Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

intrekken poliepen na doseren jodium

Bas Arentz

Senior Forumlid
elke dag doseer ik jod komplex van KZ, gewoon de aanbevolen hoeveelheid.

ik voeg toe bovenin de bak op een willekeurige plek in goede stroming.

wat mij telkens opvalt is dat binnen een minuut alle stylophora's hun poliepen grotendeels intrekken, is dit meer mensen opgevallen, eventueel bij andere producten?

(ik doseer niets anders op het moment dat ik de jod-komplex doseer)
 
hoi bas , zelf dit nooit waargenomen tenminste niet bij andere merken, zelf doseer ik ook kaliumjodid fluor konzentrat van k-z en ook hier geen bijwerkingen en ook niet bij gewoon jodium doseering is wel 1 druppel op 100 liter en trek wel je steen eraf ,al is jodium gewoonlijk snel weg vandaar elke dag doseeren ,je kunt de doseering ook halveren en dan kijken ,gewoonlijk zegt de leverantcier altijd het maximale doseering per dag op de verpakking ( goed voor de omzet)veel succes.
 
jod komplex is ook 1 druppel per 100 liter, ook als ik de helft doseer trekken de polipen zich terug. ook seriatopora's doen dit welleens trouwens.
 
Waarom voeg je jodium toe als ik vragen mag, Jodium wordt toch bijna direkt weer uit het systeem ontnomen, tenminste dit heb ik me laten vertellen.


gr,
 
jodium zit in veel vormen in natuurlijk zeewater, zover ik weet "vervliegt" een groot deel idd snel uit ons water, des te meer reden om het toe te voegen.

jodium kan kleuren versterken maar is voor veel dieren een onmisbaar element.
wat de speciefeke rol van jodium voor koralen is heb ik geen idee van.
 
Voegde eerst ook jodium toe,maar zie hier niet meer het nut van in.
Trouwens ik zie geen verschil
Sleutelwoord is gewoon X% verversen van het water met een goed zout.

Jodium is trouwens bij een te hoge dosis dodelijk voor je dieren;)

Wat is je jodium waarde?

Zonder meten niet toevoegen zou ik zeggen.
 
Je mag sporenelementen en calcium nooit direkt in je aquarium gieten!! Je moet het altijd in het filtervak doen!!

Groetjes Theun
 
waarom niet ?

Theun zei:
Je mag sporenelementen en calcium nooit direkt in je aquarium gieten!! Je moet het altijd in het filtervak doen!!

Groetjes Theun
 
E.T.H zei:
Voegde eerst ook jodium toe,maar zie hier niet meer het nut van in.
Trouwens ik zie geen verschil
Sleutelwoord is gewoon X% verversen van het water met een goed zout.
mee eens! Ik merkte ook geen positieve effecten, ook niet op langere termijn.
Jodium is idd relatief snel giftig, maar ik voeg niet meer toe dan word aanbevolen.

E.T.H zei:
Wat is je jodium waarde? Zonder meten niet toevoegen zou ik zeggen..
Jodium is niet naukeurig te meten, de meeste sporen elementen zijn erg moeilijk te meten, dat wil nog niet zeggen dat we niks mogen toevoegen. maar ook ik ben liever iets te voorzichtig en gebruik laatste maanden niets meer behalve verversingen en mijn kalkreactor.
 
Stefan zei:
waarom niet ?
dat het nooit mag vind ik een beetje overdreven, zorg wel dat het goed gemengt word. Ik druppel vaak op de plek waar de streamer hangt, daar staat een enorme stroming die sneller het vermengt dan dat het gebeurd in mijn sump.
Maar al druppel je de door ons gebruikte toevoegingen tussen de koralen, de meeste middeltjes richten zo geen schade aan, toch zal ik het niemand aanraden.

Maar waarom ik het topic begon... niemand dus intrekken van poliepen gezien? (gebeurd bij mij ook als ik doseer in sump)
 
Bas Arentz zei:
dat het nooit mag vind ik een beetje overdreven, zorg wel dat het goed gemengt word. Ik druppel vaak op de plek waar de streamer hangt, daar staat een enorme stroming die sneller het vermengt dan dat het gebeurd in mijn sump.
Maar al druppel je de door ons gebruikte toevoegingen tussen de koralen, de meeste middeltjes richten zo geen schade aan, toch zal ik het niemand aanraden.

Maar waarom ik het topic begon... niemand dus intrekken van poliepen gezien? (gebeurd bij mij ook als ik doseer in sump)
Bas,heb vernomen dat in sommige KZ produken poliepdodende produkten zitten om de koralen feller te laten kleuren.Kom in een later stadium hier op nog terug...hier het zelfde verschijnsel...


Pieter
 
naso zei:
Bas,heb vernomen dat in sommige KZ produken poliepdodende produkten zitten om de koralen feller te laten kleuren.Kom in een later stadium hier op nog terug...hier het zelfde verschijnsel...


Pieter
Pieter,

Zooxhantel dodende producten zal je bedoellen en dat is zeospur2 en styllo poci glow.

Jij gebruikt toch geen kz meer? Of wil je stiekem nog mooie kleurtjes hebben hahha;)

Groetjes Michael
 
Bas Arentz zei:
Jodium is idd relatief snel giftig, maar ik voeg niet meer toe dan word aanbevolen.
Aanbevolen door de producent ?

Ik zou nooit meer toevoegen dan er verbruikt werd en er vooral strikt op toe zien dat ik niet boven de 0,06 grens uitkom.

Mede omdat dit heel moeilijk en vooral onvoldoende nauwkeurig te meten is, voeg ik niets toe en vertrouw liever op mijn wekelijkse waterwissel.
 
Theun zei:
Je mag sporenelementen en calcium nooit direkt in je aquarium gieten!! Je moet het altijd in het filtervak doen!!

Groetjes Theun
Omdat sporenelementen en calcium behoorlijk agressief zijn. Het is niet zo goed voor je dieren om het direct in het water te krijgen.

Groetjes Theun
 
Peter zei:
Aanbevolen door de producent ?

Ik zou nooit meer toevoegen dan er verbruikt werd en er vooral strikt op toe zien dat ik niet boven de 0,06 grens uitkom.

Mede omdat dit heel moeilijk en vooral onvoldoende nauwkeurig te meten is, voeg ik niets toe en vertrouw liever op mijn wekelijkse waterwissel.
Ik zei toch dat ik niet meer gebruik dan aanbevolen? de waarde van 0,06 doet mij helemaal niets, zelfs in het lab meten ze dit vaak niet nauwkeurig. ook ik voeg daarom op moment geen jodium meer toe.
 
Theun zei:
Omdat sporenelementen en calcium behoorlijk agressief zijn. Het is niet zo goed voor je dieren om het direct in het water te krijgen.

Groetjes Theun
sporen en calcium aggressief? laat ik die dan maar uit mijn water halen:D

het is maar net welke sporen, in welke concentratie.

koralen kunnen veel hebben, hoe de stroming op die plek is is net zo belangrijk als de plek van toevoegen. sumpmet weinig stroming vlak voor de opvoer pomp is slechter dan in de stroming van een grote pomp direct in de bak.

Hoe dan ook gaat het daar nu niet om.
Mijn Stylophora's trekken poliepen terug bij gebruik van aanbevolen hoeveelheid kz jod komplex, bij toevoeging op welke manier dan ook. mijn bak is behoorlijk bezet. vroeg me af of er meer mensen zijn die dit gemerkt hebben...
 
Bovenaan