Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Top. Ik zoek er nog één tegen Anemonia majano die past in een bak van 130 cm en 'de rest' van het koralenbestand met rust laat.

Mvgr. Michel

Gootsteenontstopper opgelost in water en dan dit op de Anemonia majano spuiten :eek:. 10 gram korrels oplossen op 100 ml osmosewater in glazen pot. Stromingspompen uit voor een 20-30 minuten.

Groet,

Frank
 
Laatst bewerkt:
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Ben persoonlijk wel benieuwd hoelang het duurt voordat het systeem zich terug verdiend. Ik heb namelijk ook nog behoorlijk nieuwe techniek en heb nu een paar keer bij Erik mogen bewonderen hoe makkelijk en soepel het systeem werkt.
Wordt er bij de berekening wel rekening gehouden met het aanschaffen van CO2 benodigdheden, luchtpomp en eventuele fosfaatkiller en andere zaken die ik vergeten ben.

En aan de hand van welke zaken wordt deze berekening gemaakt? Gezien het feit dat mensen op andere manieren (denk aan waterwissels) werken.

mijn interesse in Dymico is nog steeds groot.

Jazeker, hier wordt rekening mee gehouden. Alles wordt ook gespecificeerd.

Top. Ik zoek er nog één tegen Anemonia majano die past in een bak van 130 cm en 'de rest' van het koralenbestand met rust laat.

Mvgr. Michel

Hmm, dat is een lastige. Je vindt geen koraalvlinder die een voorkeur heeft voor die anemonen? Anders is Frank's oplossing inderdaad de enige optie, naast overnieuw beginnen. Ik heb dan wel een goed filter voor je :cool:.
 
Dinsdag heb ik samen met mijn moeder twee kauderni's en twee chinese pijlvissen gehaald. Ze zwemmen intussen allemaal vrolijk rond. Echt leuke en heel mooie vissen. Daarnaast kreeg ik een mooi stukje zoanthus van Hans die intussen mooi uit is gaan staan. Dit waren voorlopig ook de laatste vissen en koralen die ik aan het aquarium toevoeg. Ik wil nu eerst even een maandje kijken hoe het gaat, eventueel ga ik wel een aantal slakken/zandzevende zeesterren kopen als ik wat meer algen begin te krijgen.

Ik heb zojuist voor het eerst mijn flipper max gebruikt, wat een geweldig ding is dat vergeleken met wat ik gewend was in mijn zoetwater aquarium. Je bent zo klaar en geen geklooi.
f0e8ccb981241f5a046e9a792f2b0195.jpg
09bc68c2ae577c3091be611c7f5ad036.jpg
 
Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

@Frank en Tim,
Ik zal niet beweren dat ik de 'eerste' was die NaOH is gaan gebruiken, maar ben wel doorgewinterd in het gebruik ervan (helaas alweer zo'n dikke 7 jaar). Een geschikte vlinder in combinatie met een aantal gewenste koralen... ijdele hoop.
Ik hoop in Q4 met een doorstart van de A. majano af te kunnen komen.


Mvgr. Michel
 
Vraagje, hoort deze alveopora er zo uit te zien of zou hij verder uit moeten staan?

32e1df09c7099858acdb70480721541f.jpg
 
Hoe minder licht dit koraal ontvangt, hoe meer het open gaat staan. Dit is een reguleringsmechanisme. Staan je lampen voluit? Dan krijgt het koraal erg veel licht.

Ik draai op dit moment de standaard instellingen van coralcare (met een kleine verlenging op 10-0% in de avond tot 24:00. De alveopora staat ca 40cm diep.
 
Hoe snel gaat dit trouwens? Als licht inderdaad de belangrijkste factor is, zou hij dan s ochtend en s avonds verder open staan?
 
Het is even stil geweest van mijn kant. Ik heb de afgelopen week flink in de stress gezeten. Waarschijnlijk door een hele stomme fout van mijn kant hebben mijn koralen een flinke optater gehad. Gelukkig konden Erik en Tim mij helpen met het herstellen van de bak. In het proces ben ik echter wel twee hele mooie koralen kwijt geraakt waar ik toch wel kapot van ben [emoji26].

Afgelopen maandag merkte ik op dat mijn koralen ineens dicht stonden. De dag ervoor stond alles er nog vrolijk bij. Dinsdag na werk was er ineens RTN opgetreden bij mijn Caliendrum en Hystrix. Woensdag waren ze compleet wit en de stylo's en alveopora stonden nog steeds dicht. De lederkoralen leken nergens last van te hebben. Ik had het afgelopen weekend twee dingen gedaan die ik hiervoor nog niet eerder had gedaan. Ik heb de dokter gevoerd met nori vellen (merk saitaku, 100% zeewier) en ik had een aantal oude schelpen die ik ooit had gevonden op het strand (dacht ik) in het aquarium gedaan als alternatief huisje voor de heremietkreeft. Mogelijk dat ik hiermee een gif heb geintroduceerd? Ook heb ik in het weekend rowaphos in een zakje in het aquarium gedaan. Deze had ik niet uitgewassen. Daarnaast zat mijn poetsgarnaal het hele weekend op mijn palythoa, en is volgens mij 1 poliep van de palythoa afgestorven (die poliep ziet er nu een beetje uit als een sponsje, heel donzig). Mogelijk dat hierdoor gif in de bak is gekomen? Het laatste is minder waarschijnlijk omdat de vissen er niet ongezond uit zien. Hoewel ik wel 1 cauderni kwijt ben (geen idee waar die zich verstopt... Ook geen lijkje gezien). Ook water parameters gemeten. Het Dynico systeem werkt uitstekend, nitraat en nitriet staan op 0. Fosfaat staat op 0.6. Kh was laag, 5.6 en Ca ook, 390. Zout was 34.... Dacht ik. Toen ik 2 minuten later nogmaals door de refractometer keek was hij gezakt naar 33, 5 minuten later 31!!!! Ik deed dus duidelijk iets fout met de meting. Kalibratie vloeistof gaf wel 35 aan. Temperatuur was hoog, 27.5 graden.

Volgende acties gedaan.
Zout toevoegen (langzaam, over enkele dagen terug naar 35-36)
Powerfilter erin.
Extra Actieve kool in het aquarium hangen.

In eerste instantie verbeterde de situatie niet. Het powerfilter werd helemaal rood (rowaphos moet je blijkbaar wel uitspoelen in tegenstelling tot wat de gebruiksaanwijzing zegt).
Eergisteren heb ik de actieve kool op het powerfilter gebonden om eventueel gif er actiever uit te filteren. De volgende dag was er zichtbaar verbetering. De poliepen van mijn stylo staan weer uit, net als van de alveopora! Het gaat dus weer de goede kant op [emoji28]. Vanmiddag zal ik wat foto' s van de afgelopen week posten.
 
Ik denk dat heel veel (steen)koralen het niet redden bij een fosfaat van 0,6ppm. Ik denk dat dat ook voor Dymico veel en veel te hoog is.
Hoe/waar bewaar je je refractometer? Die bewaar je het beste constante (kamer)temperatuur. Het zwakke punt bij dit instrument is de automatische temperatuurcompensatie, een mechanisch onderdeel. Als dit niet goed werkt / versleten is, krijg je na iedere temperatuurschommeling de raarste afwijkingen. Advies: koop een goede hydrometer. Nauwkeuriger afleesbaar en als is stuk is zie je het meteen. Let bij aanschaf wel even op de eenheid waarvoor ie gekalibreerd is, S.G. of Dichtheid.
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

@Frank en Tim,
Ik zal niet beweren dat ik de 'eerste' was die NaOH is gaan gebruiken, maar ben wel doorgewinterd in het gebruik ervan (helaas alweer zo'n dikke 7 jaar). Een geschikte vlinder in combinatie met een aantal gewenste koralen... ijdele hoop.
Ik hoop in Q4 met een doorstart van de A. majano af te kunnen komen.


Mvgr. Michel
De truuk is altijd op tijd ermee beginnen.
Maar de realiteit is dat men het versloft.
Ik merk het bij mezelf ook wel....

Happy Reefing, GlennF
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Het is even stil geweest van mijn kant. Ik heb de afgelopen week flink in de stress gezeten. Waarschijnlijk door een hele stomme fout van mijn kant hebben mijn koralen een flinke optater gehad. Gelukkig konden Erik en Tim mij helpen met het herstellen van de bak. In het proces ben ik echter wel twee hele mooie koralen kwijt geraakt waar ik toch wel kapot van ben [emoji26].

Afgelopen maandag merkte ik op dat mijn koralen ineens dicht stonden. De dag ervoor stond alles er nog vrolijk bij. Dinsdag na werk was er ineens RTN opgetreden bij mijn Caliendrum en Hystrix. Woensdag waren ze compleet wit en de stylo's en alveopora stonden nog steeds dicht. De lederkoralen leken nergens last van te hebben. Ik had het afgelopen weekend twee dingen gedaan die ik hiervoor nog niet eerder had gedaan. Ik heb de dokter gevoerd met nori vellen (merk saitaku, 100% zeewier) en ik had een aantal oude schelpen die ik ooit had gevonden op het strand (dacht ik) in het aquarium gedaan als alternatief huisje voor de heremietkreeft. Mogelijk dat ik hiermee een gif heb geintroduceerd? Ook heb ik in het weekend rowaphos in een zakje in het aquarium gedaan. Deze had ik niet uitgewassen. Daarnaast zat mijn poetsgarnaal het hele weekend op mijn palythoa, en is volgens mij 1 poliep van de palythoa afgestorven (die poliep ziet er nu een beetje uit als een sponsje, heel donzig). Mogelijk dat hierdoor gif in de bak is gekomen? Het laatste is minder waarschijnlijk omdat de vissen er niet ongezond uit zien. Hoewel ik wel 1 cauderni kwijt ben (geen idee waar die zich verstopt... Ook geen lijkje gezien). Ook water parameters gemeten. Het Dynico systeem werkt uitstekend, nitraat en nitriet staan op 0. Fosfaat staat op 0.6. Kh was laag, 5.6 en Ca ook, 390. Zout was 34.... Dacht ik. Toen ik 2 minuten later nogmaals door de refractometer keek was hij gezakt naar 33, 5 minuten later 31!!!! Ik deed dus duidelijk iets fout met de meting. Kalibratie vloeistof gaf wel 35 aan. Temperatuur was hoog, 27.5 graden.

Volgende acties gedaan.
Zout toevoegen (langzaam, over enkele dagen terug naar 35-36)
Powerfilter erin.
Extra Actieve kool in het aquarium hangen.

In eerste instantie verbeterde de situatie niet. Het powerfilter werd helemaal rood (rowaphos moet je blijkbaar wel uitspoelen in tegenstelling tot wat de gebruiksaanwijzing zegt).
Eergisteren heb ik de actieve kool op het powerfilter gebonden om eventueel gif er actiever uit te filteren. De volgende dag was er zichtbaar verbetering. De poliepen van mijn stylo staan weer uit, net als van de alveopora! Het gaat dus weer de goede kant op [emoji28]. Vanmiddag zal ik wat foto' s van de afgelopen week posten.
In de opstart is een powerfilter van onschatbare waarde (ook in dymico).
Het verwijdert veel ellende.
Dymico doet alles zelf
Je zult alleen je fosfaat zelf on de gaten moeten houden.
Maar dat is een makkie met een fosgaat verwijderaar.
Ik gebruik nu een vloeibare i.c.m. incidenteel een powerfilter. Dat vind ik optimaal werken voor mijn dymico nps systeem.
Welke merk refractometer heb je?
Het meten van saliniteit in een dymico is eigenlijk een formaliteit.
Je doet niet aan wissels en afschuiming, of toevoegingen gebaseerd op zouten. waarom zou de saliniteit ooit veranderen?

Happy Reefing, GlennF
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

In de opstart is een powerfilter van onschatbare waarde (ook in dymico).
Het verwijdert veel ellende.
Dymico doet alles zelf
Je zult alleen je fosfaat zelf on de gaten moeten houden.
Maar dat is een makkie met een fosgaat verwijderaar.
Ik gebruik nu een vloeibare i.c.m. incidenteel een powerfilter. Dat vind ik optimaal werken voor mijn dymico nps systeem.
Welke merk refractometer heb je?
Het meten van saliniteit in een dymico is eigenlijk een formaliteit.
Je doet niet aan wissels en afschuiming, of toevoegingen gebaseerd op zouten. waarom zou de saliniteit ooit veranderen?

Happy Reefing, GlennF

Hi Glenn,

Fosfaat was 0.06. Tikfoutje, sorry. Die powerfilter is inderdaad echt de uitvinding van de eeuw :). Werkt echt super. Ik gebruik de refractometer van Red Sea, nieuw gekocht en wordt bewaard in een laatje in de huiskamer. De salinitet kan veranderd zijn doordat ik een keer water uit het aquarium heb gehaald om vissen te laten overwennen. Ik kan me echter niet voorstellen dat 6 liter op 600 liter (1%!)zo'n verandering teweeg kan brengen... Mogelijk dat ik de meting nooit goed gedaan heb? Gek gezien ik wel 35 meet met de kalibratievloeistof.
 
Wat is er gebeurd?!?! Watten vergeten te wisselen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Wat is er gebeurd?!?! Watten vergeten te wisselen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de schelpjes die ik in het aquarium heb gedaan ooit bewerkt zijn met iets giftigs.
 
Re: Leids rif aquarium met Dymico filter & Philips Coralcare led

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de schelpjes die ik in het aquarium heb gedaan ooit bewerkt zijn met iets giftigs.
Wat een drama... [emoji27] hopelijk kom je er snel achter wat precies de oorzaak is.. dus nu voor de zekerheid actieve kool ingezet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Wauw, zo iets onschuldig als schelpjes van t strand en dan al zulke problemen. Kan je nagaan hoe gevoelig onze bakken zijn.
Maar weet je zeker dat t hieraan ligt?
Ik las ook over een te laag kh. Heb je dit niet te snel vehoogt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wauw, zo iets onschuldig als schelpjes van t strand en dan al zulke problemen. Kan je nagaan hoe gevoelig onze bakken zijn.
Maar weet je zeker dat t hieraan ligt?
Ik las ook over een te laag kh. Heb je dit niet te snel vehoogt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, de problemen waren er al voordat ik begon met verhogen. Die kh heb ik gemeten toen de rtn al was begonnen.

En ja, ik realiseer me nu ook hoe kwetsbaar alles is. Ik denk voortaan even drie keer na voor ik iets doe...
 
Bovenaan