Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ozon met-of zonder redoxmeter

fehres

Senior Forumlid
Is het verstandig om ozon zonder een redoxmeter-controller te gebruiken?
M.a.w. wat zijn de voors-en tegens.
 
Altijd met.
 
Ik zeg zonder, de waardens van de meeste redox controllers kun je niet vertrouwen, en zijn niet veilig genoeg om alleen daarop de ozon altijd aan te houden, kan natuurlijk wel als je ozonisator minimaal aanzet met tijdsklok ertussen.

ik zou een erg lage dosering ozon gebruiken en deze bijvoorbeeld maximaal een uur achter elkaar op je bak zetten.

Ik heb een 50 mg apparaatje een gele bak van 16000 liter in 2 dagen helder zien maken.
 
Bas Arentz zei:
Ik zeg zonder, de waardens van de meeste redox controllers kun je niet vertrouwen,
Ik ben van mening Bas dat,....het m.i. altijd nog beter is om een iets afwijkende ozon waarde te meten dan ozon toe te voegen zonder enige controle erop.

Komt nog bij dat je dan ook niet weet hoe hoog je redox op dit moment is en of het wel nodig is......

Mijn redox bijvoorbeeld, zit op dit moment op 419 mV, stel nu dat ik hiervan niet op de hoogte ben en gewoon een ozonisator in gebruik neem :confused:
 
Patrick_NL zei:
wat is het gevolg dan als de redox (te) hoog wordt?
Ik heb geen id waar de veilige grens ligt Patrick

Zelf heb ik mij een grenswaarde van max 450 mV gesteld, desnoods zet ik mijn afschuimer dan een tijdje op non actief

Ozon heeft de eigenschap om organisch materiaal te "verbranden", het lijkt mij dan ook logisch dat ozon van een bepaalde hoeveelheid gevaarlijk is zoniet een giftige uitwerking op onze dieren heeft
 
Dat ozon 'verbrand' ben ik met je eens, maar ik ben van mening dat de hoeveelheid waarbij het echt schade veroorzaakt, stukken hoger ligt.

Dit baseer ik op ozon in de lucht, het word vaak gebruiks als 'ontgeurder'. ook bij bliksem ontstaat enorm veen ozon. In kleine ruimtes met kopier-apparatuur is de hoeveelheid ook stukken hoger.

Het enige effect dat we als mens daarvan hebben is wat lichte hoofdpijn.

Ik ben van mening dat als je ozon kan ruiken, je te veel toevoegd (het reageert niet meer met het water)
Op deze manier kan je volgens mij nooit te veel doseren.

(ik ben chemicus, ik kan er heel hard naast zitten hoor :D )
 
Patrick_NL zei:
Het enige effect dat we als mens daarvan hebben is wat lichte hoofdpijn.
Ik ben van mening dat, een mens in dit opzicht wel iets meer kan verdragen dan onze enkele (tientallen) gram zware vissen.

Wij (mensen) kunnen in veel gevallen ook temperaturen van 50 graden C en meer overleven, en onze vissen daarentegen maar ........., naja, dat weet je zelf ook wel
 
Hier nog een schema van Sander aquaristik.
 

Bijlagen

  • redoxpotential.gif
    redoxpotential.gif
    5,4 KB · Weergaven: 43
Patrick_NL zei:
In kleine ruimtes met kopier-apparatuur is de hoeveelheid ook stukken hoger.
Ga daar maar 24uur en 7 dagen in de week inzitten :confused:


Hoe oud wou jij ook alweer worden :D
 
fehres zei:
duidelijk.
ik ga opzoek naar een redoxcontroller. (betaalbare suggesties welkom) :D
Ik kan je maar een advies geven

Probeer niet voor 10 eurocent op de eerste rij te gaan zitten

Een goede redoxsonde kost reeds ca 80,00 euro, toch zie ik wel eens een compleet nieuwe redox meters (incl sonde) voor ca 70 euro.

Dit soort meters zou ik niet durven te kopen
 
Peter zei:
Ik kan je maar een advies geven

Probeer niet voor 10 eurocent op de eerste rij te gaan zitten

Een goede redoxsonde kost reeds ca 80,00 euro, toch zie ik wel eens een compleet nieuwe redox meters (incl sonde) voor ca 70 euro.

Dit soort meters zou ik niet durven te kopen


Mee eens, het gaat mij ook niet om 10 eurocent. Maar om nu honderden euro's uit te geven gaat me wel te ver. :)
 
Te veel ozon, welke waarde het nu ook moge zijn boven de 400 mg, maar een chemicus zal dat wel weten, veroorzaakt voor een bepaalde waarde schade aan de kieuwen van vissen.

Bovenal, "meten is weten". Zo voorkom je heel wat ellende. ;)
 
Bovenaan