Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Identificatie wier/alg

Franky-V

ZeewaterForum lid
Hallo,

Ik had graag geweten wat voor wier of alg dit zou kunnen zijn.
Er zijn 2 verschillende soorten:
- langwerpige cirkel links is redelijk stug en niet los te krijgen van de steen
- cirkel rechts lijkt op ´blaasjes´ en groeit in plukjes die ik kan wegnemen als ze groot genoeg zijn 🙄

20230216_103818.jpg

Ik heb geen slakken in het aquarium, zijn er bepaalde soorten die dit kunnen weg eten?

Alvast bedankt,
Franky
 
Hallo,

Ik had graag geweten wat voor wier of alg dit zou kunnen zijn.
Er zijn 2 verschillende soorten:
- langwerpige cirkel links is redelijk stug en niet los te krijgen van de steen
- cirkel rechts lijkt op ´blaasjes´ en groeit in plukjes die ik kan wegnemen als ze groot genoeg zijn 🙄

Bekijk bijlage 607934

Ik heb geen slakken in het aquarium, zijn er bepaalde soorten die dit kunnen weg eten?

Alvast bedankt,
Franky
De stugge lijkt op een Gracilaria soort.
De blaasjes misschien op een Botryocladia.

Als de eerste lastig los te krijgen is en je koralen daar last van hebben dan denk ik dat je het met een fijne schaar kan afknippen en eruit hevelen in combinatie met een waterwissel (alle pompen uit, afknippen en met een hevelslang de afgeknipte zeewierstukjes eruit hevelen).
Ook zonder waterwissel, als je een sump hebt. Hevelwater terug in de sump maar eerst het water filteren door gafzak of iets degelijks (pantykous).

Dit als de steen in de bak moet blijven.

Wat op de stenen overblijft kan misschien of door een zeeegel of krab opgegeten (Echinometra of Percnon om maar een paar voorbelden te noemen).
Je kan voor jezelf bepalen of je deze dieren daar tegen wil inzetten, afhankelijk van hoe groot je bak is en de dieren die erin zitten.
Wellicht kan het dan vanzelf verdwijnen maar ik weet niet of het bij jou een hardnekkig geval is.

Als deze zeewier zo stug is weet ik niet welke slak hem zou kunnen opeten.
Oh ja, een Abalone maar die is niet geschikt voor een huiskamer aquarium.
 
Als het heel stug is denk ik dat ie het niet voor elkaar krijgt maar ik weet het niet zeker
 
Zou een salarias hiervan eten?
Zeker niet.

Kort plukken en een Zebrasoma dokter houdt t dan vaak wel kort.

Maar het is toch een prachtig wier?
Je kan t ook gewoon laten staan. Als je het weghaalt gaat er toch wat anders groeien. Wie weet iets vervelenders…
 
Bovenaan