Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hqi? t5?

arjen_D

Algemeen Moderator
als ik nou 300 watts aan hqi verlichting heb of 300 watts t5 verlichting is de prijs verschil groter tussen deze 2?


zoja hoeveel moet ik dan aan denken?

groetjes Arjen
 
da's hetzelfde, 300W HQI of 300W T5 of 300W koffiezetapparaat...
 
Dat weet ik niet zo zeker, denk dat de voorschakel bij HQI ook nog e.e.a. meeslurpt
Stefan zei:
da's hetzelfde, 300W HQI of 300W T5 of 300W koffiezetapparaat...
 
Klopt Anton, maar als je werkt met EVSA op je HQI dan dalen deze kosten ook weer aanzienlijk. In dat geval zouden de werkelijke kosten elkaar nog niet eens zo veel gaan ontlopen.

Wat wel een rol speelt is dat men naast HQI vaak nog 2 of 4 buisjes T5 bijplaatst, en dan stijgen de kosten wel aanzienlijk.
 
jah dat wou ik dus weten of het erg veel scheeld misschien dat ik in de toekomst overga naar 2x150 watts hqi en daar wat wit/blauwe t5 buisjes bij leg.

En ik wil toch wel eens de schittering in mijn bakkie hebben:p

Ik heb natuurlijk geen zin dat de kosten erg omhoog schieten;)
 
Hier een voorbeeld hoe onze HQI+T5 in gebruik is.

Kwestie van excel erbij pakken en een beetje pielen met de uren totdat je ongeveer gelijk uitkomt.

12x54 Wattx6 buisjes = 3888 Watt

12x 300 Watt HQI = 3600 Watt

Nu is het jouw beurt om met 300 Watt HQI en 2 of 4 buisjes T5 van 54 Watt op een gezamenlijk stroomverbuik uit te komen dat grofweg op 3700 Watt zit.

Ik heb de (e)vsa's voor mezelf niet meegerekent.
 
Bovenaan