Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Overstappen DSR EZ-> Triton core 7

Kai.K

ZeewaterForum lid
Ik wil, na het opmaken van mijn huidige voorraad DSR, overstappen op de Triton method. Ik heb altijd met een wierenfilter gedraaid, dus het lijkt me een poging waard.
Momenteel draait alles aardig, zonder issues.
Verbruik EZ buffer is 50 ml per dag en de Ca en trace daarmee in verhouding. Magnesium vul ik af en toe aan omdat dat telkens wat omlaag trekt, maar is goed bij te houden.
DSR stelt: 16,7ml/100l = 1dKH verhoging, maar een dergelijke claim vind ik nergens bij triton...

Nu is mijn vraag dus, hoe reken ik de dosering DSR om naar de dosering triton? Er staat op de doos wel een startdosis, maar dat is natuurlijk niet gebaseerd op mijn specifieke verbruik. Heeft iemand hier enig inzicht in?
 
Ja hoor:
100L 1dKh = 5.13 ml (let wel, van 3a én 3b, beide zijn kh)
Dus als je nu 50 voor kh gebruikt, met core7 15ml ?
 
Ja hoor:
100L 1dKh = 5.13 ml (let wel, van 3a én 3b, beide zijn kh)
Dus als je nu 50 voor kh gebruikt, met core7 15ml ?
Bedankt voor de link Jan-Willem! Ik zal het voor de zekerheid nog even narekenen, maar heel fijn om dan alvast een leidraad te hebben voor mijn verbruik, dat scheelt weer wat gedoe.
 
Ja ik kom inderdaad ook uit op ongeveer 15ml.
Bedoel je dat ik dan van 3a 7,5ml en van 3b 7,5ml ga doseren? Of allebei 15 ml?
 
Ja ik kom inderdaad ook uit op ongeveer 15ml.
Bedoel je dat ik dan van 3a 7,5ml en van 3b 7,5ml ga doseren? Of allebei 15 ml?
Ik weet het antwoord al. "Dosage of each core7 solution". Lijkt me duidelijk. Bedankt voor de hulp!
 
Dus in grote lijnen is de factor DSR EZ buffer -> triton 0,3. Dat is niet slecht!
Dat betekent dat ik met mijn huidige verbruik ruim 2 maanden doe met het literpakket. Dus veel minder de doseercontainers bijvullen.
Ik ben benieuwd of het in de praktijk ook zo uitkomt.
Zodra ik de overstap heb gemaakt, zal ik erover berichten in mijn dagboek.
 
15 ml ga je niet redden .
voor het mis ging in mijn bak ,even groot als jou bak zat ik op 28 ml per dag nu 20
 
15 ml ga je niet redden .
voor het mis ging in mijn bak ,even groot als jou bak zat ik op 28 ml per dag nu 20
15ml zal ik mee starten, dat is ergens op gebaseerd. Ik ga natuurlijk niet een nieuwe methode starten en 2 weken niks meten. Ik verwacht nog wel wat te moet bijstellen, maar dat gaan we wel zien.
 
Jemig, wat is het moeilijk om praktische info te vinden over Triton om een beetje mee te kunnen rekenen...

Wat ik heb kunnen vinden:
Triton bevat per set van 1L flessen 19.500 dKH (dit heb ik ergens van een forum geplukt, niet van Triton zelf)
Op basis van de 16,7 mL/100L voor 1 dKH stijging bevat 1L DSR EZ buffer 1000mL/16,7*100=6000 dKH

19.500/6000 = 3,25 dus Triton is 3,25 keer geconcentreerder en als je 50 mL DSR EZ nodig had per dag van heb je 50/3,25 = 16,666667 mL Triton Core 7 per dag nodig.

Dus je berekening is helemaal juist.
Dat iemand anders met een even grote bak meer nodig had zegt bijzonder weinig, want dat hangt volledig af van het verbruik en dus de koraal bezetting.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt René! Ik worstelde ook met informatie vinden over Triton. Niks op de doos, niks op internet... Ruimte voor verbetering me dunkt.
Nou ja, uiteindelijk komen we er wel uit, en als t eenmaal draait, draait t.

En tsja, als ik moet kiezen tussen een onderbouwde berekening voor de startdosering of een anekdote, is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
We zullen zien of het in de praktijk ook in de buurt komt.
 
Bovenaan