Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

idee voor een nieuwe afschuimer

Hier dus de beloofde foto. De schuimer is van 56cm naar 45cm gegaan in totale hoogte.
Nu ga ik nog even uitdokteren hoe ik de venturi met pomp het beste kan aankoppelen. Op de schuimer zit een buis van 20mm en de venturi is voor 16mm. Iemand een suggestie?

Gr. Kees
 

Bijlagen

  • ~DSC03129.jpg
    ~DSC03129.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 5
  • ~DSC03135.jpg
    ~DSC03135.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 6
De venturi bestaat uit 2 delen,je hebt 1 deel dat op de pomp zit,en het 2de deel gaat een koppeling op,bij jou is deze 16mm,maar als het goed is kan je de 16mm uitwisselen voor een 20mm.
zie foto:
 

Bijlagen

  • Herschaalde kopie van DSC00103.jpg
    Herschaalde kopie van DSC00103.jpg
    43 KB · Weergaven: 3
Bedankt voor je tip Jan.

Ik heb even in mijn rommelkist gekeken en kwam een mooi verloopje tegen waardoor ik zonder de venturi te hoeven verlijmen toch alles op elkaar aan kon sluiten.
Hier alvast een fotootje van het geheel. Morgen ga ik verversen en het oude water ga ik dan gebruiken om de schuimer te testen. Het zal mij benieuwen en ik hoop dat het werkt want ik vind toch dat ik een mooi schuimertje heb staan nu.
 

Bijlagen

  • ~DSC03151.jpg
    ~DSC03151.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 11
Dat heb je netjes gedaan:goed: Ik denk dat we allen versteld gaan staan hoe deze gaat schuimen......deze AM turboflotor 1000 'Shorty':D
 
Iets in mij zegt dat je nog steeds capaciteitstekort zult hebben ivm de venturi EN de 3 haakse bochten versus de pompdruk.

In dat geval zijn er nog 2 opties:
- ofwel blijft alleen de haakse aansluiting aan de afschuimer, welke je 120 graden draait, zodat deze schuin naar de pomp wijst. Vervolgens de pomp eveneens schuin ondersteunen en een rechte verbinding met venturi tussen pompuitgang en afschuimeraansluiting. In dat geval ben je 2 haakse bochten kwijt;
- ofwel alle haakse bochten eruit gooien, ook die van de afschuimer. Recht pijpje erin steken en de verbinding tussen venturie en afschuimer met flexibele (siliconen)slang tot stand brengen.

Succes ermee
 
Hoi Michel,

Dezelfde bedenkingen heb ik ook, maar om het netjes te doen kon het niet ander. De haakse bocht uit de schuimer zit namelijk op zo´n stevige manier aan de schuimer gelijmd dat ik deze niet durg weg te halen omdat ik niet weet of ik het dan nog goed krijg.

De bedenkingen heb ik nu niet meer trouwens. Zie de foto van de schuimer die net 10 minuutjes stond te schuimen in oud aquariumwater.:D :goed:
 

Bijlagen

  • ~DSC03153.jpg
    ~DSC03153.jpg
    96 KB · Weergaven: 10
  • ~DSC03154.jpg
    ~DSC03154.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 7
  • ~DSC03155.jpg
    ~DSC03155.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 5
  • ~DSC03156.jpg
    ~DSC03156.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 5
  • ~DSC03158.jpg
    ~DSC03158.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 5
Dank je allemaal.

Ik ga hem eerst een tijdje laten proefdraaien en ik zal jullie laten weten hoe het gaat.

gr. Kees
 
Even een up-date:


De schuimer draait nu vanaf 20-07 en het eerste wat me er aan opvalt is dat-ie zo stil is. Geen trillende dingetjes of bromtonen, alleen de luchtaanzuiging van de venturi hoor je, maar dat is gemakkelijk te verhelpen door een demper.

De testopstelling valt me een beetje tegen en ik denk niet dat het recht doet aan de schuimer. In de testbak zit ± 20L water en ik heb het idee dat de schuimer dit beetje water in een kwartier heeft leeggetrokken waarna de schuimer nagenoeg niets meer doet. Je zou kunnen zeggen dat de schuimer dan misschien niet goed is, maar ik denk dat dit niet juist is.

In de testopstelling heb ik namelijk geen constante vervuiling zoals ik in mijn aquarium wel heb. Wanneer ik de afgeschuimde drab uit mijn eigen aquarium in de testopstelling giet gaat de schuimer direct als een razende tekeer om na een halfuurtje weer stil te vallen. Door deze plotselinge vervuilingen is de schuimer natuurlijk niet goed af te stellen, dat kan alleen met een iets constantere vervuiling.

Ik heb er nu een paar dagen geleden een klein handje voer in gegooid en ik merk nu dat de schuimer lekker door blijft pruttelen.

Ik ben over het algemeen positief en ik zou met een gerust hart verder durven gaan met deze schuimer.
 
Bovenaan