Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het zoutgehalte in onze aqua’s

Jeanet

ZeewaterForum lid
Beste mensen,

Ik vraag me al geruime tijd af wat de consequenties zijn van een afwijkend zoutgehalte. Rare vraag misschien, maar we streven met z’n allen naar een zoutgehalte van 35 ppm. Waarom eigenlijk? De Middelandse zee staat inmiddels op sommige plekken op 40 ppm, terwijl als je het water test van je speciaalzaak (water in zakje waar je pas gekochte vis in zit) komt vaak niet boven de 30 ppm! Van horen-zeggen begreep ik dat de handel het water op 30ppm werkt omdat de vissen dan minder gevoelig zouden zijn voor ziektes. Ik betwijfel of dat zo is. Ben eerder geneigd aan te nemen dat het stress-level eerder hoger is, dus gevoeliger voor ziektes. En is het niet zo dat hoe zouter het water, hoe minder kans op schimmels?

Wie kan mij wijzer maken??
 
Beste mensen,

Ik vraag me al geruime tijd af wat de consequenties zijn van een afwijkend zoutgehalte. Rare vraag misschien, maar we streven met z’n allen naar een zoutgehalte van 35 ppm. Waarom eigenlijk? De Middelandse zee staat inmiddels op sommige plekken op 40 ppm, terwijl als je het water test van je speciaalzaak (water in zakje waar je pas gekochte vis in zit) komt vaak niet boven de 30 ppm! Van horen-zeggen begreep ik dat de handel het water op 30ppm werkt omdat de vissen dan minder gevoelig zouden zijn voor ziektes. Ik betwijfel of dat zo is. Ben eerder geneigd aan te nemen dat het stress-level eerder hoger is, dus gevoeliger voor ziektes. En is het niet zo dat hoe zouter het water, hoe minder kans op schimmels?

Wie kan mij wijzer maken??
Er wordt gezegd dat een lagere saliniteit de vissen kan helpen in een situatie van stress zoals in bakken van de groot handel en winkels of quarantaine bakken.
Dan hoeven de organen minder te werken om het zout dat binnendringt uit te scheiden (osmoregulatie).
Dat geeft dan verlichting.

Medicaties gebruiken in water met een lagere saliniteit lijken effectiever.

Een saliniteit van 35 promille is de gemiddelde waarde van de oceanen, een prima waarde waar een aantal stoffen zoals calcium, magnesium en carbonaten te vinden zijn in hun ideale hoeveelheden voor een gemixte aquarium met vissen en koralen.
 
Bewijs voor dat een lagere saliniteit in fish only systemen een voordeel heeft of bewijs dat 35ppt ideaal is voor een rifbak?
 
@Hats, eigenlijk voor beide. Ik zoek antwoorden voor vissterfte in onze bakken, in speciaalzaken, onderschatten van stress, het effect van lager zoutgehalte om wille van de vissen in leven te houden, onze manipulatie daarop, en ons tegennatuurlijk handelen (bewust of onbewust). Maar ook geld dit voor onze rifbakken. Ik snap dat 35ppm als gemiddeld wordt genomen, maar voldoen wij feitelijk aan de behoeftes van onze bewoners?

Ik heb nog veel meer vragen maar wilde starten met deze….
 
Nogmaals @Marcpardon, dit artikel bevestigd het vermoeden wat ik al decennia heb! Ik zou wensen dat dit een bekender onderdeel van onze hobby is, en medeaquarianen zich hiervan bewust zijn. Het zou zo ontzettend veel dierenleed voorkomen!
 
Nogmaals @Marcpardon, dit artikel bevestigd het vermoeden wat ik al decennia heb! Ik zou wensen dat dit een bekender onderdeel van onze hobby is, en medeaquarianen zich hiervan bewust zijn. Het zou zo ontzettend veel dierenleed voorkomen!
Helaas "verdwijnen" dit soort details en nog vele anderen op een forum. Het motto we doen het al jaren zo en papagaaien van standaardregels zonder te weten waar die vandaan komen, is sterker ...... Interessante nieuwe inzichten worden helaas weg gezet als "een mening" en zo kan ik nog wel even doorgaan ..... de xls sheet met standaard waarden rules .....

Naast de omstandigheden mbt vissen geld dit natuurlijk ook voor de koralen. Helaas zijn de meeste mensen niet bezig met het achterhalen van de vindplaats en de omstandigheden van hun gewilde of juist gekochte koraal. Mocht een koraal het niet overleven word er vaak gelinkt aan de xls sheet qua hoogte of laagte van nutrienten. Nooit aan de macrowaarden van de complete matrix ......
 
https://web.archive.org/web/2003021...om/fish2/aqfm/1997/nov/features/1/default.asp

Misschien is het handig om dit artikel eens door te nemen om alle lows en highs in overweging mee te nemen. Verder is er nog een belangrijke parameter in dit verhaal en dat is de temperatuur ;)
Maar dit gaat eigenlijk voornamelijk over koralen niet vissen. Plus voor temperatuur kijken naar SST lijkt me persoonlijk niet erg relevant. Kan verder niet vinden in de bronnen of andere bronnen gebruikt zijn voor temperatuur.

Temperatuur lijkt mij interessant om naar te kijken maar waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat in de gemiddelde rifbak koralen zitten van over de hele wereld, een golden standard kan dan moeilijk worden bepaald. Of je moet richting een biotoop bak willen gaan oid.

Saliniteit is moeilijk te vinden omdat er niet veel data wordt verzameld over verschillende zoutgehaltes op diepte in het wild. Wel is er genoeg te vinden over de voordelen van lagere saliniteit bij de behandeling van vissen tegen bepaalde huidparasieten maar dit word over het algemeen niet in bakken met koralen gedaan
https://humble.fish/community/index.php?threads/hyposalinity.22/

Eigenlijk zouden we als zeeaquarianen eens met scuba duikers om de tafel moeten om eens te bepalen wat temperaturen doorgaans op bepaalde riffen doen en wat voor koralen hier groeien en vissen hier voorkomen.
 
@Marcpardon, ik ben het zo met je eens. Terwijl dit een onderdeel van de basis is! Ik ben zelf wel altijd bezig geweest met de herkomst van de dieren, en de bijpassende levensbehoefte. Ik vind dit essentieel voor het houden van dieren.
ook de enorm gekleurde koralen van tegenwoordig (klinkt enorm oubollig, maar toen ik begon met zeewater waren er alleen groene en bruine koralen te krijgen) blijken uit diepere gedeelten van de oceaan te komen, en dus heel (!) veel donker gehouden zouden moeten worden….bijvoorbeeld de prachtigste Acan’s

Zou het een idee zijn voor het forum om aan deze basisbehoeften van onze dieren een apart item van in leven te roepen?
 
@Hats, ik denk dat het stuk wat we gelezen hebben weldegelijk ook over vissen gaat:

Some reef organisms, particularly fish and the structurally complex invertebrates, such as mollusks and crustaceans, are often physiologically tolerant of a wide range of temperature and salinity. Nevertheless, if these animals are kept in an environment near the limits of their physiological range, they are stressed and survival is poor. The reason for this is simple. The amount of energy that any given animal can process is limited. If that animal must expend extra energy maintaining its internal conditions different from external ones, less energy is available for other necessary needs, such as growth and various normal metabolic functions — to say nothing of finding food and fighting infection.

Bij gebruik van medicatie wordt idd wel de salinyteit verlaagd, maar dan zou je je vissen in een quarantaine bak moeten zetten, koralen reageren hier niet best op….

Ik ben het met je eens als je zegt dat we naar biotopen zouden moeten gaan, als je het echt goed zou willen doen.

Ik denk dat je, als je het over info van duikers hebt, je bij duikers moet zijn met goede, daarvoor bedoelde techniek en apparatuur hebben om daadwerkelijk te kunnen meten. Wetenschappelijk onderzoekers. Marine biologen. Ik duik zelf, en je kunt gerust aannemen wat er in boeken en op het net te vinden is over waar vissen, koralen en al het andere leven (op nieuwe vondsten na) wel bekend is. De kneep zit m oa in de parameters…..
 
@Hats, ik denk dat het stuk wat we gelezen hebben weldegelijk ook over vissen gaat:

Some reef organisms, particularly fish and the structurally complex invertebrates, such as mollusks and crustaceans, are often physiologically tolerant of a wide range of temperature and salinity. Nevertheless, if these animals are kept in an environment near the limits of their physiological range, they are stressed and survival is poor. The reason for this is simple. The amount of energy that any given animal can process is limited. If that animal must expend extra energy maintaining its internal conditions different from external ones, less energy is available for other necessary needs, such as growth and various normal metabolic functions — to say nothing of finding food and fighting infection.

Bij gebruik van medicatie wordt idd wel de salinyteit verlaagd, maar dan zou je je vissen in een quarantaine bak moeten zetten, koralen reageren hier niet best op….

Ik ben het met je eens als je zegt dat we naar biotopen zouden moeten gaan, als je het echt goed zou willen doen.

Ik denk dat je, als je het over info van duikers hebt, je bij duikers moet zijn met goede, daarvoor bedoelde techniek en apparatuur hebben om daadwerkelijk te kunnen meten. Wetenschappelijk onderzoekers. Marine biologen. Ik duik zelf, en je kunt gerust aannemen wat er in boeken en op het net te vinden is over waar vissen, koralen en al het andere leven (op nieuwe vondsten na) wel bekend is. De kneep zit m oa in de parameters…..
Daarom, ik duik zelf ook en eigenlijk zou je met een duikcomputer prima kunnen vastleggen wat temperaturen op bepaalde dieptes doen in bepaalde biotopen. Dit is natuurlijk een momentopname maar als je erg veel duikers gaat vragen kan je flink wat data krijgen over temperatuur.

Tis dat ik niet vaak duik in de tropen anders had ik graag een buisje vullen op diepte om te testen... Misschien dat ik daar in november nog op terug kom...
 
Bovenaan