Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

middelandsezee

Hoi Michiel

leuk stukje over het aquarium daar
zijn wel erg kale baken daar zo te zien op de foto's, maar wel leuk als je er toch bent om er even te gaan kijken
die gele poliepen zijn ook erg mooi die heb ik ook maar ze staat bij mij niet zo mooi open als daar
 
ik zou je gele poliepen goed gericht bijvoeren. ze zien er nogal non photosynthetisch uit. verder zal het ze goed helpen als er wat minder haaralg om ze heen staat. ook tussen wier en koraal vinden chemische gevechten plaats en in de natuur zal koraal wijken voor wieren als er geen vissen of ongewervelden zijn om deze wieren snel genoeg op te eten. filter je over actieve kool? ik vind deze koudwaterbakken altijd grappig om te zien, het verbaast me wel dat er altijd gekozen wordt vissen en alg. ik ben wel echt jaloers op je gigantisch mooie anemone.
 
Hallo toontjuh

de poliepen voer ik bij als ze open staan dat doen ze niet echt vaak is het zelfde als de rode paardenanemonen die voer ik ook als ze open gaan doen ze ook niet vaak
ik filter nog niet over kool ben er wel mee bezig heb een potfilter gekocht filter wel over phosfaat hars (rowafos)

die alg ik wou dat ik er van af was ben elke week aan het borstelen en af hevelen er zit gewoon nog te veel voeding in de bak
ik ververs wel wekelijks 150 tot 220 liter water

ik denk dat ik ook vissen weg moet gaan doen om de belasting naar beneden te doen

de grote anemonen zijn echt erg mooi ben er ook erg blij mee heb ze al meer dan een jaar in de bak ze waren toen denk ik de helft van de grote
 
Wellicht is het plaatsen van fosfaatkiller wel de eerste en goede optie om je alg terug te brengen. Je steen lijkt mij niet zo poreus zoals "ons" levend steen dus daarin mis je het natuurlijke filtratiesysteem waar veel zaken worden afgebroken.

Biopallets werken heel goed in een bak met poreus steen, geen idee hoe dat bij jou zou aanslaan. Voorwaarde is wel dat de hoeveelheid afdoende is want anders hoef je er niet aan te beginnen. Wervelfilter of de grove uitvoering in je overloop werkt ook prima.

De natuurlijke manier is natuurlijk een schoonmaakploeg zoals heremietkreefjes (die ik ook met massa's heb gezien in de Middelandse zee) en natuurlijk zeeegels. Als je deze niet bovenwater laat komen bij het vangen gaan ze echt tijden mee en eten maar één ding: alg. Maar ja, wanneer ben je weer in Zuid Frankrijk ?
Vissen wegdoen helpt natuurlijk altijd, zeker als er grotere zwemmers die veel voer vragen, bij zitten. Alle kleine blenni's etc kunnen met beperkt voer prima functioneren. En het diepvriesvoer (neem aan dat je dat gebruikt) altijd uitspoelen voordat het je bak in gaat!

Voor de rest, een hele leuke bak. Hoop dat je je alg de baas wordt.

Jan ;
 
Hallo Jan

mijn steen in inderdaad niet poreus het is basalt heb daar een verkeerde keuze mee gemaakt maar zie het nu niet meer zitten om de bak leeg te hallen en er oud levend steen in te doen

voer laat ik altijd uitlekken dat scheelt al veel vervuiling

die bio pellets ga ik gewoon proberen en dan zie ik wel als het werkt

ik heb er een schoonmaak ploeg in zitten stuk of 15 heremietkreeften en ook zo iets aan slakken en er zitten 2 zee-egels in die erg hun best doen als ik dat had geweten had ik wel meer egels mee genomen had er namelijk nog wat terug gedaan

zuid frankrijk word volgend jaar pas weer dus het blijft poetsen en verversen
 
Nee, je bak uitelkaar halen zou ik ook niet aan beginnen. Alleen al om hoe het eruitziet; Prima namelijk en als ik eerlijk ben, ook gewoon de juiste stenen voor de Middellandse Zee-look. Het was meer een conclusie en daaruit geredeneerd dat daar ook een deel van je algprobleem ligt (volgens mij dan hé).

Ik heb even geen beeld van je sump maar als je daar wat ruimte hebt, zou je daar wellicht een "poreuse" sitatie kunnen creëren. Bijv. oud levend steen tot grove stukjes slaan, en laag grof koraalzand en dat in combinatie met de biopellets als biologische ondersteuning mee laten draaien. Dit liefst áchter je eiwitafschuimer.


Voordeel van je basalt is wel dat het niet geen fosfaat bindt, dus je kunt het makkelijker uit je systeem krijgen. En ik denk dat de gewone zee-appel en die met die heel lange sprieten uit de tropische zeewaterhobby jouw temperaturen ook prima overleven. En die eten veel alg!

Het zou toch heel mooi zijn als je je huidige inrichting algvrij zou kunnen krijgen.

Succes Jan
 
hallo Jan

dat is een goed idee oud steen in de sump ik kan het alleen voor de afschuimer legen daar heb ik een leeg vak maar daar past dus geen afschuimer in

ik denk dat de tropische egels het niet gaan overleven, in de winter daalt de temperatuur naar 15 graden om vervolgens zomers naar de 20 graden te gaan dit ligt aan de temperatuur in mijn kelder

en buiten dat ik er een echt biotoop van wil houden komt er geen dier uit een ander gebied in ;)
 
Een biotoopbak hoort idd geen andere dieren te hebben, heb je helemaal gelijk in. Geen idee eigenlijk of slakken uit Zeeland (Grevelingen) echt anders zijn. Helpen natuurlijk ook lekker opruimen en altijd makkelijk te verwijderen.

Ik zou het voor nu zoeken in fosfaatkiller voor de korte termijn, biopellets icm een substraat voor het vervolg en wellicht dat er nog iemand richting de Middellandse zee gaat :)

Jan
 
Hoi Jan

fosfaat killer zit er in heb de biopallets gisteren gekocht van het weekend ga ik dat in het filter doen

denk dat de slakken alle maal uiteindelijk als voer eindigen had er dit jaar ook wat mee genomen en de helft is al gesloopt door de lipvissen
ik geef ze wel eens levende mosselen die hebben ze met 5 minuten open :)

ik ga dit jaar nog een keer naar zuid Frankrijk :) kan ik toch nog wat egels mee nemen
 
heb de biopallets sinds van de week in een potfilter zitten nu maar kijken als het gaat werken
heb net in een nieuw topic wat vissen aan geboden dus dat zal wel gaan schelen met voeren
komt de water kwaltijd wel weer ten goeden
wat wel leuk is ik heb 3 coris julis waar van er 2 aan het om kleuren zijn naar supermannen daar
moet er jammer genoeg wel een van weg ze beginnen wat ruzie te maken
 
Bio pallets in een potfilter! dan moet je wel de grotere hebben die hoeven niet te wervelen. Als je de kleine versie hebt en ze wervelen niet dan wordt het een stinkende tijdbom.

heb de biopallets sinds van de week in een potfilter zitten nu maar kijken als het gaat werken
heb net in een nieuw topic wat vissen aan geboden dus dat zal wel gaan schelen met voeren
komt de water kwaltijd wel weer ten goeden
wat wel leuk is ik heb 3 coris julis waar van er 2 aan het om kleuren zijn naar supermannen daar
moet er jammer genoeg wel een van weg ze beginnen wat ruzie te maken
 
Bio pallets in een potfilter! dan moet je wel de grotere hebben die hoeven niet te wervelen. Als je de kleine versie hebt en ze wervelen niet dan wordt het een stinkende tijdbom.

dat klopt daarom heb ik de grote genomen :)
 
door een grote ramp in het aquarium ga ik tijdelijk stoppen met de bak door een duister reden lagen bijna al mijn vissen dood dit gebeurde binnen 6 uur
heb nog 9 vissen over zijn dit is ondertussen meer dan 1 maand geleden gebeurd vissen en lageredieren zijn gezond
1x Coris julis
1x chromis chromis
2x Salaria pavo
1x Parablennius sanguinolentus
2x Gobius bucchichi


8x Actinia equina
8x Anemonia viridis 1x groot 1x medium 6x klein
2x Halocynthia Papillosa
1x Sphaerechinus granularis
7x Arbacia lixula
10x Palaemon eleganns
10x Dardannus calidus
10x diverse slakken
1x steen met gele polipe

dit alles graag in 1x weg
 
idd jan alles lag zomaar dood zonder afwijkende waterwaardes Vremde was wel dat alle garnalen en heremietkreeften nog leven ik snap er nog steeds niets van wat er gebeurd is
 
Bovenaan