Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nitraat wil niet omhoog

Emperor1

Senior Forumlid
Aangezien m'n no3 al een tijdje op 0,2 stond heb ik vandaag 2 keer een no3 toevoeging gedaan.
De calculator gaf aan dat ik op 900 ltr water, om op een verhoging te komen van 1,0 11,6ml no3 moest toevoegen.
Ik heb 13ml toegevoegd, maar na een tijdje nog steeds geen verhoging te zien op m'n testje.
Daarna weer verhoogd met 13ml, maar volgens mij nog niet echt veel verschil.
Zal dit aan m'n nieuwe testje (vandaag gekocht) liggen, of kan dit een andere verklaring hebben?
Ik heb gisteren 5ml po4 toegevoegd, volgens de calculator zou dat ongeveer uit moeten komen op 0,06 po4.
Vandaag een meting gedaan, en kwam op 0,02 uit.
Daarna weer 3ml bij gedoseerd.
 
Laatst bewerkt:
Is er misschien een bepaalde volgorde van verhogen? Ik zal morgen wat foto's posten
 
Aangezien m'n no3 al een tijdje op 0,2 stond heb ik vandaag 2 keer een no3 toevoeging gedaan.
De calculator gaf aan dat ik op 900 ltr water, om op een verhoging te komen van 1,0 11,6ml no3 moest toevoegen.
Ik heb 13ml toegevoegd, maar na een tijdje nog steeds geen verhoging te zien op m'n testje.
Daarna weer verhoogd met 13ml, maar volgens mij nog niet echt veel verschil.
Zal dit aan m'n nieuwe testje (vandaag gekocht) liggen, of kan dit een andere verklaring hebben?
Ik heb gisteren 5ml po4 toegevoegd, volgens de calculator zou dat ongeveer uit moeten komen op 0,06 po4.
Vandaag een meting gedaan, en kwam op 0,02 uit.
Daarna weer 3ml bij gedoseerd.

Je hebt verschillende mogelijkheden:
- Het nitraat wordt zo snel vastgelegd dat het als weg is voor je kunt meten (lijkt me sterk)
- de calculator geeft een fout doseeradvies
- je flesje nitraattoevoeging wijkt af
- de nitraattest wijkt af, ze staan niet bekend om de betrouwbaarheid.

Om uit te sluiten dat je met 1 van de 3 laatst genoemde oorzaken te maken hebt, kun wellicht even je je een testje doen.
Bv zo: bereken met de calculator hoeveel toevoeging nodig is voor een verhoging van 5 ppm in 100l.
Pak deze hoeveelheid en vul aan met RO-water tot 1 liter. Vervolgens goed mengen.
Neem van deze oplossing 10ml en vul weer aan tot 1liter.
Doe nu de nitraattest. Als het goed is meet je 5ppm. Zo niet, dan is 1 van de 3 laatst genoemde zaken niet in orde.
 
Wat is een "tijdje" ? Het zou zomaar kunnen dat na een "tijdje" je nitraat alweer verbruikt is in je bak.


De calculator gaf aan dat ik op 900 ltr water, om op een verhoging te komen van 1,0 11,6ml no3 moest toevoegen.
Ik heb 13ml toegevoegd, maar na een tijdje nog steeds geen verhoging te zien op m'n testje.
 
Hoi Emperor1
Als je een salifert test gebruikt zou je het verschil in kleur tussen 0,2 en 1ppm goed moeten kunnen zien. De hoeveelheid die je hebt toegevoegt klop wel. Je gaf aan dat je niet veel verschil zag. Maar je zag wel verschil? En komt dit wel overeen met het verschil op de kleurenkaart?
Laat voor de zekerheid je nitraat ook door iemand anders testen, bv je winkelier, om er zeker van te zijn dat je waarde klopt. Deze verschillen moeten goed meetbaar zijn.Als je eerst 0,2 ppm meet en je voegt 1ppm Nitraat toe zal je met de gebruikte test normaal gesproken een duidelijk verschil moeten zien. Je zou je nitraat oplossing kunnen gebruiken om dmv verdunnen uit te testen of de nitraat concentratie die je denk toe te voegen ook echt klopt.
Aangezien m'n no3 al een tijdje op 0,2 stond heb ik vandaag 2 keer een no3 toevoeging gedaan.
De calculator gaf aan dat ik op 900 ltr water, om op een verhoging te komen van 1,0 11,6ml no3 moest toevoegen.
Ik heb 13ml toegevoegd, maar na een tijdje nog steeds geen verhoging te zien op m'n testje.
Daarna weer verhoogd met 13ml, maar volgens mij nog niet echt veel verschil.
Zal dit aan m'n nieuwe testje (vandaag gekocht) liggen, of kan dit een andere verklaring hebben?
Ik heb gisteren 5ml po4 toegevoegd, volgens de calculator zou dat ongeveer uit moeten komen op 0,06 po4.
Vandaag een meting gedaan, en kwam op 0,02 uit.
Daarna weer 3ml bij gedoseerd.

---- update ----

Ook een goed punt. Meet ongeveer een 1 uur na toevoegen je nitraat. Dan zou het meetbaar moeten kunnen zijn.

Wat is een "tijdje" ? Het zou zomaar kunnen dat na een "tijdje" je nitraat alweer verbruikt is in je bak.
 
Ik heb verschillende nitraat testen en wat ik er van vind welke betrouwbaar is. Ik zou het niet weten. Ik denk dat die testen afwijken. Je kan er wel zowat een verhoging of verlaging mee vast stellen maar het exacte resultaat blijft koffiedik kijken. Voor een exact resultaat denk ik dat je beter een tritontest doet. En je daarop baseert.
Bij mij wijken die nitraat testen allemaal af van een echte triton test en vooral zoiets als je onder de 1 ppm gaat. Als je met bv 0,1 of 0,2 begint te werken denk ik dat dit resultaat nooit betrouwbaar is.
Ik heb al gehad ik lees 5 ppm af en doe er na terug een test en dan is het 15 of 20. Ik weet het niet met die hobby testjes zeker niet met de nitraat testen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk
 
Ok dat is ook een ervaring. Ik hoor het idd wel vaker. Het is natuurlijk zo dat het inschatten van kleuren nooit echt objectief is en dat iedereen dit anders kan beoordelen. De ervaring die ik heb is dat de nitraat test van salifert een vrij betrouwbare range meet tussen de 2,5 en de 10. Dit is met referentie standaarden gemeten. Dit is natuurlijk wel de range waarin ik werk. Ik heb geen ervaringen met waardes die in het super lage of super hoge gebied zitten. Wel natuurlijk met een 0 waarde als negatieve controle ;).
Het is voor iedereen natuurlijk anders. Wat voor mijzelf heeft gewerkt is de controle reeks uitvoeren bij daglicht. De testen die ik nu nog doe vergelijk ik ook daar mee en doe ik ook alleen bij daglicht. Het gaat er mij om of mijn nitraat niet te laag gaat (lager dan 1) en niet te hoog (hoger dan 5). Voor mij werkt de test in dit gebied.
Ik heb verschillende nitraat testen en wat ik er van vind welke betrouwbaar is. Ik zou het niet weten. Ik denk dat die testen afwijken. Je kan er wel zowat een verhoging of verlaging mee vast stellen maar het exacte resultaat blijft koffiedik kijken. Voor een exact resultaat denk ik dat je beter een tritontest doet. En je daarop baseert.
Bij mij wijken die nitraat testen allemaal af van een echte triton test en vooral zoiets als je onder de 1 ppm gaat. Als je met bv 0,1 of 0,2 begint te werken denk ik dat dit resultaat nooit betrouwbaar is.
Ik heb al gehad ik lees 5 ppm af en doe er na terug een test en dan is het 15 of 20. Ik weet het niet met die hobby testjes zeker niet met de nitraat testen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9060I met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Aangezien alles stabiel moet worden omdat ik net ben begonnen met deze bak, ben ik begonnen met regelmatig bacterien toevoegen. Hier ben ik vorige week mee gestopt. Wel heb ik een kleine hoeveelheid biopellets meedraaien.
6981ed5dc909c0998684f91bc82c335d.jpg

Moet ik deze ook tijdelijk uit zetten, of is t slim om hiermee door te gaan en no3 bij te blijven voegen, of stoppen en no3 op die manier op laten lopen?
En anthonie, denk dat t niet zo snel word opgenomen.
Denk ook dat t niet waarschijnlijk is dat de calculator fout zit.
Wel twijfel ik aan de toevoeging, en aan of de test wel ok is.
Ik ga straks met m'n testset naar Sander om zijn water te checken, en daarna wil ik de oplossing gaan maken zoals jij m voorschrijft.
Tijden die test zal ik alles hier uitvoerig vastleggen.
Erik, een tijdje is ongeveer 2u, imo de juiste tijd om alle no3 opgelost te hebben.
Dennis, het verschil moet idd goed tezien zijn, maar tussen de toevoegingen door, maken de metingen niet veel verschil...
iig niet wat hij hoort aan te geven na m'n dosering.
Hoe kan ik een perfecte referentie vloeistof maken die verschillende uitslagen in decimalen verschil aan moet kunnen tonen?
Staat bv 1ml no3 op 1000ml osmosewater gelijk aan een uitslag van 0,001? (Ppm)
Carglassboy, ik had hier met m'n vorige test nooit problemen mee, dus moet nu nog ff uitzoeken waar t probleem zit.
M'n testen doe ik niet overdag, maar snachts.
Ik heb hier voorheen nooit problemen mee gehad, en denk ook niet dat dit de rede van m'n lage meetuitslag kan zijn.
Net bij daglicht een nieuwe test gedaan en de uitslag was 0,5
29afb5bc2293acda60edf2dd25b47682.jpg
 
Misschien zijn het in jullie ogen heel rare vragen die ik stel, maar helaas heb ik vroeger nooit opgelet tijdens natuur en scheikunde lessen [emoji12]
Daar ben ik t nut pas van gaan inzien sinds ik met zeeaquariums bezig ben :)
 
Hier een foto van de monti waardoor ik ben gaan denken dat m'n no3 impact heeft op sommige koralen.
Zijn dit de symptomen van een te laag no3 of/en po4?
765c607f434f0cb812505944e64bfd9e.jpg

Je ziet dat de rode kleur een beetje dof word en onderaan de voet word t weefsel heel grauw/wit.
Aangezien alle poliepen er gewoon op zitten, lijkt me dit geen wit worden door weefsel verlies.
 
Hier een foto van de monti waardoor ik ben gaan denken dat m'n no3 impact heeft op sommige koralen.
Zijn dit de symptomen van een te laag no3 of/en po4?
765c607f434f0cb812505944e64bfd9e.jpg

Je ziet dat de rode kleur een beetje dof word en onderaan de voet word t weefsel heel grauw/wit.
Aangezien alle poliepen er gewoon op zitten, lijkt me dit geen wit worden door weefsel verlies.

Je foto is verre van scherp. Je doelt op de lichtere puntjes links en rechts van de basis? Zouden dat niet gewoon groeipunten zijn. Bij calcificatie heeft het koraalweefsel vaak moeite om de groei van het skelet volledig bij te houden.
 
M'n bak draait nog niet zo lang. Pas iets van 5 weken.
Ben opgestart met dood levend steen en levend steen uit m'n vorige bak.
M'n waardes zijn allemaal in orde op m'n po4 en no3 na dan ;)
Dat is ongeveer 2 weken 0 geweest.
De foto is idd niet zo scherp, maar ik doel idd op het langzaam verdwijnen van de rode kleur vanuit links onder., en het bruiner worden van t koraal.
De poliepen zijn allemaal goed. Zowel aan de lps koralen als de hard koralen, zie je niks aan.
 
Mefisto, of doel je er misschien op dat deze waardes opgenomen worden door t steen? Ik had gelezen dat dat zo is met po4, maar is dat ook zo met no3?
 
Ik zie niets op deze foto wat me doet denken aan een te laag fosfaat of nitraat. De bruinige kleur laat me eerder denken aan het tegenovergestelde.

Bovendien schrijf je dat je 0,2 ppm nitraat altijd gemeten hebt en ook 0,02 fosfaat dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Een koraal gaat niet dood omdat je "maar" 0,2 nitraat 0,02 fosfaat meet.

Of een hogere streef "beter" is verschillen de meningen over, maar een te kort krijg je pas mee te maken als je over langere tijd NO3=0 en PO4=0 meet. Op moment dat je meetsetje voor de 1ste keer 0 laat zien is het in werkelijkheid nog steeds voldoende aanwezig. Is het echter dalende en blijft het dalende dan zal het meetsetje de weken erna ook 0 aangeven en dan loop je pas het risico dat je waarde echt de 0 gaat bereiken.



Hier een foto van de monti waardoor ik ben gaan denken dat m'n no3 impact heeft op sommige koralen.
Zijn dit de symptomen van een te laag no3 of/en po4?
765c607f434f0cb812505944e64bfd9e.jpg

Je ziet dat de rode kleur een beetje dof word en onderaan de voet word t weefsel heel grauw/wit.
Aangezien alle poliepen er gewoon op zitten, lijkt me dit geen wit worden door weefsel verlies.
 
Vanmiddag m'n test uitgeprobeerd op het aquarium van Sander, en die gaf precies dezelfde waardes aan op zijn test als op mijn test. Ook heb ik met zijn test mijn water getest en dit bleek idd tussen de 0,5 en 1ppm.
Dus heb ik t idee dat of de toevoeging niet overeen komt met de calculator, of dat de no3 heel snel door iets anders is opgenomen.
Maar los van dat denk ik dat ik snap wat het probleem in mijn bak was.
Toen ik net was gestart met m'n nieuwe bak, waren de waterwaardes top. Ik zag volledige poliepexpantie, en de bruine montipora danae zag ik na een paar dagen z'n blauwe kleur terug krijgen, denk alleen dat deze overgang voor bepaalde koralen zoals de danae te snel is geweest.
Ik denk niet dat dit een verband heeft met m'n lage po4 of no3.
De rode monti die langzaam bruin en van onder wit werd, heb ik nu hoger in de bak gezet, want m'n t5 lampen waren aan vervanging toe en daar ben ik 2 weken geleden pas mee begonnen. Heb er nu 4 vervangen. Kan t zijn dat de symptomen voor te weinig licht pas na een paar weken zichtbaar worden met de kenmerken die ik had?
Aangezien de poliepexpantie perfect is, en aan de lpsen niks te zien, leek t mij niet aan de waterkwaliteit te liggen.
Ik dat geval denk ik dat ik heel verschillende zaken over 1 kam scheer.
 
Ik denk dat je sommige dingen juist wel moet combineren 😅😅😅
In posting 9 geef je aan een kleine hoeveelheid biopellets te gebruiken .
biopellets zijn ontwikkelt om fosfaat en nitraat omlaag te brengen .
Dus waarom iets toevoegen waarvan je " weet" dat het er door
" filtering " weer uitgehaald wordt ??
Verwijder de biopellets en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ??
zal jouw nitraat waarde weer gaan stijgen .
groetjes Rob Charite
 
Ik denk dat je sommige dingen juist wel moet combineren 😅😅😅
In posting 9 geef je aan een kleine hoeveelheid biopellets te gebruiken .
biopellets zijn ontwikkelt om fosfaat en nitraat omlaag te brengen .
Dus waarom iets toevoegen waarvan je " weet" dat het er door
" filtering " weer uitgehaald wordt ??
Verwijder de biopellets en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ??
zal jouw nitraat waarde weer gaan stijgen .
groetjes Rob Charite
+1

Aanvullend
Mijn globale visie op de weging van een sps/mixed bak waarbij resultaat gericht gewerkt wordt.
Licht= 40%
Water kwaliteit= 40%
Diverse = het restant

Op een ander soort bak kan de weging anders uitvallen.
 
Eigenlijk creëeren we een " window of opportunity " hoe groter dat raam ??
des te vergevings gezinder zijn de diertjes die wij hebben .
voorbeeld :
ik heb een Bak overgenomen met nogal wat achterstallig onderhoud.
toen alles overgezet was en de bak draaide ?
meette ik een fosfaat waarde van 0,5 en een nitraatwaarde van boven de 100 mg/ l
Calcium 350 magnesium 1130 en kh 6
De vorige eigenaar was gestopt omdat de bak niet goed liep en er rare dingen gebeurde .
In deze bak stond een Acropora ????
Ik ben totaal niet van de sps dus eruit met dat ding .
Brak hem af en helaas er bleef een stuk Achter .
ondertussen zijn waardes
Calcium 430 magnesium 1350 en kh 9.
in mijn ogen onberispelijk .
nitraat waarde 25 mg/l , fosfaat 0,03 .
Ik ben nu een tijdje verder en warempel ?? Het stuk acro wat achter is gebleven ?
is lekker bruin maar zeker niet dood .
en gaat zelfs een groei puntje tonen .
moraal van het verhaal ??
ik zie vaker bakken naar de knoppen gaan met te arm water dan met te rijk water .
koralen gaan niet dood door te rijk water ,ze worden wel lelijk en bruin .
Het zijn de secundaire omstandigheden ,flap alg ect ect ,die dood en verderf veroorzaken .
Wat heeft dat met de " window of opportunity" te maken ?
Vies water met een laag gehalte aan ( groei ) zouten is de dood voor elk koraal ergo minuscuul raampje
schoon water met een lager gehalte aan ( groei ) zouten . Maakt betere overlevingskans kansen .ergo groter raam .
vuil water met optimale waarden aan ( groei zouten ) maakt de overlevingskans veel groter . Heel groot raam .
Natuurlijk moet je het wel in perspectief plaatsen en alles binnen het kader van het raam houden .
anders is het geen doen .
Waar het op neer komt is dat een beetje " vuil " in de vorm van nitraat/ fosfaat geen direct gevaar is .
groetjes Rob Charite
 
Bovenaan