Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lijst met nakweek vissen

We waren al even bezig over de prijzen van de LSD pitvis.
Die ligt voor 10 kopers al weer 25 euro per vis lager vanwege de geweldige actie van dit forum.actionactionaction

Deze discussie is Arie de Jong van de Jong marinelife ook niet ontgaan getuige onderstaande mail.
Het is toch te zot voor woorden dat ze hun eigen kwekerij hebben moeten sluiten omdat de duurdere visjes niet werden afgenomen.:(
Shame on us.:eek:

Omdat er dan toch één schaap als eerste over de dam moet (wellicht is er al een schaap gesprongen) beloof ik bij deze plechtig dat ik een mannelijk kweek exemplaar Pterosynchiropus splendidus ga afnemen, ik heb namelijk al een (wildvang) vrouwtje.
Voorwaarde is dat mijn pitvisje mocht dat nodig zijn enige maanden kan logeren bij een winkelier tot mijn nieuwe bak rijp genoeg is om verantwoord los te laten.:cool:

Omdat MWS als eerste heeft gezegd de LSD pitvssen in huis te zullen halen ga ik hen mailen met de vraag of mijn pitvis bij hen kan logeren tot mijn bak er klaar voor is.



Hallo Anne,

Ik zie dat er een discussie is ontstaan over de prijs van de LSD pitvisjes (Synchiropus picturatus) deze zijn inderdaad hoog! Tweemaal zoveel als wat ik heb (had) gezegd, over de Pterosynchiropus splendidus (Mandarijn pitvis) deze zal ongeveer € 45,00 tot € 50,00 zijn maar deze heb ik nog niet kunnen bemachtigen maar denk wel dat ik die voor het eind van het jaar heb.

Ik ben ook echt benieuwd hoeveel we er nu gaan verkopen in Nederland, we hebben 5 paartjes zitten!!
Ik ben wel sceptisch onze eigen kwekerij hebben we na 10 jaar moeten sluiten, ook al was er prima resultaat, we kweekten echt heel veel soorten (grootste assortiment in de wereld) maar de vraag was echt minimaal alleen voor anemoon visjes dan maar die zijn overal te koop voor veel betere prijzen als dat we ze kunnen kweken.

M.vr.gr.
Arie.
 
en bij deze beloof ik dan plechtig een koppel nakweek manderijntjes af te nemen zodra deze beschikbaar zijn. Tzt zal mijn nieuwe bak namelijk ook pas "goed" zijn voor deze visjes (mits ook deze gewend zijn aan vervangend voer, waar ik wel vanuit ga bij nakweek) dus ik hoop dat dit een beetje samenvalt. Arie, mocht je dit lezen (kennelijk wel dus haha) hopelijk wil je (via Annetje bv) ons op de hoogte houden van deze nakweekvisjes!
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch inderdaad heel jammer om te vernemen. En eigenlijk te zot voor woorden dat wildvangst en import goedkoper is dan nakweek.

Je wil mensen die de vissen op een duurzame (voor zover je hier uberhaupt van duurzaam kunt spreken :rolleyes:) manier vangen en verhandelen, niet van hun boterham beroven. Maar je zou toch gaan denken aan quotering van de import of iets dergelijks om de kweekvissen aantrekkelijker te maken.

Misschien zou ik in dit geval zelfs wel voor afspraken zijn tussen importeerders en kwekers (pas op voor Nelie) als dat de duurzaamheid ten goed zou komen ;)
 
en bij deze beloof ik dan plechtig een koppel nakweek manderijntjes af te nemen zodra deze beschikbaar zijn. Tzt zal mijn nieuwe bak namelijk ook pas "goed" zijn voor deze visjes (mits ook deze gewend zijn aan vervangend voer, waar ik wel vanuit ga bij nakweek) dus ik hoop dat dit een beetje samenvalt. Arie, mocht je dit lezen (kennelijk wel dus haha) hopelijk wil je (via Annetje bv) ons op de hoogte houden van deze nakweekvisjes!

Als ik bij mijn nieuwe bak kies voor tropisch, doe ik dat ook :)
En als ik nu niet kies voor tropisch, doe ik dat over twee jaar waarschijnlijk alsnog, en dan hoop ik dat ze nog steeds verkrijgbaar zijn :biggrin:
 
Is het een idee om dus vooral ook de kweek van vissen bij de hobbyisten thuis te stimuleren?

En hiervoor een nieuw onderwerp te starten waarin alles op een rijtje wordt gezet over wat te doen als er eenmaal eitjes zijn?
Nu staat dat toch wel her en der verspreid over het gehele forum (ik vind het behoorlijk lastig af en toe om de juiste info te vinden bijvoorbeeld).

Misschien dat de leden die reeds nakweek hebben voortgebracht dit op zich willen nemen of alle eerdere berichten willen bundelen?

Van eitje tot grote vis en alles wat daarvoor nodig is :confused:

(edit: er bestond al een specifiek forumonderdeel met als onderwerp 'nakweek', dit heb ik helaas over het hoofd gezien en er niet van beseft dat het al een forumonderdeel was met bundeling van verslagen, ervaringen etc.)
 
Laatst bewerkt:
Forumdeel is er al: http://zeewaterforum.info/forums/forumdisplay.php?26-Kweek-amp-Nakweek-van-Zeewater-Dieren
Is het een idee om dus vooral ook de kweek van vissen bij de hobbyisten thuis te stimuleren?

En hiervoor een nieuw onderwerp te starten waarin alles op een rijtje wordt gezet over wat te doen als er eenmaal eitjes zijn?
Nu staat dat toch wel her en der verspreid over het gehele forum (ik vind het behoorlijk lastig af en toe om de juiste info te vinden bijvoorbeeld).

Misschien dat de leden die reeds nakweek hebben voortgebracht dit op zich willen nemen of alle eerdere berichten willen bundelen?

Van eitje tot grote vis en alles wat daarvoor nodig is :confused:
 
Hallo,

Ik kan dit onderwerp alleen maar toejuichen! De eerste die ooit met pitvissen kweekte was legende Julian Sprung. Dit deed hij in zijn appartement in Washington in de jaren 80. Het juveniele dier heeft hij bewaard en heb ik zopas op de foto kunnen zetten. Na dit succes zijn pitvissen gekweekt door Robert Brons, Wolfgang Mai en Iris Bönig. Jaren bleef het stil tot Mathew Wittenrich als één van eerste succesvol en herhaaldelijk met de mandarijnpitvis kweekte. Zijn heldere en duidelijke verslagen maakte dat de interesse gewekt werd, ook bij de grote kwekerijen. Inmiddels een jaar commercieel beschikbaar. Bij deze, om iedereen nog warmer te maken voor nakweek, een foto van de pitvisjes die nu in Nederland en België zijn. Getrokken door mijzelf in oktober 2010 bij O.R.A. Ft. Pierce. Hier kweken ze 48 verschillende soorten vissen van goby tot rifwachter... En bij sommige soorten hebben ze wel tot 10 verschillende mutaties. Ook meer onverwachte soorten zullen gaan opduiken. Zo is Frank Beanch weer begonnen met kweken en kunnen we hopelijk in 2012 ook weer nakweek dwergkeizers verwachten! Ook Syd Kraul is inmiddels bezig met het opkweken van gele dokter larven en zit inmiddels met juveniele van al meer dan 50 dagen oud!

De laatste jaren hebben we een echte kweekrevolutie meegemaakt. Ze is begonnen in Duitsland (Iris, Joachim) en voornamelijk in de USA (Matt, Mathew, Katy, Louiz etc.). Kennis kwam eindelijk naar buiten zodoende hobbyisten ook aan de slag konden. Dit resulteerde in nakweek met vijlvissen, assessors, juffertjes, pitvisjes en veel meer! Ik hoop dat deze nu ook in onze landen is aangebroken! De komende jaren beloven in ieder geval heel veel op kweekvlak... Laat ons alleen niet de pioniers vergeten die de weg hebben voorbereid voor ons zoals Martin A Moe, Bill Addison, Frank Hoff en andere legenden! Het is dankzij deze heren dat we bepaalde basis kennis hebben verworven die nu nog steeds van pas komt en blijkt te kloppen.

Ik kijk in ieder geval uit naar nakweek uit ons eigen land…
 

Bijlagen

  • JS.jpg
    JS.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 39
  • DSC_0045.JPG
    DSC_0045.JPG
    265,7 KB · Weergaven: 64
Weet iemand hoe groot de (nakweek) pitvissen die op dit moment bij de Jong zwemmen zijn? Op de geplaatste foto elders op dit forum is het lastig inschatten.

En hebben deze dieren absoluut geen organismes op het steen nodig om te overleven? Ze eten dan wel vervangend (diepvries)voer maar wellicht gaan ze toch scharrelen tussen de stenen?

Groet,

Marcel
 
Weet iemand hoe groot de (nakweek) pitvissen die op dit moment bij de Jong zwemmen zijn? Op de geplaatste foto elders op dit forum is het lastig inschatten.

En hebben deze dieren absoluut geen organismes op het steen nodig om te overleven? Ze eten dan wel vervangend (diepvries)voer maar wellicht gaan ze toch scharrelen tussen de stenen?

Groet,

Marcel

De nakweek visjes hebben een normale grote en eten vervangend voer. Omdat ze vervangend voer eten is het niet vereist dat er veel levend voer aanwezig.

Groetjes Michael
 
De eerste nakweek picturatus zijn verkocht bij Arie de Jong, ik weet ook wie ze gekocht heeft!

Arie heeft een Nano bakje op de balie staan met daarin een koppeltje Discordipinna griessingeri. Gisteren zwommen daar jonge visjes in. Vandaag was alles weg....Het was het enigste koppel vissen in dat bakje.......
 
Dat is treurig om te lezen Jan, héél bijzonder volgens mij dat de Griessingeri een ei-afzetting / jonge visjes laat zien.
 
Maar wat deed Jan daar dan ... misschien ook iets voor zichzelf aangekocht aan nakweekvissen ... ?
 
Maar wat deed Jan daar dan ... misschien ook iets voor zichzelf aangekocht aan nakweekvissen ... ?


Ik heb Jan niet gezien die zou wel gemaild of gebeld hebben;)

Helaas heb ik maar kort kunnen genieten van de pitvisjes ze zijn verkocht:cool: Nu hopen dat andere winkeliers ook het goede voorbeeld nemen en ze op voorraad nemen.

Groetjes Michael
 
Compliment Michael, dat jij deze stap hebt gezet! Moge meerdere winkeliers inderdaad dan maar volgen.
 
Laatst bewerkt:
Namens het forum hebben we de eerste 25 euro overgemaakt naar de koper van de eerste nakweek vissen.

De vissen zijn gekocht via De Jong Marine Life uit Spijk, De winkelier staat hier op het forum bekend als Angelfish uit Utrecht.
 
Bovenaan