Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuwe koudwater-zeeaquarium in Leeuwarden

Levendsteen voor koudzeewater is niet te krijgen. Althans ik zou niet weten waar in Nederland. Dus of gewoon dood/oud levendsteen ook wel vulsteen genoemd in je aquarium doen en dan komt daar vanzelf wel een bacterie cultuur op en zal mooi begroeien. En zoals eerder al gezegd kun je dit steen ook eerst nog in zee leggen/hangen. Bijvoorbeeld aan een steiger in een jacht haven ofzo. Allen heb je dan kans dat een ander het tegenkomt en ook mooi vind. Om je bak een bacterie boost te geven zou je wat zand uit zee in je bak of sump kunnen doen. Gewoon van het strand of de blubber van het wad. Mijn voorkeur gaat uit naar blubber want heb het idee dat hier meer bacteriën in zitten maar dat is een gevoel die ik niet kan onderbouwen. Ik zelf pak wel altijd het zand/blubber wat altijd onderwater zit, dus bij eb even een stukje het water inlopen.
 
Levendsteen voor koudzeewater is niet te krijgen. Althans ik zou niet weten waar in Nederland. Dus of gewoon dood/oud levendsteen ook wel vulsteen genoemd in je aquarium doen en dan komt daar vanzelf wel een bacterie cultuur op en zal mooi begroeien. En zoals eerder al gezegd kun je dit steen ook eerst nog in zee leggen/hangen. Bijvoorbeeld aan een steiger in een jacht haven ofzo. Allen heb je dan kans dat een ander het tegenkomt en ook mooi vind. Om je bak een bacterie boost te geven zou je wat zand uit zee in je bak of sump kunnen doen. Gewoon van het strand of de blubber van het wad. Mijn voorkeur gaat uit naar blubber want heb het idee dat hier meer bacteriën in zitten maar dat is een gevoel die ik niet kan onderbouwen. Ik zelf pak wel altijd het zand/blubber wat altijd onderwater zit, dus bij eb even een stukje het water inlopen.
 
Op het moment kan de koeler het watertemperatuur niet kouder dan 17,5 graden krijgen.
Terwijl de koeler op 12 graden is afgesteld.

Is dit een probleem of kan dit geen kwaad. Kan mij voorstellen dat het in de Noordzee en Waddenzee ook wel een aantal keer warmer is.

Groeten,
Ronald
 
Gisteravond bij laag water anemonen verzameld in Lauwersoog.
Ook daar nog een vrij grote kwal aangespoeld gevonden.
Golfbrekeranemonen + Knotszakpijpen komen van Texel, Oude Schild (Jachthaven).

Gevonden anemonen:
- Paardenanemoon
- Zeeanjelier
- Golfbrekeranemoon
- Slibanemonen (veel)

Hierbij enkele foto's:
IMG_0441.jpg Paardenanemoon?
IMG_0444.jpg Zeeanjelier?
IMG_0456.jpg Slibanemoon?
IMG_0459.jpg Slibanemoon 'blauw'?
IMG_0445.jpg Knotszakpijp + Golfbrekeranemoon? Komt van Texel, Oude Schild.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg enkele foto's anemonen:
IMG_0461 (1280x826).jpg Golfbrekeranemoon?? Komt van Texel, Oude Schild
IMG_0458 (1280x853).jpg Groepje Slibanemonen??
IMG_0460 (1280x853).jpg Ander groepje Slibanemonen??

Er groeit ook spontaan Zeesla. Best mooie plant ;)
IMG_0446 (683x1024).jpg
IMG_0447 (1280x853).jpg
 
Voor de rest gaat het eigenlijk wel aardig goed om het aquarium stabiel te krijgen en te houden.

Alleen heb ik het probleem dat het watertemperatuur niet lager krijg dan 18.8 graden. Koeler staat op 12 ingesteld.
Kan het zijn dat de koeler eens schoongemaakt moet worden?
Zoja, hoe doe ik dat?

Ik ben opzoek naar Groot Zeegras (Zostera marina) en Veertjeswier (Caulerpa taxifolia).
Hopelijk slaan deze groene wieren wel aan, want onze klein zeegras heeft het begeven, moet wel zeggen dat we dan ook wel extreem kleine stekjes hadden gekregen.

Hopelijk kunnen we later dan nog eens proberen zeepaardjes of zeenaalden te introduceren :oops:
 
Laatst bewerkt:
Zo lang je onder de20 C blijft is er niets aan de hand ;)

Taxifolia zou ik zelf niet nemen ga dan liever voor racemosa.

Wat voor koeler Heb je? als hij niet voldoende koelt zul je of een freonlek hebben en dan zal hij langzaam helemaal stoppen, of je koeler heeft gewoonweg niet genoeg capaciteit.

En zeepaardjes zijn bijna niet aan te komen en nog moeilijker in leven te houden, zo moet je elke dag voeren en kun je geen andere snelle eters meer in je aquarium houden. Niet doen dus.


GR
 
Zo lang je onder de20 C blijft is er niets aan de hand ;)

Taxifolia zou ik zelf niet nemen ga dan liever voor racemosa.

Wat voor koeler Heb je? als hij niet voldoende koelt zul je of een freonlek hebben en dan zal hij langzaam helemaal stoppen, of je koeler heeft gewoonweg niet genoeg capaciteit.

En zeepaardjes zijn bijna niet aan te komen en nog moeilijker in leven te houden, zo moet je elke dag voeren en kun je geen andere snelle eters meer in je aquarium houden. Niet doen dus.


GR

Waarom liever C. racemosa ivm C. taxifolia? De laatste heeft wat meer bredere bladeren.

De koeler is als het goed is een Aqua Medic Titan 1500, maar zou ook een 2000 kunnen zijn. Zal morgen of dinsdag even kijken.

Zeepaardjes doen we dan zeker niet, maar zou zeenaalden wel kunnen? Of zitten we dan met hetzelfde probleem?

GR
 
Taxifolia is giftig, en het laat zichzelf soms leeg lopen. Water helemaal bruin en je houd witte blaadjes over.

ZEenaalden zijn goed in leven te houden, helemaal de grote zeenaald.

Weet niet wat de omgevingstemperatuur is waar de bak staat maar ga er maar van uit dat de koeler gewoon zwaar ondermaats is.
vergeet namelijk niet dat koelers eigenlijk gebruikt worden voor tropische aquariums die ze maar een paar graden hoeven te koelen. Ik kon mijn 200 liter bak net op 13 graden houden met een 800 watt bierkoeler ;)
 
Taxifolia is giftig, en het laat zichzelf soms leeg lopen. Water helemaal bruin en je houd witte blaadjes over.

ZEenaalden zijn goed in leven te houden, helemaal de grote zeenaald.

Weet niet wat de omgevingstemperatuur is waar de bak staat maar ga er maar van uit dat de koeler gewoon zwaar ondermaats is.
vergeet namelijk niet dat koelers eigenlijk gebruikt worden voor tropische aquariums die ze maar een paar graden hoeven te koelen. Ik kon mijn 200 liter bak net op 13 graden houden met een 800 watt bierkoeler ;)

Hoe snel laat C. taxifolia zichzelf leeg lopen? Want heel veel aquarianen gebruiken deze soort.

Als we de grote zeenaald hebben, kunnen we deze dan ook voeren met watervlooien? Deze zijn namelijk makkelijk te kweken in een regenton :eek: .

Ik ga eerst even kijken of de koeler niet verstopt zit. Dus even doorspuiten met tuinslang en daarna 1 uur doorspoelen met azijn en daarna goed uitspoelen. Dan nog even een dagje aan kijken, dan kunnen we altijd nog iets anders proberen.
Maar de omgevingstemperatuur in het filterhok is ook ongeveer 10 graden warmer dan in gebouw. Geen ventilatie, dus we zijn al in overleg met de Technische Dienst of we enkele ventilatieroosters kunnen krijgen.

Groeten,
 
Soms verbaas ik me wel wat over je opmerkingen. Zo zijn er volgens mij maar weinig aquarianen die een koud zeewateraquarium hebben en daarvan zullen er zeker nog maar weinig zijn die daar caulerpa in hebben staan. Je verwijzing naar die "vele aquarianen" snap ik dus eigenlijk niet. Verder heeft caulerpa, welke soort dan ook, geen bladeren, het is geen plant. Het leeglopen van de cellen ervan wil je niet meemaken: het vernietigt al je levende have, zeker in een nieuw-ingerichte en dus onstabiele bak. Wanneer je toch het risico wilt nemen volg dan het advies van P-W. Daarbij is dat risico nog het minst.
Voeren met watervlooien (en cyclops) aan hele kleine zeenaaldjes kan, mits je er rekening mee houdt dat ze (die vlooien enz.) binnen enkele minuten dood zijn en dan dus allemaal opgegeten moeten zijn. Doe je dit niet dan vervuilt je bak op een vreselijke manier. Grotere zeenaalden zullen niet of nauwelijks op watervlooien reageren en hebben er ook onvoldoende voeding aan. Diepvries krill en zelfgevangen voer (garnalen, steurkrabbetjes, zandvlooien) wordt meestal ook dood goed gegeten. Dus vangen en in de diepvries.
En tot slot: vulsteen (gebruikt levend steen) wordt vaak genoeg aangeboden voor heel weinig geld. Zelf laat ik dat enige maanden buiten op de zonkant van de tuin, liggen. Het bleekt dan helemaal wit op en alle organismen sterven af. Ik doe het vervolgens in de bak zelf en in de sump. Boven de sump is geen verlichting. Net als P-W gebruik ik bezinksel uit zee als bacteriebron. Verder heb ik in de bak een zandbodem van zand uit de getijzone.
 
Soms verbaas ik me wel wat over je opmerkingen. Zo zijn er volgens mij maar weinig aquarianen die een koud zeewateraquarium hebben en daarvan zullen er zeker nog maar weinig zijn die daar caulerpa in hebben staan. Je verwijzing naar die "vele aquarianen" snap ik dus eigenlijk niet. Verder heeft caulerpa, welke soort dan ook, geen bladeren, het is geen plant. Het leeglopen van de cellen ervan wil je niet meemaken: het vernietigt al je levende have, zeker in een nieuw-ingerichte en dus onstabiele bak. .

Hallo Ernst,

Ik denk dat ik dan te snel conclusies heb gemaakt, maar als je zoekt op Google naar zeeaquaria zie je in erg veel bakken ook Caulerpa staan. Dus vandaar dat ik zei van veel aquarianen. De toxische stoffen had ik gelezen, maar niet dat dat zo makkelijk vrij kan komen. Door jullie ervaring ga ik deze wier dan ook niet gebruiken.

Verder ben ik al aan het kijken om de sump opnieuw in te richten. Ze hebben nu van dat filtersubstraat er in zitten dat je ook vaak ziet bij vijvers, maar hierin hoopt veel rommel zich op en dat lijkt mij niet goed. Ook soort steen, maar dan niet poreus. Hopelijk kan ik snel aan "dood" levend steen komen en het op de manier van jullie toevoegen aan de sump.

Is iemand ook bekend met Chondria coerulescens? Dit is een wier dat nog geen NL benaming heeft en af en toe voorkomt in Zeeland. Is dit ook goed te houden in het aquarium?

Groeten,
Ronald
 
Ik bedoelde het niet rot, hoor! Dat wier heb ik op internet zitten bekijken: ik kende het niet maar geloof dat ik het in Bretagne wel heb gezien. Heb er dus geen ervaring mee. De maand augustus breng ik als gebruikelijk in Bretagne door en daar zal ik er naar zoeken.
Heb je het nog een beetje koel kunnen houden de laatste dagen? Mijn koeler heeft wel hard moeten werken maar de temperatuur bleef toch nog onder de 18 graden. Een stevige ventilator die op en over de sump gericht staat helpt daarbij behoorlijk.
 
Geeft niet Ernst, soms kan ik nog al bijdehand uit de hoek komen, terwijl dat niet mijn bedoeling is.
Ik bekijk dingen van veel verschillende kanten, terwijl veel mensen van 1 kant ervaring hebben met bepaalde dingen en zich dan alleen aan die manier van werken houden.
Als ik dan door vraag hebben ze het toch op andere manieren geprobeerd en bleek toch niet goed te gaan. Ook die ervaringen wil ik graag horen, zodat ik de gedachten gang kan volgen.
Op deze manier bouw je ook ervaring op 'vallen en opstaan'.

En via een forum is het vaak lastig om je vragen goed op papier te zetten. Waardoor het soms verkeerd gelezen wordt.
Gelukkig zijn er mensen zoals jij die er dan even tegen in gaan en kan ik het anders uitleggen om misverstanden te voorkomen.

Maar ik ben benieuwd of je het wiertje kunt vinden. Vaak zijn ze in de Middelandse Zee waargenomen en zijn ze verder naar het noorden toe vrij zeldzaam. In NL worden ze af en toe eens in Zeeland waargenomen.

Groeten,
Ronald
 
Vanavond Leeuwarden-Dronten heen en weer geweest om nieuwe zeedieren voor het Noordzee aquarium van het Van Hall Larenstein op te halen. Mooi ritje en leuk kort gesprek gehad met Jan van Eechoud.

De dieren die we gekregen hebben:
- 4 Goudharders
- 2 Steenslijmvissen
- 1 Pauw slijmvis
- 3 Garnalen (soort nog onbekend)
- 1 Zee-egel
- 7 - 8 Wasrozen (van 4cm t/m 10cm groot)
- 1 Aardbeianemoon
- 1 Paardenanemoon

Foto's komen zo spoedig mogelijk.
Heel erg bedankt Jan!
 
Dat het gelukt is een "kort" gesprek met Jan te hebben is een hele prestatie! :biggrin:. Gelukkig klinkt het dat het goed met hem gaat.
Pas op met die wasrozen. Ik heb ze ook in het aquarium gehad maar daar zijn nogal wat slachtoffers door gevallen. Ze kunnen niet sluiten en vooral gedurende de nacht bestreken hun tentakels, maar vooral hun "pijlen" een grote oppervlakte. Vissen die nieuw in de bak geplaatst werden (en dus nog geen vaste slaapplaats hadden) verdwaalden nogal eens. Eenmaal in contact met deze mooie dieren zijn ze ten dode opgeschreven.
 
Dat het gelukt is een "kort" gesprek met Jan te hebben is een hele prestatie! :biggrin:. Gelukkig klinkt het dat het goed met hem gaat.
Pas op met die wasrozen. Ik heb ze ook in het aquarium gehad maar daar zijn nogal wat slachtoffers door gevallen. Ze kunnen niet sluiten en vooral gedurende de nacht bestreken hun tentakels, maar vooral hun "pijlen" een grote oppervlakte. Vissen die nieuw in de bak geplaatst werden (en dus nog geen vaste slaapplaats hadden) verdwaalden nogal eens. Eenmaal in contact met deze mooie dieren zijn ze ten dode opgeschreven.


Dat is goede info Ernst, Gelukkig heb ik de wasrozen zoveel mogelijk in het open stuk geplaatst.
Veel vissen gaan tussen de stenen of schelpen zitten, hier heb ik ook geen wasrozen geplaatst.
Hopelijk blijven de wasrozen zitten waar ik ze geplaatst heb. De slibanemonen en Golfbrekeranemonen zijn al leuk aan de wandel en zitten bijna elke dag ergens anders. Gelukkig komen ze niet bij de overloop in de buurt, maar ik zal dat in de gaten houden.

Ik moest het wel kort houden met Jan, want anders was mijn school al dicht en kon ik de vissen niet in het aquarium overzetten en had ik ze thuis moeten laten overnachten. Dat overnachten leek mij nou niet ideaal en ik was bang dat ik dan veel uitval zou krijgen.

Groeten,
Ronald
 
Vervolg foto's:

IMG_0511.jpg
IMG_0520.jpg
IMG_0524.jpg
IMG_0516.jpgIMG_0509.jpg

Als er mensen zijn die dichtbij Leeuwarden wonen of zin hebben in een kort tripje en het aquarium willen zien.
Dan is er voor de geïnteresseerde op 3 Juli een open dag op het Van Hall Larenstein, Agora 1.
Er zijn die dag nog veel meer interessante dingen te zien, waaronder het redelijk besproken Bijenproject.

Groeten,
Ronald
 
Laatst bewerkt:
Het dierenbestand voor het Noordzee-aquarium van 27-06-2013:
2 Penseelkrabben
1 Blauwe zwemkrab
4-5 Heremietkreeften
2 Zeesterren
1 Gewone zee-egel (Middellandse Zee)
15-20 Alikruiken

1 3-doornige stekelbaars
3 Diklip-harders
2 Steenslijmvissen
1 Pauwslijmvis
2 Puitalen
1 Tong
6/7 andere platvissen (hoogstwaarschijnlijk schol, maar ze zijn nog zo klein dat determineren voor niet-experts niet te doen is)

3 Paardenanemoon
1 Aardbeianemoon
1 Zeeanjelier
4 Golfbrekeranemonen
8 Slibanemonen
6 Wasrozen
 
Bovenaan