Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Haaralg?

Emperor1

Senior Forumlid
Wat is dit voor alg? Ik zie dat t langzaam vermeerderd en op verschillende plekjes verschijnt.
Is er een vis of slak die dit eet? Wat kan ik hiertegen doen?
ImageUploadedByTapatalk1464105453.959361.jpg
ImageUploadedByTapatalk1464105461.364485.jpg
 
Ziet eruit als pluisalg..mijn advies is om het snel te gaan bestrijden aangezien het een grote plaag kan worden.
 
als het kan zou ik zsm de stenen waar het op zit er uit halen.
bij mij hielp niks en heb toen ook alles weggedaan...
ruim 1 jaar tegen gevochten en de rode pluisalg had gewonnen.
ik had echt alles geprobeerd wat er mogenlijk is en zelfs nieuwe dingen geprobeerd
 
je zou een heel leger kleine heremietjes kunnen proberen met veel egels.denk dan wel aan 1 egel per 100 liter net als 50 heremietjes per 100 liter.dit heb ik nog niet geprobeerd btw.
de uitgaven daarvoor vond ik niet meer opwegen tegen stoppen met die bak
 
nee werkte niet, net als vodka direct er in spuiten niet, ook waterstofperoxide niet, ook de stenen er uit halen en in aquariumwater van verversing afborstellen en daarna nog 3x spoelen voor het terug ging werkte niet, net als totale verduistering niet, mg naar 1600 werkte niet.kh naar 12+ werkte niet, konijnvis werkte niet, turbos werkten niet...niks hielp
 
Oh jee, dat klinkt niet lekker.
Ik heb 5 turbo's gekocht, die doen niks, een diadeem zee-egel ook niet. Een konijnvis kan ik proberen, maar schiet dus ook niet op :(
Ik ga proberen alle plekken af te plakken met die 2 componenten plastic schrift klei uit dat rode en zwarte potje, ben de naam ff kwijt. Dit word een soort rubber en kan ik er later weer af halen, misschien dat dat helpt.
Leven deze algen van veel licht, of doen ze t bij weinig licht net zo goed?
 
ook kalkwaterpap hielp hier niet...sorry ik wil je niet ontmoedigen, maar helaas mijn ervaring.
hoe langer je wacht hoe erger de schade zal zijn.
ik weet dat er sommige mensen wel vanaf zijn gekomen, maar er zijn ook meerdere soorten rode pluisalg.
 
Mijn ervaring is dat als je nu ingrijpt (en nu is het nog controleerbaar) met de natronloog oplossing dat je het weg krijgt. Niet te lang wachten, want dan kan het nog wel eens lastig worden.
 
Mijn ervaring is dat als je nu ingrijpt (en nu is het nog controleerbaar) met de natronloog oplossing dat je het weg krijgt. Niet te lang wachten, want dan kan het nog wel eens lastig worden.

Thx, ik ga morgen direct aan de slag, ben nu op t werk [emoji21].
Ga eerst nog ff goed het stukje wat je stuurde doorlezen hoe ik het precies moet doen.
Als je nog andere links hebt waar ik wat aan hebt, kan je die dan misschien posten?
Thx, groetjes
 
Thx, ik ga morgen direct aan de slag, ben nu op t werk [emoji21].
Ga eerst nog ff goed het stukje wat je stuurde doorlezen hoe ik het precies moet doen.
Als je nog andere links hebt waar ik wat aan hebt, kan je die dan misschien posten?
Thx, groetjes

Graag gedaan!

Ik heb deze gootsteenontstopper gekocht bij de kruidvat (toevallig al eens eerder gepost ;) ):

http://www.zeewaterforum.info/forum...ak-naar-een-zeeaquarium&p=1143614#post1143614

Feitelijk komt het neer op 5 mg gootsteenontstopper oplossen in 100 ml osmosewater. Met een injectiespuit kan je dan het goedje op de alg spuiten. Zorg er wel voor dat je stroming op dat moment uit staat. Na een paar minuten kan je de rest van het goedje afzuigen. Pas wel op met de oplossing van het verbrand de alg, maar ook eventuele koralen die erdoor geraakt worden. Ook met je blote huid uitkijken. Behandel ook niet teveel plukken tegelijk, want het zorgt voor een verhoging van je PH.

Succes!
 
Graag gedaan!

Ik heb deze gootsteenontstopper gekocht bij de kruidvat (toevallig al eens eerder gepost ;) ):

http://www.zeewaterforum.info/forum...ak-naar-een-zeeaquarium&p=1143614#post1143614

Feitelijk komt het neer op 5 mg gootsteenontstopper oplossen in 100 ml osmosewater. Met een injectiespuit kan je dan het goedje op de alg spuiten. Zorg er wel voor dat je stroming op dat moment uit staat. Na een paar minuten kan je de rest van het goedje afzuigen. Pas wel op met de oplossing van het verbrand de alg, maar ook eventuele koralen die erdoor geraakt worden. Ook met je blote huid uitkijken. Behandel ook niet teveel plukken tegelijk, want het zorgt voor een verhoging van je PH.

Succes!

Super bedankt voor je moeite.
Ik kreeg net een Pm van iemand en die vertelde dat ik de pluisalg zou kunnen verhelpen met chemiclean. Zijn hier mensen mee bekend?
 
Is het wel "pluisalg" ? Je bedoelt dat-die rode haartjes op je stenen ?. Gewoon met je hand plukken en verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Is het wel "pluisalg" ? Je bedoelt dat-die rode haartjes op je stenen ?. Gewoon met je hand plukken en verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

met het wegplukken zal het snel meer worden aangezien de haartjes zich dan splitsen en sporen vrij laten.
dit was bij mij echt wat het dramatisch maakte.
zou dus zeker niet mijn advies zijn om het weg te plukken
 
Plaats enkele Turboslakken en zee-egels. Het lijkt me geen rode pluisalg. Als dat wel zo is: pH omhoog (met kalkwater en de tips uit mijn boekje kom je een eind!) en nitraat indien nodig wat verhogen naar zo'n 5 mg/l. Magnesium ook omhoog, naar 1400 mg/l. Binnen een paar weken is het weg.

In dit geval: slakken en egels.
 
Bovenaan