Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kalibratie conductivity probe

Jpjedi

ZeewaterForum gebruiker
Ik heb last van een vreemd fenomeen. Elke keer na kalibratie wordt mijn zoutgehalte correct weergegeven (35, dubbelcheck met refractormeter) echter elke keer na dag of 2 begint de waarde te kelderen met -1 tot -1,5 per dag.

Dan kalibreer ik weer, is hij even stabiel en begint weer te kelderen.

Wat kan dit zijn?
 
Conductivity probe levert bij bij ook problemen in de meting.
Diverse malen gecalibreerd, maar hij blijft gek doen na een dag of 2.

Ik heb hem uitgezet in de display, want levert alleen maar onnodige stress op.
Wellicht verplaats ik hem naar een andere positie in de sump. misschien instraling van de opvoer pomp oid.
 
Conductivity probe levert bij bij ook problemen in de meting.
Diverse malen gecalibreerd, maar hij blijft gek doen na een dag of 2.

Ik heb hem uitgezet in de display, want levert alleen maar onnodige stress op.
Wellicht verplaats ik hem naar een andere positie in de sump. misschien instraling van de opvoer pomp oid.

Komt bekend voor. Ik heb er zelfs ooit een nieuw electrode voor aangeschaft, wat het probleem ook niet oploste. Ik ben inmiddels gestopt met de standaard kalibratie. Tegenwoordig gebruik ik niet de Salinity-mode, maar de Density-mode. Je heb dan de mogelijkheid om een Density-offset in te stellen. Met een hoogwaardige hydrometer bepaal ik de dichtheid en met behulp van de density-offset pas ik de displaywaarde aan. Het gezeur met een verlopende kalibratie is daar mee volledig opgelost. Ik stuur nu op 1.0233 gr/ml bij 25 graden en dat werkt perfect.
 
Bovenaan