven mijn bak willen hebben topjes.

Groet,

Frank
Bedankt voor je positieve reactie!
We zien en lezen veel uiteenlopende reacties over (LED) verlichting voor deze hobby.
Vooral smaakverschillen in kleur en dynamiek (schittering effect) wijkt behoorlijk af tussen de consumenten.
10 consumenten, 10 meningen :).
Wij begrijpen ook dat het huidige armatuur niet bij elke consument in de smaak kan vallen.
 
Erg goed om te zien dat onze nationale trots en innovatief bedrijf Philips zich op onze hobby markt met LED beweegt. Ik heb mij aangemeld en het artikel ontvangen en gelezen. Ziet er overtuigend uit en ben benieuwd naar het vervolg en de nadere specificaties.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt, we gaan er alles aan doen om de consument tijdig op de hoogte te houden!

Beste Theo,
Heb je nog meer foto's gemaakt van jou bak met de philips verlichting erboven? Zo ja, zou je deze dan met ons wilen delen? :)
Groet,
Frank
Wordt aan gewerkt!
Als ik het zo allemaal lees, en kijk naar de prijsstelling zou dit wel is een eendagsvlieg van philips kunnen zijn er zijn niet zoveel mensen die 800 euro voor een lamp over hebben die zich nog moet bewijzen men zal dan al sneller overschakelen naar een bewezen bekend merk. Philips kwam destijds ook met de water purifier maar daar hoor je ook niet veel meer van. En als je maar een product ontwikkeld eens in de zoveel tijd dan gaat Philips niet echt bekend worden in de aquariumwereld en kunnen ze hun geld beter in hun core business steken.
Dit is inderdaad een risico, maar met de huidige tijdsbesteding en onderzoeken in het achterhoofd kunnen we concluderen dat we dit product zeer serieus nemen.
Ik snap de opmerking in zeker zin wel van de prijs. Het is een lamp die op dit moment nog niemand kent waardoor hij bij de meeste mensen niet op de lijst komt omdat hij te duur is om "te testen".
De lamp moet zichzelf nog bewijzen, hoe goed hij op dit moment ook is. Ik schrijf hem bij voorbaat zeker niet af hoor, ik ben ook benieuwd naar de lamp en de ontwikkelingen want ik vind deze ontwikkelingen altijd mooi in deze hobby.
Ik vind het zelf ook jammer dat er nauwelijks info over de specs gegeven wordt, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Op een hoop mensen komt dit nu wel over als een "reclamestunt" omdat we "de komende maanden" elke keer wat info gaan krijgen.
Dit is dus geen ellendige kritiek of flame maar enkel opbouwende kritiek van de ogen van een consument.
Ik denk dat met meer info je grotere kans hebt om mensen geduld te geven om te wachten.
Ik persoonlijk heb een ati hybride besteld omdat ik zelf "het gevoel" heb dat die de sporen inmiddels verdient heeft.
Helemaal begrijpelijk. We zorgen ervoor dat bij de launch van het product voldoende en overtuigende informatie beschikbaar is om zo eenvoudiger te kunnen beslissen of dit product aan alle wensen voldoet.
Er zullen altijd mensen zijn die nieuwe producten gaan gebruiken. Met de juiste marketing kun je bijna alles verkopen.
De beste in zijn klasse onderscheid zich vanzelf, maar of het marktleider wordt niet.
Ik heb er eigenlijk best wel vertrouwen in dat Philips in staat is om een betere lamp te ontwikkelen als zeg Maxspect. Zeker wanneer een bewezen professioneel platform wordt doorontwikkeld als aquarium lamp door 1 van de toonaangevende bedrijven op de verlichtingsmarkt.

Betrouwbaarheid en resultaat daar gaat het om, ik heb een Key led ging snel kapot, Maxspect idem, Pacific Sun na 3 jaar reparatie was duurder dan een gebruikte armatuur via het forum bovendien roest probleem. Heb nu 2 jaar 2 Atlantiks en tot nu toe tevreden/ geen problemen.
Klopt. LED verlichting zou eigenlijk garant moeten staan aan lange levensduur en betrouwbaarheid.

EDIT: Zo, nu is het tijd voor gourmetten :).
 
Ik zie het al helemaal voor me, de family aan de gourmet tafel met een paar Philips LED lampen erboven en jij met je telefoon de kleuren aan het instellen :)

EDIT: Zo, nu is het tijd voor gourmetten :).
 
Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, want ik kom uit de regio Eindhoven en dus wel Philips fan, maar de lamp zal zich moeten bewijzen want philips is nou niet echt een bekende naam in de aquariumwereld. Dus 100% eens met de opmerking van Fladder.
 
Het is natuurlijk wel zo dat Philips helemaal thuis is in licht. En laten we eerlijk zijn, hoeveel producten in zeewateraquarium wereld worden er niet gebruikt die van oorsprong eigenlijk helemaal niet bedoeld zijn voor onze hobby.

Ik denk ook dat sommige dingen beter/anders hadden gekund. Maar mij heeft niemand gevraagd en ik mag wel zeggen dat mijn bakje op volledig led het super doet (misschien veranderd dat in de toekomst ook wel, ik ben pas dik een jaar bezig).
We wachten het even af.
 
Het klinkt allemaal heel interessant, een veelbelovend ontwerp.
Blijf dit zeker volgen.

Wel heb ik 1 vraagje, gaat over de spec's. Daar wordt liever niets van vrijgegeven begrijp ik van Luc.
Maar het is slechts een eenvoudig dingetje...
Hoe groot worden de armaturen?

Nb. Als basis gaat de Philips GentleSpace LED gebruikt worden.
Ik zag bij de spec's van die armature dat er twee varianten zijn: 45x35 cm en 60x45 cm.
Welke gaat het worden?
 
Hallo Peter,

We maken gebruik van de 45x35 body.
Het CoralCare armatuur heeft dus exact dezelfde afmetingen.

Het klinkt allemaal heel interessant, een veelbelovend ontwerp.
Blijf dit zeker volgen.

Wel heb ik 1 vraagje, gaat over de spec's. Daar wordt liever niets van vrijgegeven begrijp ik van Luc.
Maar het is slechts een eenvoudig dingetje...
Hoe groot worden de armaturen?

Nb. Als basis gaat de Philips GentleSpace LED gebruikt worden.
Ik zag bij de spec's van die armature dat er twee varianten zijn: 45x35 cm en 60x45 cm.
Welke gaat het worden?
 
Hierbij een paar foto's van Theo's aquarium (gemaakt tijdens de installatie-dag van de verlichting).
Origineel hingen twee ATI Hybrids (2x 8x80W T5+ 4x75Watt LED) boven deze bak (maten 2.00x1.50x80).
De overige foto's zijn genomen met de Coralcare lampen ingesteld op een typische avond en dag setting.
De verlichting brandt nu op een gereduceerd vermogen om de bak langzaam aan de nieuwe verlichting te laten wennen.

Helaas gaat deze bak over een paar weken leeg omdat de inhoud naar een 6 Meter bak in België gaat verhuizen.
Na deze geplande verhuizing zal de bak snel van een nieuwe opbouw (en koralen) worden voorzien.
 

Bijlagen

  • DSC_0044.jpg
    DSC_0044.jpg
    64,8 KB · Weergaven: 198
  • DSC_0058.jpg
    DSC_0058.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 180
  • DSC_0092.jpg
    DSC_0092.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 186
  • DSC_0120.jpg
    DSC_0120.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 218
  • DSC_0122.jpg
    DSC_0122.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 207
Waar ik benieuwd naar ben is hoe de lamp zich gedraagd met name voor acan,s. Mijn huidige led laat alles oranje worden. Dit is pas te zien na een langere tijd. Ik ga dit in iedergeval volgen. Philips is nu eenmaal ren grote naam in de licht scène. Zelfs op fora,s in de US wordt dit besproken en gevolgd door vele mensen.
 
Hoi Luc,

Is er bewust voor gekozen om ze schuin te hangen boven de showbak van Theo ?

Omdat de bak van Theo behoorlijk vol gegroeid en het rif vrij stijl is van onder naar boven gezien langs de 2 zijkanten, twijfel ik of het onderste gedeelte van het rif langs de 2 zijruiten wel voldoende belicht wordt door ze schuin te hangen. Volgens mij als ze recht hangen lukt dat beter.

Overigens nog altijd beter dan de ATI's want daarvan bereikte ook maar weinig LED licht de zijkanten van het rif.

Wellicht zit ik ernaast en hebben jullie dit wel overwogen schuin gehangen.

Ik ben helaas nog steeds niet in de gelegenheid geweest om te gaan kijken, maar dat ga ik snel doen.

Groeten,
Erik



Hierbij een paar foto's van Theo's aquarium (gemaakt tijdens de installatie-dag van de verlichting).
Origineel hingen twee ATI Hybrids (2x 8x80W T5+ 4x75Watt LED) boven deze bak (maten 2.00x1.50x80).
De overige foto's zijn genomen met de Coralcare lampen ingesteld op een typische avond en dag setting.
De verlichting brandt nu op een gereduceerd vermogen om de bak langzaam aan de nieuwe verlichting te laten wennen.

Helaas gaat deze bak over een paar weken leeg omdat de inhoud naar een 6 Meter bak in België gaat verhuizen.
Na deze geplande verhuizing zal de bak snel van een nieuwe opbouw (en koralen) worden voorzien.
 
Bovenaan