Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstarten en nitriet blijft hoog !

Schouten_t

ZeewaterForum gebruiker
Beste Allemaal,

Ik ben vijf weken geleden begonnen met het opstarten van een zeeaquarium. Hierbij heb ik stenen laten importeren 25 KG door een speciaalzaak en deze direct in mijn aquarium gestopt na de wormen e.d. te hebben verwijderd. Nu heb ik mijn nh3/nh4 piek gehad. Maar mijn nitriet schiet de pan uit. Ik heb gisteren een 100% waterwissel gedaan door de stenen terug te zetten naar een kleiner aquarium. Maar 1 dag later vandaag dus is deze alweer 5mg/l plus want verder gaat de schaal van Sera niet.

Wat kan ik verkeerd doen of wat kan er verkeerd zijn ?

Wat is een normaal nitriet niveau tijdens de opstart ?

Geplande acties zijn: nieuwe no2 test kopen en een tweede 100% water wissel.

Week 1 heb ik 25% water ververst
Week 2 heb ik 25% water ververst
Week 3 heb ik 25% water ververst(nh niet meer meetbaar) No2 destemeer logisch ook.
Week 4 ben ik overgegaan van een 125L naar een 260 liter. 60% water wissel 10kg ingedraaid steen toegevoegd.
Week 5 heb ik 100% water ververst en is het steen terug het kleine aquarium ingegaan.

Ik heb het aquarium gevuld met osmosewater en zout (1.025).
Temperatuur is 25 graden.
KH 9
Po4= 0
Verlichting= 12 uur
 
misschien wat meer info
type afschuimer + capaciteit
evt andere techniek,misschien doet 1 van de apparaten zijn werk niet
ammoniak gemeten?hoe vers was het steen,misschien heeft het leven in de steen een te grote klap gekregen en is dood gegaan.
 
De bacteriën die nitriet naar nitraat omzetten hebben een stuk meer tijd nodig dan de bacteriën die ammoniak naar nitriet omzetten. Dit proces kan wel wat langer duren als je steen een grote klap heeft gehad zoals sammy al zei

Kortom, geef het nog een week of 2 de tijd en blijf waterwissels uitvoeren (100% is niet wenselijk, 25% om de paar dagen - afhangend van de nitrietgehalte - is wel prima)
 
De bacteriën die nitriet naar nitraat omzetten hebben een stuk meer tijd nodig dan de bacteriën die ammoniak naar nitriet omzetten. Dit proces kan wel wat langer duren als je steen een grote klap heeft gehad zoals sammy al zei

Kortom, geef het nog een week of 2 de tijd en blijf waterwissels uitvoeren (100% is niet wenselijk, 25% om de paar dagen - afhangend van de nitrietgehalte - is wel prima)

Bedankt voor het antwoord, maar wat is een normaal nitriet niveau bij opstarten ?

Ik begrijp namelijk dat mijn bacterien weer afsterven door het hoge nitrietgehalte. Ik heb nu 100% gedaan en het hoge gehalte is er weer. Vandaar mijn vraag of dit normaal is bij het opstarten ?
 
misschien wat meer info
type afschuimer + capaciteit
evt andere techniek,misschien doet 1 van de apparaten zijn werk niet
ammoniak gemeten?hoe vers was het steen,misschien heeft het leven in de steen een te grote klap gekregen en is dood gegaan.

Bedankt voor je antwoord,

Ik heb geen sump daar is geen ruimte voor.

Ik heb een Aqua Medic Turboflotor 1000 voor aquaria van 1000 tot 500 liter.
Ook heb ik een Fliterpomp van JBL E901. Hierin heb ik een fosfaatfilter, actief koolstof zonder fosfaat, sinterglasballen, voorfilter.
JBL verwarming met bescherming.
Twee stromingspompen van Tunze 1025.
Twee T5 lampen van het merk JBL.
Ik gebruik vloeibaar filter medium van Easy Life
Bacterien heb ik gebruikt fles is op en ben ik mee gestopt.


Dat was het wel zo'n beetje.

Maar is het wel normaal zo'n opstart met "vers steen"? Volgens mij gaan de bacterieen hieraan dood zo'n hoog level.
 
Geduldig afwachten. Nitriet zal je bacterien juist triggeren om zich te vermenigvuldigen zodat je meer bacjes krijg om dit om te zetten naar nitraat.

Uit jouw antwoord begrijp ik dat dit stadium waarin in zit normaal is ? Ik lees overal dat je bacjes hieraan juist dood gaan.
 
Ik denk dat je een vergissing maakt met hetgeen amonia en nitriet doet.
Je gooit levendsteen in een plasje zout water. Dit steen zit vol met leven maar ook met dood materiaal. Dit materiaal gaat rotten. Dan komen de bacterien in je steen in actie, ze pakken dat aan en omdat het veel rottend spul is wat ze moeten verwerken gaan ze zich ook nog eens vermenigvuldigen. Resultaat van het aanpakken ervan is amonia en nitriet

Dit zijn giftige stoffen die het leven (krabjes, kokerwormpjes, borstelwormpjes etc) op je steen nog meer onder druk zullen zetten waardoor er nog meer zal afsterven. Dus nog meer amonia en nitriet. De volgende stap zijn dus de bacterien die je nitriet omzetten in nitraat, dit heeft gewoon tijd nodig. Zodra dit proces zich heeft voltrokken zie je alles groeien en bloeien :) Zoek anders ff op de term stikstof kringloop.

Ik zou het advies van stunning volgen en het komt allemaal goed.

Edit: De opstart is pas klaar als je 2 weken je nh4, no2 en no3 op nul hebt staan.
 
Laatst bewerkt:
Het water heb ik laten testen bij Diebo Nieuwegein en het is inderdaad te hoog ! Mijn testset klopt dus. Daarom heb ik gevraagd om een set met de juiste nitrificerende bacterien. Het is bio digest geworden. Vandaag een toevoegen en over een week. Het kost wat 22,5 euro maar dan heb je, hoop ik, ook wat. Wat verder lest is geduld wat ik al verwachtte.
 
Wat maakt die 22 euro nou uit ??
Dat is goedkoper dan emmers met zout er in moeten gooien :)
overigens kan je met 100 % water wissels de weinige nitrificerende bacterien die je hebt ook een behoorlijke opdonder geven .
En begint alles weer opnieuw .
Groetjes Rob Charite
 
Het nitrietniveau is momenteel 0. Ik kan wel een gat in de lucht springen. Nitraat is nog 25 dus nog even wachten. Bedankt voor de tips en reacties.
 
Bovenaan