Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kiezel alg

Maasje

ZeewaterForum lid
Hallo,

Had een vraag ontremd kiezel alg..

Sinds enkele dagen heb ik flinke bruine alg op mijn zand,en stenen beginnen nu ook bruin te worden ..

Water waardes zijn continue naar behoren! Doe iedere week trouw water wissel met extra bacteriën toevoeging...

Heb een opruim ploeg in bakje maar probleem word niet beter erop.

Nu heb ik gelezen op het moment dat nitraat en fosfaat niet op elkaar afgestemd zijn, dit alg probleem kan ontstaan ..?? Nitraat ligt rond de 10 en fosfaat 0.

In de ochtend als ligt aan gaat? Is het aanzienlijk minder, dan de avond als ligt uit zet!

Vandaar dat 3 dagen 3 uur licht ga toepassen om te kijken of wat oplevert! Beestjes hebben nergens last van .. Maar wil graag weten waar het aan ligt. Zodat probleem aangepakt kan worden ..

Is iemand bekend met deze theorie?

Kan dit ook daadwerkelijke probleem zijn? Alle meningen en ideeën worden op prijs gesteld

Mvg Reza
y9aqu3uv.jpg
 
zit zo even jou dagboek te lezen en zie dat het aquarium ook nog niet zo lang draait. dit heeft allemaal met de opstart te maken. trekt vanzelf weg.
 
Bruine aanslag tijdens de opstartfase is vrij normaal, maar mogelijk is een verhoogde silicaatwaarde de oorzaak (silicaat veroorzaakt kiezelalg).
Wil je zekerheid, dan zou ik adviseren om ook eens op silicaat te gaan testen.
 
zit zo even jou dagboek te lezen en zie dat het aquarium ook nog niet zo lang draait. dit heeft allemaal met de opstart te maken. trekt vanzelf weg.


Hallo,

Dat spookt ook hele tijd rond in mijn hoofd dat hier mee te maken heeft, maar gezien dat nu pas na een maand opzet , waar van te voren geen enkel spoor van enige opstart fase was? Bracht mij dit toch zo in twijfel? Dat voor alle zekerheid navraag wilde doen? :)
En de theorie dat fosfaat en nitraat gelijk moet zijn? Ook onbekend voor mij, en wilde weten of de theorie kan kloppen .. voorkomen altijd beter dan genezen.. :cool:

Bedankt voor de reactie en meedenken!

Mvg, Reza
 
Bruine aanslag tijdens de opstartfase is vrij normaal, maar mogelijk is een verhoogde silicaatwaarde de oorzaak (silicaat veroorzaakt kiezelalg).
Wil je zekerheid, dan zou ik adviseren om ook eens op silicaat te gaan testen.

Hallo Marjan,

Heb zelf helaas nog geen silicaat test in huis, de winkel waar laatste keer geweest ben waren ze uitverkocht.

Nu ga ik deze zeker op korte basis in huis halen! Ook jou theorie flink in verdiept en als optie over getwijfeld?? :confused::confused:

Alleen ergens toch van uitgegaan dat dit de oorzaak niet ''kon'' zijn , enkel en alleen omdat ik flinke zak met fosfaat killer in me bakje heb hangen ..

En sinds al een '' behoorlijke '' overkill '' erin heb? Dit als oorzaak buiten gesloten.....

Maar de regel van meten is weten?! geld zeker hier! En ga morgen de sillicaat test halen... En word het duidelijk!

alle waardes blijven naar behoren.. het schommelt wel binnen de ''toegestane..'' maar doe me best om het zo stabiel mogelijk te houden..

Laten we hopen dat het de opstart is , en vanzelf overwaait! :cool:

Bedankt voor het meedenken en advies!


Mvg Reza




tuse6a5u.jpg
 
Hallo Marjan,

Heb zelf helaas nog geen silicaat test in huis, de winkel waar laatste keer geweest ben waren ze uitverkocht.

Nu ga ik deze zeker op korte basis in huis halen! Ook jou theorie flink in verdiept en als optie over getwijfeld?? :confused::confused:

Alleen ergens toch van uitgegaan dat dit de oorzaak niet ''kon'' zijn , enkel en alleen omdat ik flinke zak met fosfaat killer in me bakje heb hangen ..

En sinds al een '' behoorlijke '' overkill '' erin heb? Dit als oorzaak buiten gesloten.....

Maar de regel van meten is weten?! geld zeker hier! En ga morgen de sillicaat test halen... En word het duidelijk!

alle waardes blijven naar behoren.. het schommelt wel binnen de ''toegestane..'' maar doe me best om het zo stabiel mogelijk te houden..

Laten we hopen dat het de opstart is , en vanzelf overwaait! :cool:

Bedankt voor het meedenken en advies!

In je aquarium zul je geen slilicaat meten, dat wordt vastgelegd. Waarschijnlijk is kiezelalg veel efficienter in het opnemen van silicaat dan een absorber. Ik denk dat je je beter kunt richten op je bijvul/verversingswater. Wanneer zelf RO water aanmaakt, en maakt geen gebruik van een nageschakeld DI filter, dan zou ik het geld van het silicaattestje eerder daaraan besteden. (dat silicaattestsetje ga je waarschijnlijk maar 1 keer gebruiken)
 
In je aquarium zul je geen slilicaat meten, dat wordt vastgelegd. Waarschijnlijk is kiezelalg veel efficienter in het opnemen van silicaat dan een absorber. Ik denk dat je je beter kunt richten op je bijvul/verversingswater. Wanneer zelf RO water aanmaakt, en maakt geen gebruik van een nageschakeld DI filter, dan zou ik het geld van het silicaattestje eerder daaraan besteden. (dat silicaattestsetje ga je waarschijnlijk maar 1 keer gebruiken)


Hallo Anthony,

Ik doe zelf 10% - 15% water wissel weekelijks. hiervoor gebruik ik een ionenvaat. van 10 liter. gemiddeld kan men rond de 400-450 liter water aanmaken.

In mijn omgeving ( mede aquarianen in de buurt zelfs meer wat ze mij vertellen ) heb wel gelezen dat men vaker voor zekerheid een filter achter de osmose apparaat zetten! misschien wel handig natuurlijk te weten wat silicaat van osmose water is! Om de oorzaak te achterhalen..

Bedankt voor het meedenken! Mvg Reza
 
Bovenaan