Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

LARA's RIF ARENA

Vandaag weer PO4 test gedaan en 0,15 vind ik net te hoog voor SPS. Niks gek als ik zo veel voer voer het kleintje maar dan stekkenbak als allereerste optie grondig schoon maken vond ik niet verkeerd. Dus eerst alles eruit (wieren, stenen), filtervlies in klein vakje net voor de opvoerpomp en dan alles poetsen, schrapen en van de bodem afzuigen, daarna alles terug. Het resultaat ☺️
DSC08083.JPGDSC08084.JPG
in de bak zelf toch ff mistig maar allen genieten kuur tenminste zeker voor LPS😋
DSC08085.JPGDSC08087.JPGDSC08088.JPG
 
Je bak ziet er prima uit!
De iets hogere fosfaatwaarde is toch vrij goed te sturen met wat Rowaphos.
Ik heb precies het omgekeerde en wel nitraat van 14,6 en een fosfaat van 0,03.
 
Dankjewel Robert! ☺️ Nee, als ik PO4 met iets zou wel willen verlagen buiten iets schoon maken of bijv koralen minder voeren dan zal ik liever toch bijv. Rif Fuel van Ocean Art ff doseren. Ik had PO4 nog 10 dagen geleden maar 0,06! Maar laatste tijd weer aardig gedaan in de bak vanwege grote nieuwe koraal voor die ik met meerdere stappen de plekken moest voorbereiden en tijdens lijmen staan alle pompen stil totdat de lijm volledig uit gedroogd is ( ik lijm nog steeds met D-D twee componenten) en dat is weer een goede moment om LPS direct voeren. Doktersvissen pikken ook af maar eten niet alles (vooral stellen zelf is juist leuk 😅)en best veel voer gaat daarom later ergens naar achter voor de opruimploeg....... Denk dat dat ook de oorzaak is van wat hogere PO4. Ik zal over enkele dagen weer testen(y)
 
Ik zat al langer naar de linkerkant te kijken....daar achter de stromingspomp in die hoek blijft steeds helemaal kaal 😒 met een juiste aanwinst zou het zo opgelost kunnen zijn maar al langer niks geschikt er tegen gekomen dus dacht ik wat als Gorgoon daar plaatsen (zie de laatste foto). Op de eerste 2 foto's hoe de rechterkant nu eruit ziet na Gorgoon verplaatsen
DSC08097.JPGDSC08099.JPGDSC08102.JPGDSC08110.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het enige nieuws van deze week: de bovenkant van de overloop had ik met enkele steentjes afgewerkt want van de rechterkant Cherry Tree Monti per ongelijk in zijn geheel los gegaan en ik zie toch niet graag weer langer die duidelijke lijnen van de overloop :sneaky: Vind dit persoonlijk hartstikke onnatuurlijk😬
DSC08208.JPG
gelijk enkele stekjes zoa geplakt om de lijm gelijk camoufleren maar kan nog veel meer zoa's daar plakken en ook mooie soorten kruipende Monti's bijvoorbeeld🤔
 
en nog een st. Goniastrea Dragon Sol voor me zelf terug natuurlijk ☺️
DSC08204.JPG
Met kleine Desjardini gaat het nog steeds goed
 
Weer wat apart! Zie je in de ochtend ineens dit.... mooi geopend maar hangt helemaal:oops: en dan weer langzaam omhoog
DSC08198.JPG
DSC08201.JPGDSC08209.JPGDSC08218.JPGDSC08219.JPG
Vandaag weer PO4 gemeten en die is beetje gezakt naar 0,10. Ik voer nu wat minder . Zie vandaag deze zeester meer openbaar...ik hoop niet omdat je honger hebt.......normaal blijven ze helemaal achter bijna onder een grote steen
 
afgelopen vrijdag mocht ik uiteindelijk weer enkele mooie aanwinsten scoren ☺️
Twee mooie Lobo's waaronder een Rainbow:cool: ook de groeivorm van die vond ik superapart:love: deze heb ik gelijk een plaats in de hoofdbak gegeven.
DSC08249.JPG
de andere is weer meer opvallend qua kleur dus kon ik echter niet kiezen tussen die twee. Vond beide hartstikke mooi om te laten staan 😅 Voor maar ff in de stekkenbak geland en kon ik nog een foto van bovenaf te nemen. Ben van plan straks voor de hoofdbak zitten en een goede plek voor deze uitzoeken.
DSC08240.JPG
 
ook nog 2 SPS kon niet laten staan 😁 Een Stylo die ik namelijk al heb maar vond het niet verkeerd nog een leuke stek erbij plaatsen. En de andere was IETS die ik nog echt nooit eerder had gezien🥸 lijkt op een Seriatopora Hystrix maar heeft geen scherpe punten! Dan zou ik kunnen denken dat Seriatopora Caliendrum MAAR die is toch weer wat anders qua groeivorm en zo eerlijk roze Caliendrum had ik ook nog nooit gezin. Rode Caliendrum heb ik wel al een paar jaar. Deze nieuwe "mysterieuze" (in mijn ogen) heeft boven dat nog gele fluorescerende groeipunten!!!!🤩 op de eerste foto is roze Stylo stek.
DSC08294.JPG
DSC08221.JPG
Helaas had dit koraal een bosje harde wieren in het midden die had ik eerst geprobeerd met een pincet die wieren verwijderen maar uiteindelijk vond ik het veiliger het koraal gewoon afbreken en alleen schone takjes in de bak plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
En wat als zo!! Twee Euphullia's hun plaatsen gewisseld. Oranje grote hamer die in de linkerkant op de hoogste punt op die pilaar stond is nu naar de rechterkant van de bak gegaan waar een stuk Torch NY op de bodem stond en die dus op die linker pilaar. Dat heb ik al een paar dagen geleden gedaan en beide koralen voelen zich prima volgens mijDSC08305.JPGDSC08310.JPGDSC08311.JPGDSC08312.JPG
 
Mij valt ook het mooie witte zand op :).
Hoe doe je dat?

Als je van de roze stylo eens een stukje te veel hebt kom ik graag vanuit België een keertje die kant op :p.

Hele mooie en gezonde koralen op de foto's.
 
Dankjewel Tom! Ik doe niks met zand. Opruimploeg doet goed zijn werk (een zandlevende ster en twee slangensteren). Ik heb ook niet veel vissen. Roze Stylo stort nog nergens en van mij mag lekker uitgroeien. Heb nu wel stekken van mijn rode Caliendrum(y):D
 
Dankjewel Tom! Ik doe niks met zand. Opruimploeg doet goed zijn werk (een zandlevende ster en twee slangensteren). Ik heb ook niet veel vissen. Roze Stylo stort nog nergens en van mij mag lekker uitgroeien. Heb nu wel stekken van mijn rode Caliendrum(y):D
Weet je zo welke slangensterren je hebt? Ik wil er ook graag 1 maar ze worden allemaal zo groot.
 
eentje zit op een portret hier in de post van 7 apr. Latijnse naam is Ophioderma als ik het goed heb. Ik had ze ook tijd geleden gelijk groot gekocht (ong 15 sm in diameter) en ze blijven nog steeds ong in dit formaat. Je ziet ze namelijk zelden. Ze blijven gewoon ergens achter, onder de grote stenen
 
Hier is mijn aller "verse" actie in de hoofdbak. Grote kolonie Acro kreeg een andere plaats. Niet zo dat ik oude plek niet mooi genoeg vond maar blijkbaar de Acro wel. Ik zag steeds een klein randje wit worden op de voet. Licht te kort of de stroming... maar ik blijf liever niet langer met zoiets zitten om er achter te komen... De hele kolonie kreeg dus een andere plaats en nu in de gaten houden hoe het gaat.......
DSC08348.JPGDSC08349.JPGDSC08353.JPGDSC08354.JPG
Gele Porites die hier stond kreeg een andere plaats

DSC08352.JPGDSC08326.JPGHier stond rode Caliendrum die is nu gestekt mocht worden vanwege nieuwe aanwinst😁 Enkele takjes Acro zijn stekken geworden maar niet veel gelukkig. Ben zelf best tevreden met het resultaat 👌
 
Bovenaan