Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nano aquarium koel houden?

DOJO97

ZeewaterForum lid
Mede aquarium houders, hoe houden jullie je Nano aquariums koel? Mijn aquarium staat in een ruimte die best warm kan worden in de zomer maar is een koel aggregraat voor een Nano van 60L niet heel snel overkill? meestal beginnen ze vanaf 150L ofzo toch?

Thx!
 
fans ( speciale ventilatoren voor aquariums) is misschien een optie?
Dat is inderdaad een optie waar ik eerst naar keek en nog steeds naar kijk maar dan hebben ze mij als tegen argument verteld dat die niet veel doen als de omgevingstemperatuur te warm is?
 
Ik heb zelf al jaren zo'n setje van 3 ventilatortjes in één behuizing die op het wateroppervlak gericht zijn. Ik kan het daarmee zo'n 2-2.5° koeler houden dan de omgevingstemperatuur, dat komt puur door de verdamping die warmte aan het water onttrekt. Twee jaar geleden met die hete zomer werd het 30° in mijn living, het water steeg tot 27.5° wat nog net kon voor de koralen. Wel in de gaten houden dat je dan dagelijks meer water moet toevoegen om dit verdampen te compenseren
 
Ik heb zelf al jaren zo'n setje van 3 ventilatortjes in één behuizing die op het wateroppervlak gericht zijn. Ik kan het daarmee zo'n 2-2.5° koeler houden dan de omgevingstemperatuur, dat komt puur door de verdamping die warmte aan het water onttrekt. Twee jaar geleden met die hete zomer werd het 30° in mijn living, het water steeg tot 27.5° wat nog net kon voor de koralen. Wel in de gaten houden dat je dan dagelijks meer water moet toevoegen om dit verdampen te compenseren
Dan ga ik toch eerst naar die ventilators kijken en dan het maximum aantal ventilators dat ik kwijt kan.

Achteraf een aggregaat erbij halen kan altijd nog als er nood aan de man is.
 
koelelement in je aanvulwater in combinatie met fans werkt hier elk zomer super
 
Hoi,

Recent voor ook een nano deze gehaald, toert mooi op en is redelijk stil, en je hebt geen 2e controller nodig want deze zit er al in. Koeler is altijd stiller maar wel een stuk prijziger.

 
koelelement in je aanvulwater in combinatie met fans werkt hier elk zomer super
Dat is echt enorm slim! Dat ik daar niet aan gedacht had 😅
 
Ik koel mijn stekkenbak trouwens ook al jaar of 12 met gewone tafelventilator in de warmste dagen en werkt prima. Hoofdbak de afgelopen zomer met bevroren flessen water in de sump prima gered maar dan moet je beter thuis zitten om de flessen steeds te wisselen.
 
Nano? Oppakken en in de koelkast zetten 😜

Zonder gekkigheid, ik heb jaaren een 220-240 liter bak gekoeld met ventilatoren en voor de echt warme dagen bevroren flessenwater.
2x1,5 L in de ochtend 2x1,5L in de avond.

De fase overgang van vast naar vloeibaar onttrekt extra warme. Dus smelten in de bak/sump is effectiever dan ijs in je bijvulwater.
 
Nano? Oppakken en in de koelkast zetten 😜

Zonder gekkigheid, ik heb jaaren een 220-240 liter bak gekoeld met ventilatoren en voor de echt warme dagen bevroren flessenwater.
2x1,5 L in de ochtend 2x1,5L in de avond.

De fase overgang van vast naar vloeibaar onttrekt extra warme. Dus smelten in de bak/sump is effectiever dan ijs in je bijvulwater.
Niet veel plek meer in die nano sump voor flessen 😅 misschien bij de opvoerpomp
 
Bovenaan