Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Is dit kiezelalg????

Beste Lezers;

Ik ben 3 weken geleden over gestapt van Aqua-medic reef zout, naar Sera-marin reef zout.
Nu zie ik al enkele dagen een bruine laagje op de bodem liggen,en ik denk dat dit kiezelalg is. Wie kan dit bevestigen???? En wat moet ik hieraan doen!
Kan dit komen door het veranderen van het zee zout???

En dan nog het volgende.

Ik kan mijn kh waarde niet op pijl houden.
Ik heb al enkele malen HS KH-Plus toegevoegd,(25 mg per 240 liter verhoogt KH met 3-4 )maar binnen 14 dagen zak de KH waarde geleidelik weer naar 6tot7 KH
Wie kan me hier advies over geven.
Hier zijn mijn waarde; temp;26 KH-6 ;PH-8 ; NH4-0,1 ; NO2-0;NO3-0 ;Cu-0; O2-6; PO4-0,25 ;Ca- 320;; Mg-1500;zout-1025
Alle waarde gemeten met JBL test set.

Gr Jack
 

Bijlagen

  • DSC01993 klein.JPG
    DSC01993 klein.JPG
    109,8 KB · Weergaven: 41
  • DSC01995 klein.JPG
    DSC01995 klein.JPG
    139 KB · Weergaven: 42
  • DSC01996 klein.JPG
    DSC01996 klein.JPG
    114,6 KB · Weergaven: 38
  • DSC01997 klein.JPG
    DSC01997 klein.JPG
    125,5 KB · Weergaven: 43
Kiezelalg word volgens mij enkel door silicaat veroorzaakt (als ik daar fout mee zit hoop ik dat iemand het even recht zet), dus om het zeker te weten zou je een silicaattest uit kunnen voeren.
 
Klopt helemaal Marjan !! door leiding water veroorzaakt of idd door het zout als je altijd het zelfde deed als anders ,geen merk is bijna hetzelfde en is silicaat erg moeilijk te verwijderen moet eigelijk slijten ,verdwijnt erg langzaam :goed: zelf geprobeerd met div produkten maar geen van alle gaf een goed resultaat ,zelf de meeste osmose filters halen het niet er uit , nu een hars filter achter de osmose geplaatst.
Ps blijft hobbyen ;)
 
Ik heb hier ook last van, mijn ververs water is 0 aan silicaat en het aquarium water ook. Dus weet niet hoe ik er vanaf kom, het lijkt wel heeel langzaam minder te worden dus ik wacht gewoon af.

Lijkt wel of het verdwijnt als de lampen uit gaan want als ik nu in de bak kijk zie ik niets zitten:p
 
Welk zout gebruik je?
ReefCrystals meet ik 0,6ppm silicaat en bij het zout van H2O zelfs meer dan 1.
Mijn Osmose water bevat 0 silicaat volgens dezelfde meettest.

Ik probeer het te verwijderen uit mijn vers aangemaakte water via een potfilter met rohwaphos maar dat gaat héél langzaam.
In 1 dag haalt hij er ca. 0,2ppm uit.
Ik ga het binnenkort even met een ander filtermedium proberen.
 
Ik heb er helaas ook sids een week last van :mad:.
Het kan 2 oorzaken hebben...
Gebruik opverzoek van een kennis andere zout, namelijk Sera reef salt.
Of mijn silicaatfilter is aan vervanging toe.

Nu wil ik een andere silicaatpatroon kopen ter vervanging.
Wat zouden jullie adviseren?
Hars of patroon?
 
CHIPS!!!
Ik lees nu pas, dat je ook kiezelalg hebt gekregen van misschien Sera reef salt.
Ik denk, dat ik vanavond een aquariaan kennis minder heb... ;):p:)


Beste Lezers;

Ik ben 3 weken geleden over gestapt van Aqua-medic reef zout, naar Sera-marin reef zout.
Nu zie ik al enkele dagen een bruine laagje op de bodem liggen,en ik denk dat dit kiezelalg is. Wie kan dit bevestigen???? En wat moet ik hieraan doen!
Kan dit komen door het veranderen van het zee zout???

En dan nog het volgende.

Ik kan mijn kh waarde niet op pijl houden.
Ik heb al enkele malen HS KH-Plus toegevoegd,(25 mg per 240 liter verhoogt KH met 3-4 )maar binnen 14 dagen zak de KH waarde geleidelik weer naar 6tot7 KH
Wie kan me hier advies over geven.
Hier zijn mijn waarde; temp;26 KH-6 ;PH-8 ; NH4-0,1 ; NO2-0;NO3-0 ;Cu-0; O2-6; PO4-0,25 ;Ca- 320;; Mg-1500;zout-1025
Alle waarde gemeten met JBL test set.

Gr Jack
 
Silicaat is een kiezelalg dus met licht groeit hij :p dus vandaar het is trouwens erg moeilijk te meten net als fosfaat ze zitten meestal al in de alg dus slecht te meten .
1 tip om het wat bio aan te pakken is , de alg isoleren dus apart zetten als het dood gaat zitten erg bacterieen die ze opeten dan in je sump plaatsen zodat de bacteriien in je water terecht komen en zich dan tegoed doen aan de algen die zich daarin bevinden eigelijk logisch de duivel verdrijf je met de duivel .
LET WEL OP EIGEN RISICO !!



Ik heb hier ook last van, mijn ververs water is 0 aan silicaat en het aquarium water ook. Dus weet niet hoe ik er vanaf kom, het lijkt wel heeel langzaam minder te worden dus ik wacht gewoon af.

Lijkt wel of het verdwijnt als de lampen uit gaan want als ik nu in de bak kijk zie ik niets zitten:p
 
Hey Bule;
Daar hoef je niet bang voor te zijn,want we zitten hier toch om elkaar te helpen,of niet soms???
Maar ik vind het wel vreemd,dat je last krijgt van kiezelalg,omdat je van zout veranderd.
Ik zit ook aan een ander ding te denken!!!!!
Net zoals MICRO schreef,(lijkt wel of het verdwijnt als de lampen uit gaan)
Er valt nu langer natuurlijk licht van buiten af in het aquarium,omdat het langer klaar is,heeft dat soms ook hier iets mee te maken.
Zelf heb ik hier op dit forum gelezen ,dat hoe zachter het kraanwater is ,hoe meer silicaat er in het water voor komt. weet-het-niet kan dat iemand bevestigen ?????

Gr jack
CHIPS!!!
Ik lees nu pas, dat je ook kiezelalg hebt gekregen van misschien Sera reef salt.
Ik denk, dat ik vanavond een aquariaan kennis minder heb... ;):p:)
 
de oorzaak zit vaak in het leidingwater !! in het zout is alleen in de test te achterhalen ,dus om zomaar zout aan te wijzen gaat te ver zeker als je leiding water gebruiktweet-het-niet




Hey Bule;
Daar hoef je niet bang voor te zijn,want we zitten hier toch om elkaar te helpen,of niet soms???
Maar ik vind het wel vreemd,dat je last krijgt van kiezelalg,omdat je van zout veranderd.
Ik zit ook aan een ander ding te denken!!!!!
Net zoals MICRO schreef,(lijkt wel of het verdwijnt als de lampen uit gaan)
Er valt nu langer natuurlijk licht van buiten af in het aquarium,omdat het langer klaar is,heeft dat soms ook hier iets mee te maken.
Zelf heb ik hier op dit forum gelezen ,dat hoe zachter het kraanwater is ,hoe meer silicaat er in het water voor komt. weet-het-niet kan dat iemand bevestigen ?????

Gr jack
 
Ik denk ook inderdaad, dat het aan mijn silicaatfilter ligt.
Een deze dagen maar eens gaan vervangen :goed:.


de oorzaak zit vaak in het leidingwater !! in het zout is alleen in de test te achterhalen ,dus om zomaar zout aan te wijzen gaat te ver zeker als je leiding water gebruiktweet-het-niet
 
de oorzaak zit vaak in het leidingwater !! in het zout is alleen in de test te achterhalen ,dus om zomaar zout aan te wijzen gaat te ver zeker als je leiding water gebruiktweet-het-niet

Het osmosewater wat ik maak bevat 0.0 silicaat nadat ik mijn filter vervangen heb. Hierna maakt het dus niet meer uit wat het kraanwater bevat want het is verwijderd.
Na toevoeging van het zout bevat het water ook weer silicaten.

Overigens hoeft een beetje silicaat helemaal geen ramp te zijn, er schijnen zelfs aquarianen te zijn die bewust een beetje toevoegen om te voorkomen dat de ramen groen worden.

ps. Als je het Sera zout verdenkt waarom meet je het dan niet gewoon?
 
Laatst bewerkt:
Ik had er tot 2 weken geleden helemaal geen last van misschien toch inderdaad de lichtinval in mijn huis?:confused:
 
KH Waarde;

Beste Lezers;

Ik kan mijn kh waarde niet op pijl houden.
Ik heb al enkele malen HS KH-Plus toegevoegd,(25 mg per 240 liter verhoogt KH met 3-4 )maar binnen 14 dagen zak de KH waarde geleidelik weer naar 6tot7 KH
Ik ververs mijn water,om de 14 dagen,30 liter per keer.
Hiervoor gebruik ik osmosewater,aangemaakt met sera marin zout.
Het aangemaakt water laat ik 24 uur belluchten met een beluchtings pompje
Wie kan me hier advies over geven.;)_mail
Hier zijn mijn waarde; temp;26 KH-6 ; PH-8 ; NH4-0,1 ; NO2-0; NO3-0 ; Cu-0; O2-6; PO4-0,25 ; Ca- 320;; Mg-1500; zout-1025
Alle waarde gemeten met JBL test set.

Gr Jack
 
Bovenaan