Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jack in the box

bo3ntje

ZeewaterForum gebruiker
Hallo, heeft iemand meer informatie over jack in the box? Ik heb deze overgewend net als alle andere.. met het vrij laten zwom hij naar de zijkant en toen is hij verdwenen.. hoelang kan jack overleven zonder zich te laten zien? En is dit gedag normaal of moet ik me zorgen gaan maken dat hij miss wel opgegeten of dood ergens ligt?? Ik voer nu even met levend voor zodat de vissen rustig kunnen wennen aan vervangend voer de lipvis heeft geen trek in dode artemia.. dus miss jack ook niet en komt hij tevoorschijn als ik levend ga voeren?


Heb wel van alles gevonden over jack.. moeilijke wenners zijn in aquarium.. weg gepest worden en holletjes maken en afsluiten ect.. maak me alleen toch zorgen zou zonde zijn van het karakteristieke visje

Alvast bedankt..



Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 
Het loslaten van Jack moet gebeuren met de nachtverlichting aan. Vervolgens op de bodem bij een al voorgevormd holletje loslaten en met een beetje geluk gaat hij daar in zitten. Later bouwt hij dat zelf wel uit of op. Heeft dus wel bouwmateriaal nodig! Steentjes, koraalbreuk etc.
Maak in ieder geval even wat gaten tussen je steen of creëer wat kunstmatige holletjes (pvcbuisjes kan al )

Als je Jack nu achter de stenen zit heb je weinig kans dat deze nog tevoorschijn komt. Het is geen vrijzwemmer dus komt ook niet op het voer af. Om hem nog een kans te geven zou ik het licht erg temperen, in het donker durven ze meer.

En het kan zo maar gebeuren dat je hem ineens tussen wat stenen in ziet zitten.

Twee tot drie weken zonder voer is meestal geen probleem .

Het inbrengen van een Jack is en blijft lastig.
 
Hej jan bedankt voor je reactie..

Ik heb genoeg zand(6cm) en koraal stukjes in de bak liggen dat hij een leuk holletje kan bouwen.. heb diverse stukken koraal met steen op de bodem liggen waar hij mooie holletjes kan maken.. zitten ook al een aantal voorgemaakte hollen helaas is hij deze voorbij gezwommen.. de verlichting is redelijk getemperd.. om warmte in mijn bak een beetje onder controle te krijgen moest ik me verlichting Wat eerder uit en later aan zetten.. dus om half 10 tot half 1 is het blauw.. t5 150watt met blauwe tls. En deze gaan om half 8 ook weer aan.. tussen die tijd gaan 2 keer 150watt hqi aan.. dus groot deel van de dag heeft hij getemperd licht! Zal wat stukjes pvc erin leggen.. en dan maar even afwachten :( vind het super leuke visjes dus baal als een stekker..

Beetje jammer dat de winkelier niet heeft verteld dat je jack het beste met lampen uit erin kan plaatsen..

Miss nog andere dingen die ik kan doen??

Mvg jeroen

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 
Sterker nog ?? Wil je echt succes hebben ?
Is dit echt een van de vissen die je als eerste zou moeten plaatsen .
groetjes Rob Charite
 
Helaas vertellen de meeste winkeliers dit er niet bij.

Wat Rob terecht al aangaf, als je Jack's wil houden (koppel gat heel goed) is het eigenlijk zaak deze visjes erin te hebben voordat er andere grotere vissen inzitten.

He is nog niet einde verhaal al zou ik er wel rekening mee houden dat de Jack niet meer tevoorschijn komt. Ze zijn zonder hol helemaal de weg kwijt qua gedrag. Eenmaal een holletje no problem

Als je het nog een keer wilt proberen: Ik stop een Jack in een longdrinkglas, hand erop en zet het glas op zijn kop op het hol wat ik voor hem heb voorbereid. 9 van de 10 keer schuift de vis apathisch het hol in, bluft daar 2 tot 3 liggen en gaat dan gezellig bouwen en eten. Ik zeg 9 van de 10 want ook zo ben ik wel eens eentje kwijt geraakt helaas.
 
Mijn Jack had ik ook vlakbij het prefab hol losgelaten, en hij ging erin. Een paar uur. Daarna was ik hem kwijt. Zat op het randje van de overloop tegen de kam aan. Daar uiteindelijk af gegaan, vond ik hem 2 dagen later weer achter de stenen achterin de bak. Toen weer kwijt, 2 weken lang. Ik had hem al opgegeven. Tot ik opeens een buitje zand lag liggen wat er eerst niet was. Dag erna zag ik weer wat verplaatsing daar. Dag daarna een kopje uit het gat:)

Hij zat weer op de plaats waar ik heb los heb gelaten. Daar heeft hij een paar maand gewoond,en onlangs is hij verhuisd naar de andere kant van het rif waar hij een riante villa heeft gemaakt met meerdere ingangen.

Geef het nog niet op, misschien komt hij nog wel. Ik had die van mij ook al opgegeven en hij zit er nu rond en gezond bij.
 
Blijven aparte beestjes.
Wil er ook graag 2, maar hoorde dat deze vrij springerig zijn. Risico bestaat altijd, maar is die dermate zo groot bij een open bak?
 
Ik zou de bak wel afdekken tot hij gesetteld is...ik werd flink zenuwachtig van dat gespetter aan het wateroppervlak toen hij zijn plek nog niet had gevonden ook al heb ik nog een open opstaande rand van 20 cm erop. Google maar eens op jack in the box carpet surfing...
 
Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties..

Ik had nadrukkelijk gevraagd bij de winkelier Of ik jack nog kon in huizen aangezien ik al 6 andere visjes had.. en jack als een van de eerste zou moeten.. Nee hoor dit was absoluut niet waar.. zouden geen problemen hebben met inbrengen.. hebben vroeger ooit een jack gehad super leuke beestjes en ik wilde hem graag hebben.. advies van de winkelier opgevolgd maar helaas.. in de toekomst zal me dit niet nog eens proberen dan ga ik jullie glazen theorie uitproberen.. maar zoals jullie al schrijven is er nog hoop.. :) ik wacht rustig af.. en bekijk de bak goed opzoek naar jack tot nu toe geen spoor gevonden ben benieuwd..

Met vriendelijke groeten Jeroen

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 
Hoop doet leven Jeroen :)
het is pas over als de dikke dame zingt enz enz
succes ermee
groetjes Rob Charite
 
Haha zeker rob, zonder hoop is er geen leven:) ik heb geduld ik zie hem vanzelf verschijnen hij is ook nog niet gaan drijven.. dus zolang ik dat niet zie maak ik me geen zorgen..

Al heeft me bakje bij de vorige vissterfte bewezen goed op te kunnen ruimen van de 8 vissen heb ik er 3 terug gevonden waarvan 1 voor de helft.. na een dag kwijt te zijn.. Maargoed lipvis is ook al een paar dagen weg geweest

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 
Bovenaan